• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Onbelaste reiskostenvergoeding € 0,23 per km in 2024 – antwoord op vragen

Onbelaste reiskostenvergoeding € 0,23 per km in 2024 – antwoord op vragen

Nieuws

De hoogte van de onbelaste reiskostenvergoeding is per 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer ongeacht de wijze van vervoer, waaronder fietsen, lopen en per auto.

15 oktober 2023 door Salaris Vanmorgen

De gerichte vrijstelling reiskostenvergoeding is recent geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat 60% van de werknemers een reiskostenvergoeding ontvangt van € 0,19 per zakelijke kilometer. Dit bedrag komt overeen met het maximale bedrag dat tijdens het onderzoek onbelast vergoed mocht worden. Ongeveer 16% van de werknemers ontvangt een lagere reiskostenvergoeding dan het maximum en 14% van de werknemers ontvangt een hogere reiskostenvergoeding dan het maximum. De nota naar aanleiding van het verslag Belastingplan 2024 gaat hier in nader detail op in. Daarnaast komt het kabinet later dit jaar met een inhoudelijke reactie op de evaluatie.

Het kabinet stelt voor om het maximale onbelaste bedrag per 1 januari 2024 te verhogen naar € 0,23 per zakelijke kilometer, zoals ook was opgenomen in het coalitieakkoord. Daarmee zal de kilometervergoeding weer in meer gevallen kostendekkend zijn.

Staatssecretaris Van Rij van Fiscaliteit beantwoordt vragen over het verhogen van de gerichte vrijstelling reiskostenvergoeding in de nota naar aanleiding van het verslag Belastingplan 2024. 

Evaluatie reiskostenvergoeding

In de evaluatie van de onbelaste reiskostenvergoeding hebben Motivaction en Significance de variabele kosten van verschillende vervoerswijzen in kaart gebracht. In het onderzoek is het vergelijk met autokosten gemaakt en blijkt dat een onbelaste vergoeding van € 0,23 per kilometer in veel gevallen voldoende is om de variabele autokosten te dekken.

Variabele kosten middenklasse auto

Omdat voor elke auto dezelfde kilometervergoeding maximaal onbelast vergoed mag worden, is de vergoeding voor grotere auto’s vaak niet toereikend omdat anders een excessieve vergoeding voor kleinere auto’s zou bestaan. In het verleden is gekozen om daarom de hoogte van de onbelaste reiskostenvergoeding te baseren op de variabele kosten van een middenklasse auto. De vergoeding van € 0,23 per zakelijke kilometer sluit hierbij aan.

Reiskosten in OV

Volgens hetzelfde onderzoek liggen de gemiddelde reiskosten voor het OV bij reizen met tram, metro en bus hoger dan de huidige vergoeding en bij reizen met de trein ongeveer op gelijke hoogte.

Omdat voor werkgevers de mogelijkheid bestaat om de werkelijke OV-kosten onbelast te vergoeden is er wel sprake van de mogelijkheid om 100% van de daadwerkelijke reiskosten van openbaar vervoer te vergoeden.

Voor reizen met de fiets of lopend liggen de daadwerkelijke reiskosten doorgaans aanzienlijk lager dan de maximale onbelaste vergoeding van € 0,23.

Hoogte reiskostenvergoeding

Ten aanzien van de hoogte van de reiskostenvergoedingen die aan werknemers worden toegekend is in de rapportage naar aanleiding van de evaluatie het volgende opgenomen:

“Het overgrote deel van de werknemers ontvangt een reiskostenvergoeding van € 0,19/km, namelijk 60% van de werknemers die überhaupt een kilometervergoeding ontvangt. Dit bedrag komt overeen met het maximale bedrag dat ten tijde van de enquête waarop deze cijfers zijn gebaseerd onbelast vergoed mocht worden. Een relatief kleiner deel van de werknemers ontvangt een reiskostenvergoeding die tussen de € 0,10 en € 0,19 ligt (16%) of tussen de € 0,20 en € 0,30 (14%). Reiskostenvergoedingen beneden de € 0,10/km of boven de € 0,30/km komen beperkt voor.”

Werkgevers verhoogden reiskostenvergoeding

De verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per zakelijke kilometer naar € 0,21 per zakelijke kilometer vond plaats per 2023. Uit de werkgeversenquête 2023 van I&O Research in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat 46% van de werkgevers begin 2023 de reiskostenvergoeding voor de auto (sterk) heeft verhoogd ten opzichte van 2022. In het jaar daarvoor deed slechts 8% dat.

Gemiddelde kosten OV boven reiskostenvergoeding?

Ten aanzien van de reiskostenvergoedingen in verhouding tot de reële kosten van openbaar vervoer is in de rapportage naar aanleiding van de evaluatie het volgende opgenomen:

“Voor alle ov-vervoerwijzen liggen de gemiddelde kosten boven de maximale onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer die in de desbetreffende jaren mocht worden uitgekeerd. Dit verschil is de laatste jaren toegenomen. Met de verhoging van de maximale onbelaste reiskostenverhoging naar € 0,21 en uiteindelijk € 0,22 per kilometer neemt dit verschil af. Voor de trein zal de reiskostenvergoeding in 2023 waarschijnlijk in de buurt van de gemiddelde reiskosten liggen, terwijl die voor de bus en tram/metro ruim onder de gemiddelde reiskosten blijft.”

Werkelijke kosten onbelast vergoeden

Bij de mogelijkheden van het vergoeden van de kosten van woon-werkverkeer per openbaar vervoer past wel de opmerking dat de werkgever ook de werkelijke kosten onbelast kan vergoeden. Hierdoor is het voor zakelijke reizen met het OV mogelijk om 100% van de gemaakte reiskosten onbelast te vergoeden.

Geen jaarlijkse indexatie

De onbelaste reiskostenvergoeding wordt momenteel niet geïndexeerd. Om de reiskostenvergoeding jaarlijks standaard te indexeren zou een wetswijziging nodig zijn. Daarnaast leidt de invoering van een jaarlijkse prijsindexatie van de onbelaste reiskostenvergoeding op basis van de tabelcorrectiefactor tot een budgettaire derving die gedekt moet worden.

De mate waarin werknemers daadwerkelijk worden gecompenseerd voor hun variabele reiskosten door een kilometervergoeding is niet zozeer afhankelijk van de ontwikkeling van een algemeen prijsindexcijfer, maar van specifieke autokosten en de kosten van openbaar vervoer. Het kabinet is daarom geen voorstander van een jaarlijkse prijsindexatie van de kilometervergoeding, bijvoorbeeld op basis van de tabelcorrectiefactor.

Periodieke evaluatie

Wel wil het kabinet gehoor geven aan een aanbeveling op dit punt van de onderzoekers van CE Delft in het rapport naar aanleiding van de evaluatie van de onbelaste reiskostenvergoeding:

“Zorg voor een periodieke evaluatie van de hoogte van de maximale onbelaste reiskostenvergoeding. Autokosten veranderen in de tijd en daarmee is het ook belangrijk om periodiek te toetsen in hoeverre de maximale onbelaste reiskostenvergoeding in lijn is met de daadwerkelijke variabele autokosten (volgens de definitie zoals die is vastgelegd).”

Hogere reiskostenvergoeding verstrekken

Het kabinet kiest ervoor om de onbelaste reiskostenvergoeding te verhogen om werkgevers te stimuleren een hogere reiskostenvergoeding aan werknemers te verstrekken. Dit draagt bij aan de doelstellingen van de regeling, waaronder een betere ondersteuning van de arbeidsmarkt door het vergroten van het arbeidsaanbod en een betere geografische matching, omdat het de kosten van een werknemer voor het aanvaarden van een baan verkleint. Hier staat tegenover dat de verbetering van de doeltreffendheid van de reiskostenvergoeding kan leiden tot negatieve milieu- en congestie-effecten doordat werknemers meer gaan reizen met de auto. Vanwege de kleine verhoging zijn deze effecten echter beperkt.

Geen arbeidsvoorwaarden afdwingen

Vanuit de fiscaliteit wordt ruimte geboden om vergoedingen voor woon-werkverkeer onbelast te verstrekken. Het is niet de bedoeling van belastingwetten om arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Dit volgt uit de (collectieve) arbeidsovereenkomst. Het kabinet is ook niet van plan om de fiscaliteit als dergelijk instrument te gebruiken.

€ 0,19 per km vanaf 2004

De onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 die ongeacht de wijze van vervoer kan worden gegeven, is geïntroduceerd in 2004. Daarbij is destijds aangegeven dat een vergoeding van € 0,19 voldoende is om de gemiddelde variabele autokosten van een middenklasse auto te dekken. Hiervan gaat een stimulans uit om een zuinige auto te rijden met lagere variabele kosten, wat wenselijk is vanuit milieuoogpunt. De hoogte is destijds vastgesteld op basis van informatie van de ANWB en het Nibud.

Doeltreffendheid regeling vergroten

In het Belastingplan 2023 is besloten om de onbelaste reiskostenvergoeding te verhogen van € 0,19 per kilometer naar € 0,21 en vervolgens naar € 0,22 per kilometer vanwege de stijgende reiskosten.

Uit de evaluatie van de onbelaste reiskostenvergoeding blijkt dat het bedrag van € 0,22 voldoende is voor het vergoeden van de variabele autokosten van in ieder geval kleinere auto’s, maar niet altijd volstaat voor met name het grotere autosegment. Deze berekening is gemaakt op basis van informatie van de RDW, CBS, ANWB en het automodel SPARK. In het Belastingplan 2024 is opnieuw een verhoging van de reiskostenvergoeding opgenomen om de doeltreffendheid van de regeling te vergroten.

Nota naar aanleiding van het verslag – Belastingplan 2024

Evaluatie onbelaste reiskostenvergoeding

Onbelaste reiskostenvergoeding naar € 0,23 per km per 2024

Evaluatie onbelaste reiskostenvergoeding – doeltreffend en doelmatig?

Categorie: Nieuws Tags: Belastingplan 2024, gerichte vrijstelling, reiskosten

Tags: Belastingplan 2024, gerichte vrijstelling, reiskosten

Gerelateerde artikelen

6 november 2025

Internetkosten vergoed bij thuiswerk werknemer: gerichte vrijstelling van toepassing?

27 oktober 2025

Niet-inhoudingsplichtige werkgever wijst vergoedingen niet aan: toch gerichte vrijstelling

15 oktober 2025

DUO-studieschuld aflossen via werkgever – kansen en uitdagingen

10 oktober 2025

Outplacementtraject vergoeden of verstrekken: wanneer gerichte vrijstelling?

Hoofdsponsor

Volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu jouw eigen documenten

Kennispartner

Certificering als strategisch instrument voor salarisprofessionals

Partners

Zieke werknemer en ontslag: wat mag wel en niet?
Iedereen wil een salarisadministrateur. Maar wie zorgt voor hun werkgeluk?
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Hoe behoud je financiële talenten in een krappe arbeidsmarkt?
Is appeltje voor onderweg consumptie op werkplek?
De impact van AI op de salarisadministratie: hoe bereid jij je voor?
Nog steeds loonkloof in Nederland, maar wees voorbereid op wet loontransparantie
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Ontslag op staande voet tijdens ziekte niet rechtsgeldig, billijke vergoeding van jaarsalaris 21.2k weergaven

  • Loondoorbetaling bij ziekte als werknemer opnieuw uitvalt: 70 of 100 procent? 17.2k weergaven

  • Lager WIA-dagloon – geen ORT in periode van onbetaald verlof 14k weergaven

  • Zieke werknemer en ontslag: wat mag wel en niet? 5.9k weergaven

  • Eigenrisicodrager Ziektewet: UWV wijzigt ingangsdatum maatregel 5k weergaven

NIRPA

Opleidingen

17
nov
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
20
nov
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
21
nov
Online Excel en AI training voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
24
nov
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
nov
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
28
nov
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
dec
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
02
dec
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
03
dec
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
05
dec
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
08
dec
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
dec
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
dec
Basiskennis Loonadministratie (BKL®)
Markus Verbeek Praehep
17
dec
Praktijkdiploma loonadministratie (PDL)
SD Worx
16
jan
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
11
feb
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
03
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
04
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
17
mrt
Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
MOCuitgevers
23
mrt
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
24
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
01
apr
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
07
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
apr
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
11
mei
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
12
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
20
mei
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
21
mei
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
11
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
12
jun
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
16
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers

Vacatures

Senior Salarisadministrateur – Libréon Breda
Strictly People
Medewerker loonadministratie – Zwolle (24–32 uur)
PIA Group
Salarisprofessional
aaff
Salarisadministrateur
SD Worx
Payroll Specialist– Technip Energies Zoetermeer
Strictly People
(Junior) Jurist arbeidsrecht
Scab
Salarisadministrateur
SD Worx
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
aaff
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
Salarisprofessional – Naaldwijk
aaff
Salarisadministrateur
Cornelis Vrolijk
Senior Salarisadministrateur – Asito Almelo
Strictly People
Medewerker Salarisadministratie bij OFS Groep
a.s Works
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff
Relatiebeheerder pensioenen – Tilburg
aaff

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV