
Grote kans dat er bij jouw bedrijf of bij je klanten één of meerdere functies openstaan. Het proces van werving- en selectie wil je daarom zo optimaal mogelijk aanvliegen. Dat begint met het schrijven en plaatsen van een aantrekkelijke vacature, vervolgens de juiste kandidaten selecteren voor een gesprek, hieruit de juiste kandidaat kiezen en natuurlijk een goed aanbod doen. Daarna is een goede onboarding ook nog van belang, zodat je de nieuwe medewerker ook daadwerkelijk behoudt.
Veel stappen om rekening mee te houden dus. In dit artikel nemen we je mee in de eerste 4 stappen. Benieuwd naar alle 9 stappen? Download dan de uitgebreide whitepaper ‘In 9 stappen een nieuwe medewerker aan boord’.
Stap 1: schrijven en plaatsen van vacature
De eerste stap in de zoektocht naar een medewerker begint met het schrijven van een goede vacature. Een goede vacaturetekst is belangrijk. Probeer je te verplaatsen in een potentiële kandidaat. Waarom is het aantrekkelijk om bij jouw bedrijf te komen werken? Wat maakt deze functie zo interessant en uitdagend? Probeer hierin juist weg te blijven bij clichés of vage termen als ‘een dynamische werkomgeving’. Gebruik juist wel een leuke opvallende titel, en benoem de extra’s die jouw bedrijf biedt, zoals een jaarlijkse teamreis of een persoonlijk ontwikkelbudget. Hiermee kan je je onderscheiden van andere bedrijven.
Stap 2: sollicitaties beheren
Als je maar een enkele vacature per jaar hebt met weinig reacties, lukt het je misschien nog om deze te beheren met een eenvoudige Excel-sheet. Heb je meerdere vacatures per jaar en soms zelfs tegelijk lopen, dan kan dit al snel een chaos worden. Tegenwoordig bieden steeds meer HR- en salarispakketten werving en selectie-software waarbij jij alle sollicitaties per vacature georganiseerd kan bewaren. Hiermee zorg je er niet alleen voor dat je alle motivatiebrieven en cv’s op een plek hebt, maar ook dat je deze veilig en niet te lang bewaart.
Stap 3: e-assessments afnemen
De eerste sollicitatiegesprekken zijn geweest. Je hebt bij een aantal kandidaten een goed gevoel en wil ze meenemen naar de volgende ronde. Door niet direct door te gaan naar het tweede gesprek, maar een extra stap in de vorm van een e-assessment in te bouwen, maak je een beter onderbouwde keuze. Met een e-assessment toets je met een online test de competenties en kenmerken van een kandidaat, om erachter te komen in hoeverre dit matcht met de openstaande functie en jouw bedrijf.
Een e-assessment zorgt er dus voor dat je een kandidaat niet alleen selecteert op basis van zijn cv en je gevoel na het gesprek, maar de keuze ook beter kunt onderbouwen. Zowel voor jezelf als naar de kandidaat. Een bijkomend voordeel is dat er ook nog uit zou kunnen komen dat de medewerker goed past binnen het bedrijf, maar wellicht beter bij een andere functie waar je nog niet aan had gedacht.
Stap 4: kandidaat gevonden
Je hebt de keuze gemaakt! Je kijkt er naar uit dat je nieuwe medewerker kan gaan beginnen. Wacht er dan ook niet lang mee om een voorstel te doen en de arbeidsovereenkomst te laten tekenen. Het zou zonde zijn dat een ander bedrijf eerder is met het doen van een voorstel en je daarmee deze kandidaat misloopt, terwijl jouw bedrijf de eerste keuze was. Hoe zorg je ervoor dat je met een passend aanbod komt op het gebied van salaris, maar ook qua arbeidsvoorwaarden? En ook dan ben je er nog niet.
Benieuwd naar de volgende 5 stappen, waaronder ook de preboarding en onboarding vallen?
In de whitepaper ‘In 9 stappen een nieuwe medewerker aan boord’ lees je de eerste 4 stappen nog uitgebreider en worden ook stap 5 tot en met 9 uitgebreid doorgenomen. Download de whitepaper hier.