• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Evaluatie onbelaste reiskostenvergoeding – doeltreffend en doelmatig?

Evaluatie onbelaste reiskostenvergoeding – doeltreffend en doelmatig?

Nieuws

Staatssecretaris Van Rij van Fiscaliteit stuurt de Tweede Kamer het evaluatierapport over de onbelaste reiskostenvergoeding.

6 juli 2023 door Salaris Vanmorgen

In het rapport wordt de onbelaste reiskostenvergoeding op doeltreffendheid en doelmatigheid geëvalueerd. Verder wordt in dit rapport onderzoek gedaan naar mogelijke toekomstige aanpassingen aan de regeling.

Volgens de onderzoekers lijkt de huidige regeling voorlopig voldoende mogelijkheden te bieden om de variabele autokosten onbelast te vergoeden en is er op korte termijn geen reden voor een vernieuwde indexatie van de onbelaste reiskostenvergoeding.

Max. € 0,21 per kilometer

De onbelaste reiskostenvergoeding is een gerichte vrijstelling in de loonbelasting. Op basis van deze vrijstelling kan een werkgever aan werknemers een vergoeding tot maximaal € 0,21 per kilometer (cijfers 2023) toekennen voor zakelijke kilometers, inclusief woon-werk kilometers, zonder dat de werknemer hierover loonbelasting hoeft te betalen of de werkgever het moet toerekenen aan de vrije
ruimte van de werkkostenregeling.

Niet breed eerder geëvalueerd

Al sinds het midden van de vorige eeuw bestaan er mogelijkheden voor werkgevers om werknemers een onbelaste vergoeding voor zakelijke kilometers toe te kennen. Door de jaren heen is de regeling voor onbelaste reiskostenvergoedingen diverse malen gewijzigd. Ondanks deze lange voorgeschiedenis is de regeling niet eerder breed geëvalueerd.

De onbelaste reiskostenvergoeding wordt door de onderzoekers in hoofdzaak doeltreffend en waarschijnlijk doelmatig beoordeeld. Naast deze hoofdconclusie van het onderzoek doen de onderzoekers nog een aantal aanbevelingen.

Het kabinet komt later dit jaar met een inhoudelijke reactie op het rapport.

Doelen regeling niet duidelijk vastgelegd

De doelen van de onbelaste reiskostenvergoeding zijn niet duidelijk en SMART geformuleerd
in de wettekst of specifieke beleidsdocumenten.

Voor de evaluatie van de regeling op doeltreffendheid en doelmatigheid zijn de twee (waarschijnlijke) hoofddoelen geïdentificeerd:

  1. het verhinderen dat de vergoeding die werknemers ontvangen voor zakelijk gemaakte kosten ten onrechte belast worden als loon;
  2. het (fiscaal) ondersteunen van een goed functionerende arbeidsmarkt.

De precieze invulling van beide doelen is echter onduidelijk. Zo is bijvoorbeeld niet precies
duidelijk of, en in welke mate, de eerste doelstelling geldt voor woon-werkverkeer.

Maak doelen duidelijk en SMART

Een belangrijke aanbeveling is dan ook om de doelen van de regeling duidelijk en SMART te definiëren. Hierdoor kan de regeling in de toekomst beter geëvalueerd worden en, belangrijker nog, wordt het makkelijker om manieren te vinden de regeling te verbeteren.

Doeltreffendheid onbelaste reiskostenvergoeding

De onbelaste reiskostenvergoeding is doeltreffend met betrekking tot beide (waarschijnlijke) doelen van de regeling. De maximale onbelaste reiskostenvergoeding die werkgevers nu mogen verstrekken (€ 0,21 per kilometer in 2023 en vanaf 1 januari 2024 € 0,22 per kilometer) is voldoende om de variabele reiskosten voor kleine en middenklasse auto’s in de meeste gevallen onbelast te vergoeden.

Niet altijd bij grotere (en duurdere) auto’s toereikend

Bij de grotere (en duurdere) auto’s is dit niet altijd het geval. Dit is onder andere het gevolg van de keuze om de regeling vorm te geven als een forfaitair systeem (vanwege de lagere administratieve lasten
voor werkgevers en -nemers), waarbij er voor elke auto eenzelfde maximale onbelaste vergoeding geldt (die logischerwijze wordt gebaseerd op de gemiddelde variabele autokosten oftewel die van een middenklasser).

Regeling ondersteunt arbeidsmarkt

De huidige regeling voor de onbelaste reiskostenvergoeding ondersteunt de arbeidsmarkt goed. De regeling draagt effectief bij aan een betere geografische matching van vraag en aanbod van arbeid en vergroot het arbeidsaanbod. Met name op het eerste punt is de onbelaste reiskostenvergoeding onderscheidend ten opzichte van ander arbeidsmarktbeleid.

Negatieve neveneffecten

De onbelaste reiskostenvergoeding heeft enkele belangrijke negatieve neveneffecten, waaronder de forse bijdrage aan de congestie (verkeersopstopping) en de uitstoot van broeikasgas- en luchtvervuilende emissies. Zeker gezien de ambitieuze plannen die de overheid heeft op het gebied van klimaat en luchtkwaliteit, zijn dit belangrijke elementen om mee te nemen in de politieke besluitvorming over de regeling.

Doelmatigheid onbelaste reiskostenvergoeding

Werkgevers en werknemers zijn over het algemeen positief over de onbelaste reiskostenvergoeding. De administratieve lasten zijn beperkt en de regeling biedt hen de mogelijkheid om maatwerk te leveren.

Hoewel de regeling een fors budgettair beslag heeft (ca. € 2,5 miljard per jaar), zijn er geen aanwijzingen dat de doelen van de regeling via een ander beleidsinstrument goedkoper kunnen worden gerealiseerd. Vanuit dat oogpunt is de regeling dus waarschijnlijk doelmatig.

Maatschappelijke kosten en baten

De onbelaste reiskostenvergoeding leidt tot aanzienlijke maatschappelijk kosten (ca. € 500 miljoen per jaar), vooral in de vorm van congestie en negatieve milieueffecten.

Tegenover deze kosten staan echter ook maatschappelijke baten in de vorm van positieve arbeidsmarkteffecten. Een eerste, grove analyse laat zien dat deze baten waarschijnlijk in
dezelfde ordegrootte of boven de maatschappelijke kosten liggen.

Toekomstige effecten

Als onderdeel van deze studie hebben we de toekomstige effecten van verschillende mogelijke aanpassingen in de onbelaste reiskostenvergoeding onderzocht. Daaruit volgt onder andere dat er mogelijkheden zijn om de negatieve milieu- en congestie-effecten van de regeling (aanzienlijk) te verminderen, vooral door de regeling te versoberen. Deze aanpassingen leiden er echter wel toe dat de positieve arbeidsmarkteffecten afnemen.

Er is geen aanpassing in de regeling mogelijk waarbij deze twee (maatschappelijke) doelen, het  verbeteren van het functioneren van de arbeidsmarkt en het verminderen van de  milieubelasting/congestie, verenigd worden. Ook zeer gerichte varianten van de onbelaste reiskostenvergoeding, waarbij de regeling voor de auto wordt afgeschaft (in het woon-werkverkeer) maar voor het ov blijft bestaan, kunnen dit beeld maar beperkt beïnvloeden.

Geen reden voor vernieuwde indexatie

Aangezien de huidige regeling voorlopig voldoende mogelijkheden lijkt te bieden om de variabele autokosten onbelast te vergoeden, lijkt er op de korte termijn geen reden voor een vernieuwde indexatie van de onbelaste reiskostenvergoeding. Het verdient wel aanbeveling om de ontwikkeling in de variabele autokosten periodiek te evalueren.

Beleidsmatige redenen

Dit betekent overigens niet per definitie dat de onbelaste reiskostenvergoeding mee moet groeien met de ontwikkeling in de autokosten, aangezien er andere beleidsmatige redenen kunnen zijn (bijv. vanuit klimaatambities) om dit niet te doen.

Versobering kan lage inkomens hard treffen

Versoberingen van de onbelaste reiskostenvergoeding kunnen belangrijke herverdelingseffecten hebben. Vooral werknemers met lagere inkomens die woonachtig zijn in landelijke gebieden kunnen harder dan gemiddeld getroffen worden door dergelijke aanpassingen in de regeling.

Evaluatie onbelaste reiskostenvergoeding

‘Werknemers krijgen reiskosten niet volledig vergoed – naar 23 cent per km’

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsmarkt, reiskosten, reiskostenvergoeding

Tags: arbeidsmarkt, reiskosten, reiskostenvergoeding

Gerelateerde artikelen

6 november 2025

Uurlonen groeien harder waar arbeidsmarkt krap is

3 november 2025

Regels voor asielzoekers om te mogen werken wijzigen

28 oktober 2025

‘Prioriteiten nieuw kabinet: vast contract, aanpak agressie en wettelijk rouwverlof’

22 oktober 2025

Verkiezingen 2025: vijf belangrijke thema’s voor werkgevers

Hoofdsponsor

Volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu jouw eigen documenten

Kennispartner

Certificering als strategisch instrument voor salarisprofessionals

Partners

Schijnzelfstandige met recht op pensioen hoe zit het precies?
Iedereen wil een salarisadministrateur. Maar wie zorgt voor hun werkgeluk?
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Hoe behoud je financiële talenten in een krappe arbeidsmarkt?
Zorgplicht blijft, ook na einde dienstverband
De impact van AI op de salarisadministratie: hoe bereid jij je voor?
Nog steeds loonkloof in Nederland, maar wees voorbereid op wet loontransparantie
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Ontbinding arbeidscontract wegens ernstige wanprestatie – nog twee andere banen 5.8k weergaven

  • Loonvordering toegewezen, betermelding betekent 100 procent loon 4.3k weergaven

  • Werknemer verzwijgt twee extra fulltime banen – forse schadevergoeding betalen 2.6k weergaven

  • Rechtsgeldig proeftijdontslag, niet strijdig met verbod op onderscheid 1.6k weergaven

  • Recht op uitbetaling vakantiedagen, feestdagen en taakuren – geen all-in loon 1.4k weergaven

NIRPA

Opleidingen

11
nov
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
11
nov
VTB Payroll najaar 2025
Extendum
11
nov
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
11
nov
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
14
nov
Practical Diploma in Payroll Administration (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
20
nov
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
21
nov
Online Excel en AI training voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
24
nov
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
25
nov
Cursus Wwft en AI
MOCuitgevers
26
nov
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
02
dec
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
03
dec
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
17
dec
Praktijkdiploma loonadministratie (PDL)
SD Worx
16
jan
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
11
feb
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
03
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
04
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
17
mrt
Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
MOCuitgevers
23
mrt
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
24
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
01
apr
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
07
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
apr
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
11
mei
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
12
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
20
mei
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
21
mei
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
11
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
16
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers

Vacatures

Senior Salarisadministrateur – Libréon Breda
Strictly People
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
aaff
Payroll Specialist– Technip Energies Zoetermeer
Strictly People
(Junior) Jurist arbeidsrecht
Scab
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Salarisprofessional – Naaldwijk
aaff
Salarisadministrateur
SD Worx
Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff
Salarisadministrateur
Cornelis Vrolijk
Medewerker Salarisadministratie bij OFS Groep
a.s Works
Medewerker loonadministratie – Zwolle (24–32 uur)
PIA Group
Senior Salarisadministrateur – Asito Almelo
Strictly People
Salarisadministrateur
SD Worx
Relatiebeheerder pensioenen – Tilburg
aaff

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV