
Als de voordelen in 2030 volledig verdwijnen, geeft zelfs bijna 60% van de particuliere EV-rijders aan niet langer elektrisch te willen rijden. Dit roept vragen op over de haalbaarheid van de klimaatdoelen voor de mobiliteitssector. Dat blijkt uit het nieuwste Nationaal EV- en Berijdersonderzoek.
Afbouw belastingvoordelen zet druk op EV-rijders
EV-rijders genieten nu van belastingvoordelen, zoals vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en een lagere bijtelling voor zakelijke rijders. Aan het einde van dit jaar verdwijnen deze voordelen. Hierdoor wordt een elektrische auto duurder dan een vergelijkbare brandstofauto. Particuliere rijders gaan fors meer wegenbelasting betalen, omdat deze wordt berekend op basis van het gewicht van het voertuig. Elektrische auto’s zijn door hun accu’s gemiddeld zwaarder dan brandstofauto’s. Dat leidt tot hogere kosten. Ook zakelijke rijders voelen de financiële gevolgen door de afbouw van de bijtellingskorting.
Impact op de transitie naar elektrisch rijden
De verwachte uitstroom van EV-rijders betekent niet alleen dat huidige gebruikers afhaken, maar ook dat potentiële overstappers minder snel zullen kiezen voor elektrisch rijden. Dit vormt een risico voor de verduurzaming van mobiliteit in Nederland, aangezien een groot deel van de beoogde CO2-reductie afhankelijk is van een verdere toename van EV-gebruik.
Dalend vertrouwen in overheidsbeleid
De Nederlandse overheid streeft naar een volledig emissieloos wagenpark in 2050 en wil dat vanaf 2030 alleen nog nieuwe emissieloze auto’s worden verkocht. Toch neemt het vertrouwen in de overheidsplannen onder EV-rijders af. Slechts 29% van de ondervraagden gelooft dat het kabinet serieus inzet op de stimulering van elektrisch rijden, een forse daling ten opzichte van vorig jaar (50%).
Over het onderzoek
Het Nationaal EV- en Berijdersonderzoek werd afgenomen onder ruim 3.500 respondenten. Opvallend is dat particuliere EV-rijders sterker vertegenwoordigd zijn in het onderzoek dan in het nationale wagenpark (67% versus 41%). Van de respondenten rijdt 74% een nieuwe elektrische auto, terwijl 26% een gebruikte EV bezit.
Lees het EV- en berijdersonderzoek 2024