• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Onbelaste reiskostenvergoeding € 0,23 per km in 2024 – antwoord op vragen

Onbelaste reiskostenvergoeding € 0,23 per km in 2024 – antwoord op vragen

Nieuws

De hoogte van de onbelaste reiskostenvergoeding is per 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer ongeacht de wijze van vervoer, waaronder fietsen, lopen en per auto.

15 oktober 2023 door Salaris Vanmorgen

De gerichte vrijstelling reiskostenvergoeding is recent geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat 60% van de werknemers een reiskostenvergoeding ontvangt van € 0,19 per zakelijke kilometer. Dit bedrag komt overeen met het maximale bedrag dat tijdens het onderzoek onbelast vergoed mocht worden. Ongeveer 16% van de werknemers ontvangt een lagere reiskostenvergoeding dan het maximum en 14% van de werknemers ontvangt een hogere reiskostenvergoeding dan het maximum. De nota naar aanleiding van het verslag Belastingplan 2024 gaat hier in nader detail op in. Daarnaast komt het kabinet later dit jaar met een inhoudelijke reactie op de evaluatie.

Het kabinet stelt voor om het maximale onbelaste bedrag per 1 januari 2024 te verhogen naar € 0,23 per zakelijke kilometer, zoals ook was opgenomen in het coalitieakkoord. Daarmee zal de kilometervergoeding weer in meer gevallen kostendekkend zijn.

Staatssecretaris Van Rij van Fiscaliteit beantwoordt vragen over het verhogen van de gerichte vrijstelling reiskostenvergoeding in de nota naar aanleiding van het verslag Belastingplan 2024. 

Evaluatie reiskostenvergoeding

In de evaluatie van de onbelaste reiskostenvergoeding hebben Motivaction en Significance de variabele kosten van verschillende vervoerswijzen in kaart gebracht. In het onderzoek is het vergelijk met autokosten gemaakt en blijkt dat een onbelaste vergoeding van € 0,23 per kilometer in veel gevallen voldoende is om de variabele autokosten te dekken.

Variabele kosten middenklasse auto

Omdat voor elke auto dezelfde kilometervergoeding maximaal onbelast vergoed mag worden, is de vergoeding voor grotere auto’s vaak niet toereikend omdat anders een excessieve vergoeding voor kleinere auto’s zou bestaan. In het verleden is gekozen om daarom de hoogte van de onbelaste reiskostenvergoeding te baseren op de variabele kosten van een middenklasse auto. De vergoeding van € 0,23 per zakelijke kilometer sluit hierbij aan.

Reiskosten in OV

Volgens hetzelfde onderzoek liggen de gemiddelde reiskosten voor het OV bij reizen met tram, metro en bus hoger dan de huidige vergoeding en bij reizen met de trein ongeveer op gelijke hoogte.

Omdat voor werkgevers de mogelijkheid bestaat om de werkelijke OV-kosten onbelast te vergoeden is er wel sprake van de mogelijkheid om 100% van de daadwerkelijke reiskosten van openbaar vervoer te vergoeden.

Voor reizen met de fiets of lopend liggen de daadwerkelijke reiskosten doorgaans aanzienlijk lager dan de maximale onbelaste vergoeding van € 0,23.

Hoogte reiskostenvergoeding

Ten aanzien van de hoogte van de reiskostenvergoedingen die aan werknemers worden toegekend is in de rapportage naar aanleiding van de evaluatie het volgende opgenomen:

“Het overgrote deel van de werknemers ontvangt een reiskostenvergoeding van € 0,19/km, namelijk 60% van de werknemers die überhaupt een kilometervergoeding ontvangt. Dit bedrag komt overeen met het maximale bedrag dat ten tijde van de enquête waarop deze cijfers zijn gebaseerd onbelast vergoed mocht worden. Een relatief kleiner deel van de werknemers ontvangt een reiskostenvergoeding die tussen de € 0,10 en € 0,19 ligt (16%) of tussen de € 0,20 en € 0,30 (14%). Reiskostenvergoedingen beneden de € 0,10/km of boven de € 0,30/km komen beperkt voor.”

Werkgevers verhoogden reiskostenvergoeding

De verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per zakelijke kilometer naar € 0,21 per zakelijke kilometer vond plaats per 2023. Uit de werkgeversenquête 2023 van I&O Research in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat 46% van de werkgevers begin 2023 de reiskostenvergoeding voor de auto (sterk) heeft verhoogd ten opzichte van 2022. In het jaar daarvoor deed slechts 8% dat.

Gemiddelde kosten OV boven reiskostenvergoeding?

Ten aanzien van de reiskostenvergoedingen in verhouding tot de reële kosten van openbaar vervoer is in de rapportage naar aanleiding van de evaluatie het volgende opgenomen:

“Voor alle ov-vervoerwijzen liggen de gemiddelde kosten boven de maximale onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer die in de desbetreffende jaren mocht worden uitgekeerd. Dit verschil is de laatste jaren toegenomen. Met de verhoging van de maximale onbelaste reiskostenverhoging naar € 0,21 en uiteindelijk € 0,22 per kilometer neemt dit verschil af. Voor de trein zal de reiskostenvergoeding in 2023 waarschijnlijk in de buurt van de gemiddelde reiskosten liggen, terwijl die voor de bus en tram/metro ruim onder de gemiddelde reiskosten blijft.”

Werkelijke kosten onbelast vergoeden

Bij de mogelijkheden van het vergoeden van de kosten van woon-werkverkeer per openbaar vervoer past wel de opmerking dat de werkgever ook de werkelijke kosten onbelast kan vergoeden. Hierdoor is het voor zakelijke reizen met het OV mogelijk om 100% van de gemaakte reiskosten onbelast te vergoeden.

Geen jaarlijkse indexatie

De onbelaste reiskostenvergoeding wordt momenteel niet geïndexeerd. Om de reiskostenvergoeding jaarlijks standaard te indexeren zou een wetswijziging nodig zijn. Daarnaast leidt de invoering van een jaarlijkse prijsindexatie van de onbelaste reiskostenvergoeding op basis van de tabelcorrectiefactor tot een budgettaire derving die gedekt moet worden.

De mate waarin werknemers daadwerkelijk worden gecompenseerd voor hun variabele reiskosten door een kilometervergoeding is niet zozeer afhankelijk van de ontwikkeling van een algemeen prijsindexcijfer, maar van specifieke autokosten en de kosten van openbaar vervoer. Het kabinet is daarom geen voorstander van een jaarlijkse prijsindexatie van de kilometervergoeding, bijvoorbeeld op basis van de tabelcorrectiefactor.

Periodieke evaluatie

Wel wil het kabinet gehoor geven aan een aanbeveling op dit punt van de onderzoekers van CE Delft in het rapport naar aanleiding van de evaluatie van de onbelaste reiskostenvergoeding:

“Zorg voor een periodieke evaluatie van de hoogte van de maximale onbelaste reiskostenvergoeding. Autokosten veranderen in de tijd en daarmee is het ook belangrijk om periodiek te toetsen in hoeverre de maximale onbelaste reiskostenvergoeding in lijn is met de daadwerkelijke variabele autokosten (volgens de definitie zoals die is vastgelegd).”

Hogere reiskostenvergoeding verstrekken

Het kabinet kiest ervoor om de onbelaste reiskostenvergoeding te verhogen om werkgevers te stimuleren een hogere reiskostenvergoeding aan werknemers te verstrekken. Dit draagt bij aan de doelstellingen van de regeling, waaronder een betere ondersteuning van de arbeidsmarkt door het vergroten van het arbeidsaanbod en een betere geografische matching, omdat het de kosten van een werknemer voor het aanvaarden van een baan verkleint. Hier staat tegenover dat de verbetering van de doeltreffendheid van de reiskostenvergoeding kan leiden tot negatieve milieu- en congestie-effecten doordat werknemers meer gaan reizen met de auto. Vanwege de kleine verhoging zijn deze effecten echter beperkt.

Geen arbeidsvoorwaarden afdwingen

Vanuit de fiscaliteit wordt ruimte geboden om vergoedingen voor woon-werkverkeer onbelast te verstrekken. Het is niet de bedoeling van belastingwetten om arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Dit volgt uit de (collectieve) arbeidsovereenkomst. Het kabinet is ook niet van plan om de fiscaliteit als dergelijk instrument te gebruiken.

€ 0,19 per km vanaf 2004

De onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 die ongeacht de wijze van vervoer kan worden gegeven, is geïntroduceerd in 2004. Daarbij is destijds aangegeven dat een vergoeding van € 0,19 voldoende is om de gemiddelde variabele autokosten van een middenklasse auto te dekken. Hiervan gaat een stimulans uit om een zuinige auto te rijden met lagere variabele kosten, wat wenselijk is vanuit milieuoogpunt. De hoogte is destijds vastgesteld op basis van informatie van de ANWB en het Nibud.

Doeltreffendheid regeling vergroten

In het Belastingplan 2023 is besloten om de onbelaste reiskostenvergoeding te verhogen van € 0,19 per kilometer naar € 0,21 en vervolgens naar € 0,22 per kilometer vanwege de stijgende reiskosten.

Uit de evaluatie van de onbelaste reiskostenvergoeding blijkt dat het bedrag van € 0,22 voldoende is voor het vergoeden van de variabele autokosten van in ieder geval kleinere auto’s, maar niet altijd volstaat voor met name het grotere autosegment. Deze berekening is gemaakt op basis van informatie van de RDW, CBS, ANWB en het automodel SPARK. In het Belastingplan 2024 is opnieuw een verhoging van de reiskostenvergoeding opgenomen om de doeltreffendheid van de regeling te vergroten.

Nota naar aanleiding van het verslag – Belastingplan 2024

Evaluatie onbelaste reiskostenvergoeding

Onbelaste reiskostenvergoeding naar € 0,23 per km per 2024

Evaluatie onbelaste reiskostenvergoeding – doeltreffend en doelmatig?

Categorie: Nieuws Tags: Belastingplan 2024, gerichte vrijstelling, reiskosten

Tags: Belastingplan 2024, gerichte vrijstelling, reiskosten

Gerelateerde artikelen

12 juni 2025

Camping en woon-werkkilometers: gerichte vrijstelling voor reiskosten?

11 juni 2025

Carpoolen en onbelaste reiskostenvergoeding: hoe zit het?

20 mei 2025

Teamuitje met reiskosten en maaltijden: gerichte vrijstelling of belast loon?

10 april 2025

Zakelijke maaltijden onbelast vergoeden: hoe zit het precies?

Hoofdsponsor

Loket.nl en Personio werken samen aan geïntegreerde HR- en payrolloplossing

Kennispartner

Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?

Partners

Digitalisering en AI: kansen en knelpunten, samenwerking HR en payroll cruciaal
Automatisering lost veel op — maar niet alles
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat is de impact van AI op HR en toekomst van werk?
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Onrechtmatig: valse handtekening werknemer plaatsen om zo arbeidscontract te eindigen 13.6k weergaven

  • Werknemer mocht arbeidscontract opzeggen voordat hij bij werkgever was gestart 12.7k weergaven

  • Vaststellingsovereenkomst terecht door bewindvoerder vernietigd, geen recht op salaris 9.1k weergaven

  • Wat verdient een salarisadministrateur gemiddeld in 2025? 4.5k weergaven

  • Gemiddelde salarisadministrateur in 2025: vrouw, 48 jaar, met PDL en in loondienst 4.1k weergaven

NIRPA

Opleidingen

23
jun
Module Loonheffingen VPS
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Opfriscursus PDL (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
30
jun
Opfriscursus VPS (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
jul
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
jul
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
08
jul
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
jul
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
14
jul
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
jul
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
21
jul
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
23
jul
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
29
jul
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
25
aug
Summercourse Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
27
aug
Summercourse Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
28
aug
Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
09
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
09
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
09
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
11
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
sep
Online cursus Disfunctionerende werknemer: wat nu?
MOCuitgevers
18
sep
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
23
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
23
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
24
sep
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Hoe voorkom je loonbeslag bij je werknemer?
MOCuitgevers
30
sep
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
30
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
02
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
02
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
03
okt
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers
06
okt
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
07
okt
Samen Sterk: Efficiënte Samenwerking tussen HR en Salarisadministratie
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
09
okt
Cursus Wwft en AI
MOCuitgevers
09
okt
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
okt
Online cursus Ontslag van A tot Z, voorkom fouten en kosten
MOCuitgevers
28
okt
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
30
okt
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
03
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
04
nov
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
06
nov
Online cursus Werknemers duurzaam binden vanuit juridisch en fiscaal perspectief
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers

Vacatures

(Senior) Salarisprofessional met expertise van AFAS
Scab
Salarisadministrateur
Practical accounting
Salarisadministrateur
Visser & Visser
Manager International Payroll
Forvis Mazars
Salarisadviseur
PIA Group
Salarisadviseur
PIA Group
Salarisadministrateur – Wensink Zwolle
Strictly People
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Traineeship Salarisadministratie – Utrecht
VvAA
Salarisadministrateur – Utrecht
VvAA
Traineeship loonadministratie en advies  
Scab
Salarisadministrateur
DAS
Manager Loonadministratie en Personeelsadvies
Scab
Compensation & Benefits Officer
Vencomatic Group
Salarisadministrateur – 28 uur per week – Deventer
JP van den Bent
Manager Payroll Accounting
Forvis Mazars
Consultant HR & Payroll – FITZ
Strictly People
Salarisadviseur – Naaldwijk
Transport People
Zelfstandig Salarisadministrateur
Baat accountants & adviseurs
Salarisadministrateur bij a·s WORKS
a•s WORKS
Salarisprofessional – Groningen
aaff

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV