Voor de uitgave Gids Salaris- en HR-software 2025/2026 van Onderzoeksbureau GBNED is expliciet aan leveranciers van salarissoftware, beschikbaar voor de Nederlandse markt, gevraagd naar visie en/of ontwikkeling op het gebied van AI (in de gids staan ook de individuele antwoorden van betreffende leveranciers).
Ruim 30% van de salarissoftwareleveranciers geeft aan, in meer of mindere mate, AI nu al in te zetten in de praktijk. Het lijkt er niet op dat AI de rol van de salarisadministrateur grotendeels zal overnemen. In elk geval niet binnen enkele jaren.
Net als bij andere administratieve toepassingen waar AI, ook onder de noemer robotic accounting, haar intrede heeft gedaan neemt AI steeds meer repetitieve taken over. Het gaat dan vooral over Agentic AI.
Voorbeelden AI-functies
De volgende voorbeelden van AI-functies zijn ontleend aan input door leveranciers van salarissoftware.
- Een declaratiebonnetje dat met een AI-model wordt gescand op datum, leverancier, bedrag etc. af te lezen van het bonnetje, een model dat al langer bestaat onder de noemer ‘Robotic accounting’. Zeg maar het scannen en herkennen van documenten, zoals declaraties door de medewerkers.
- Een AI-chatbot die HR- en salarisvragen van gebruikers beantwoordt. Een leverancier verwijst hier expliciet naar het Handboek Loonheffingen als bron, een voorbeeld van generatieve AI.
- Een AI-agent die helpt bij het onboarden van een nieuwe medewerker op basis van Agentic AI. Het gaat dan om taken als een nieuwe medewerker toevoegen in het salarissysteem, controle op het opgegeven IBAN, gegevens doorgeven aan derden, zoals de Belastingdienst en het UWV. De agent voert deze taken dan autonoom uit.
- Bij werving en selectie wordt AI gebruikt om cv’s te screenen en objectieve voorspellingen te doen over het succes van kandidaten.
- AI-gedreven oplossingen die gebruikers ondersteunen bij het maken van betere beslissingen, zoals voorspellingen over beschikbaarheid of inzet en het herkennen van afwijkingen in uren of verloning.
- Met voorspellende analyses anticiperen op verloop, verzuim en prestaties. AI helpt daarnaast bij compliance door afwijkingen en risico’s vroegtijdig te signaleren.
- Het optimaliseren van workforce planning met AI-gestuurde capaciteitsanalyses.
- Medewerkers krijgen via AI gepersonaliseerd advies en ondersteuning.
Veel leveranciers laten zich ook in algemene bewoording uit als “Onze AI-tools helpen je om efficiënter te werken” en “Organisaties profiteren van een intuïtieve AI-ervaring, die processen ook vereenvoudigt en versnelt”.
Aangezien de ontwikkeling van AI nu in een stroomversnelling is gekomen en salarissoftware over de hele wereld wordt ontwikkeld en gebruikt, is het reëel te veronderstellen dat het aantal concrete voorbeelden in de komende jaren snel toeneemt.
Aandachtspunten
Twee belangrijke aandachtspunten bij het gebruik van AI-functies:
1 Privacy
Privacy is een belangrijk issue, ook bij het delen van gegevens via AI-functies.
Bij een salarisadministratie speelt vertrouwelijkheid een belangrijke rol van met name persoonsgegevens. Persoonsgegevens hebben dan ook een hoge mate van vertrouwelijkheid. En dat is bij het gebruik van AI niet anders. Laat je als salarisadministrateur dan ook goed informeren over de plaats waar persoonsgegevens opgeslagen zijn en hoe AI-functies er vervolgens gebruik van maken.
2 Betrouwbaarheid resultaten die AI oplevert
Als je een zoekopdracht geeft aan ChatGPT, mag je er niet zomaar vanuit gaan dat het getoonde resultaat altijd betrouwbaar is. Het is steeds gebruikelijker dat ChatGPT en soortgelijke AI-tools aan bronvermelding doen en de informatie is ook steeds actueler. Het is echter zeker verstandig om de betrouwbaarheid van bronnen na te gaan. Is zo’n bron bijvoorbeeld de Belastingdienst of het UWV dan zijn dat betrouwbare bronnen, maar check dan toch nog even hoe actueel de informatie is.
Maakt een AI-functie alleen gebruik van interne gegevens, zoals gegevens uit de salarisadministratie, dan is een aannemelijke veronderstelling dat de bron juist is. Dan moet echter nog wel worden aangetoond dat de AI-functie correct werkt. Uitgebreid testen is dan nodig. Vraag daarom altijd naar testresultaten met de mogelijkheid die te controleren. Of werk zelf een casus met testresultaten uit.
Bron: softwarepakketten.nl

