
De regeling moet één megaton CO2 besparen. Dat komt overeen met het totale verbruik van 120 duizend huishoudens. Ook al is nog niet helemaal duidelijk hoe de registratieverplichting precies uitpakt, toch gaan veel bedrijven nu al aan de slag met slimmere mobiliteit. Omdat het behalve duurzaam ook vaak goedkoper is en het je als bedrijf aantrekkelijker maakt voor personeel.
Je CO2-voetafdruk bijhouden en kilometers registreren als bedrijf klinkt als wéér een verplichting erbij. Maar wist je dat het je geld oplevert en het de werkgever aantrekkelijker maakt voor nieuw personeel? En het is nog duurzaam ook. Vijf tips om het slim aan te pakken.
1 ‘Kilometers bijhouden, wéér extra administratie!’ Tip: kijk wat het oplevert
De ervaring leert dat ondernemers in beweging komen als het in de kosten scheelt, maar ook om andere redenen. Bijvoorbeeld als ze zichzelf aantrekker willen maken voor personeel: veel medewerkers vinden een mobiliteitsbudget interessanter dan alleen een kilometervergoeding voor de auto. Of een bedrijf wil het personeel meer in beweging krijgen: dan staat vitaliteit voor dus voorop.
2 ‘Van mobiliteit krijg ik hoofdpijn: files, vertragingen, gezeur’ Tip: maak het leuk
‘Verleiden’ is het toverwoord want als er één ding duidelijk is: dwang werkt averechts. In Groningen kunnen ondernemers daarom twee weken lang gratis elektrische cargobikes gebruiken voor hun medewerkers. De fietscampagne is bedoeld om mensen uit de auto te krijgen en wordt betaald door de gemeente en de provincie. Ook kunnen mensen een week lang een e-bike of speed pedelec uitproberen.
Een zorgorganisatie zette ook ‘verleiding’ in om medewerkers op de fiets te krijgen. Ze gaan nu elke fietskilometer met 30 cent vergoeden.
Je kunt bijvoorbeeld ook een elektrische fiets geven, die werknemers kunnen terugverdienen door kilometers te trappen: je aanschaf ‘terugfietsen’ zogezegd.’ Mobiliteit is een begrip dat veel mensen associëren met files, met gedoe. Maar je kunt ook proberen het onderwerp leuk te maken.
3 ‘Onze kantoren liggen niet bij het OV’ Tip: vestig bedrijf op goed bereikbare plek
Mobiliteitsbeleid is vaak nog traditioneel: met cao-regelingen bijvoorbeeld waarin alleen de autokilometers worden vergoed. Dat is niet meer van deze tijd.
Ans een bedrijf verder van het treinstation af ligt, heeft een ov-regeling minder zin.’ Kijk kritisch naar kantoorlocaties: door efficiënter werken, meer digitaal klantcontact en het hybride werken is minder kantoorruimte nodig. Goede bereikbaarheid blijft een belangrijk criterium.
4 ‘Het lukt toch nooit om iedereen de auto uit te krijgen’ Tip: dat hoeft ook niet
Relatief kleine gedragsveranderingen kunnen de drukte op de weg al oplossen. In de zomermaanden zijn er maar vijf procent minder auto’s op de weg en toch zijn er dan minder tot geen files. Zoveel is er niet voor nodig om de weg minder verstopt te maken. Op bedrijfsniveau geldt dus: als je duizend medewerkers hebt en vijftig tot honderd mensen laten de auto staan omdat je fietsen aantrekkelijker maakt, dan is het effect al groot. Dat maakt ook dat je mensen nooit hoeft te dwingen om te veranderen: je werkt alleen met de groep die gemotiveerd is.
5 ‘Alle vervoersbewegingen administreren, is een dagtaak’ Tip: laat medewerkers app gebruiken
Met een app kunnen medewerkers zélf hun eigen CO2-administratie bijhouden.
Of je nu thuis werkt of voor je werk reist, er zijn verschillende apps op de markt die kunnen herkennen wat je precies aan het doen bent: of je naar kantoor gaat of alleen maar een pak koffie bij de supermarkt aan het halen bent. De app vult dat dan zelf vast in.
Er zijn verschillende opties om de registratie van mobiliteit bij te houden.
Om de CO2-voetafdruk van het hele bedrijf te meten (vanaf 1 juli 2023 verplicht) kunnen via een app alle gegevens van de individuele medewerkers anoniem worden ingelezen op het platform van RVO.
Bron: VNO-NCW.nl
CO2-uitstoot grote werkgevers registreren pas vanaf 1 juli 2023