• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Jaarlijks gegevens verstrekken over werkgebonden personenmobiliteit

Jaarlijks gegevens verstrekken over werkgebonden personenmobiliteit

Nieuws

Er komt een verplichting vanaf 2023 voor werkgevers met 100 of meer werknemers om jaarlijks gegevens te verstrekken over werkgebonden personenmobiliteit.

16 augustus 2022 door Salaris Vanmorgen

Deze verplichting dient ertoe om inzicht te krijgen in die vorm van mobiliteit en om vast te stellen of de totale CO2-emissie door werkgebonden personenmobiliteit in 2024 onder het (collectief) emissieplafond blijft.

De emissiegrenswaarde voor zakelijke mobiliteit (norm voor individuele werkgevers) treedt niet direct in werking. Als blijkt dat de emissies in 2024 niet onder het plafond blijven, zal de norm voor individuele werkgevers in werking treden. De hoogte van die norm is nu gesteld op 96 gram per reizigerskilometer maar wordt mogelijk nog bijgesteld

Dat laat staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur weten in antwoord op vragen van de Eerste Kamer over het ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving en het Omgevingsbesluit. Het besluit gaat over het beperken van emissies van kooldioxide door werkgebonden personenmobiliteit.

Emissiegrenswaarde voor zakelijke mobiliteit

De beoogde emissiegrenswaarde voor zakelijke mobiliteit is uitgedrukt in aantal grammen CO2 per reizigerskilometer.

De emissiegrenswaarde van 96 gram CO2 in kalenderjaargemiddelde per reizigerskilometer, is gebaseerd op de landelijk gemiddelde CO2-emissie die in het kader van het Klimaatakkoord is doorgerekend. Door de emissiegrenswaarde gelijk te stellen aan de gemiddelde emissie per (zakelijke) reizigerskilometer, worden koplopers ontzien en alleen ondernemingen en rechtspersonen aangesproken die onvoldoende hebben gedaan om de CO2-emissie terug te dringen.

Nog niet in werking

Zoals in de nota van toelichting bij het ontwerpbesluit is aangegeven, treedt die emissiegrenswaarde nog niet in werking. Pas als in 2025 (evaluatiemoment) blijkt dat het (collectief) emissieplafond in 2024 is overschreden, of als geen sprake is van een dalende lijn in de emissies, treedt die waarde in werking. Op dat moment wordt ook beoordeeld of de hoogte van de emissiegrenswaarde voor zakelijke mobiliteit moet worden bijgesteld met het oog op het bereiken van het reductiedoel voor 2030.

Geen registratienorm, wel verplicht gegevens verstrekken

Op grond van het ontwerpbesluit gaat er geen registratienorm gelden. Wel komt er een verplichting om jaarlijks gegevens te verstrekken over werkgebonden personenmobiliteit. Die verplichting dient ertoe om inzicht te krijgen in die vorm van mobiliteit en om vast te stellen of de totale CO2-emissie door werkgebonden personenmobiliteit in 2024 onder het (collectief) emissieplafond blijft.

Evaluatie in 2025

Als in 2025 (evaluatiemoment) blijkt dat het (collectief) emissieplafond in 2024 is overschreden, of als geen sprake is van een dalende lijn in de emissies, treedt de emissiegrenswaarde voor zakelijke mobiliteit van 96 gram per reizigerskilometer in werking. Tijdens het evaluatiemoment wordt ook beoordeeld of de hoogte van de emissiegrenswaarde voor zakelijke mobiliteit moet worden bijgesteld met het oog op het bereiken van het reductiedoel voor 2030. En er zal ook worden beoordeeld of er een emissiegrenswaarde voor woon-werkmobiliteit moet worden toegevoegd aan het Besluit activiteiten leefomgeving.

Mogelijk afdwingbare emissiegrenswaarden

De verplichting om jaarlijks gegevens te verstrekken over zakelijke en woon-werkmobiliteit, de daarop volgende monitoring van de gegevens door mijn ministerie en de toetsing van de berekende emissies aan het (collectief) emissieplafond, kan voor de werkgevers dus tot gevolg hebben dat er afdwingbare emissiegrenswaarden in de regelgeving worden opgenomen.

Jaarlijks uiterlijk 30 juni rapporteren

Het wijzigingsbesluit voorziet in een verplichting om gegevens over woon-werkmobiliteit en zakelijke mobiliteit jaarlijks te rapporteren. Ondernemingen en rechtspersonen met 100 of meer werknemers moeten jaarlijks, uiterlijk 30 juni, een rapportage indienen met gegevens over woon-werkmobiliteit en zakelijke mobiliteit in het kalenderjaar daarvoor.

Omgevingsdiensten voeren controles uit

De controles worden uitgevoerd door de omgevingsdiensten. Een omgevingsdienst stelt op de eerste plaats vast of een werkgever die onder de regels valt, de gegevens tijdig heeft aangeleverd. Er is een lijst beschikbaar van alle werkgevers die onder het toepassingsbereik van de regels vallen.

Een lijst wordt vastgesteld op basis van gegevens van de stichting LISA, een stichting die gegevens van alle werkgevers in Nederland bijhoudt. Die lijst wordt ook actueel gehouden. Op basis daarvan is dus vrij eenvoudig vast te stellen of alle werkgevers aan de verplichting hebben voldaan.

Vervolgens zal de omgevingsdienst steekproefsgewijs of op basis van indicaties de plausibiliteit van de aangeleverde gegevens controleren. Daartoe beschikken de toezichthouders van de omgevingsdiensten over wettelijke toezichtsbevoegdheden, bijvoorbeeld de bevoegdheid om de administratie van een werkgever te onderzoeken.

Het ministerie van Infrastructuur zal geen controles uitvoeren. Die taak wordt door de gemeenten opgedragen aan de omgevingsdiensten.

Norm voor individuele werkgever

In de nota van toelichting bij het ontwerpbesluit is beargumenteerd waarom de emissiegrenswaarde voor zakelijke mobiliteit, de norm dus voor individuele werkgevers, niet direct in werking treedt. In plaats daarvan wordt de eerste jaren uitgegaan van een collectief emissieplafond en het monitoren van de gegevens die jaarlijks worden gerapporteerd. Als blijkt dat de emissies in 2024 niet onder het plafond blijven, zal er een norm voor individuele werkgevers in werking treden.

Hoogte norm nog onzeker

De hoogte van die norm is nu gesteld op 96 gram per reizigerskilometer maar zal mogelijk worden bijgesteld op basis van de geleverde gegevens en de mate waarin het bereiken van het reductiedoel voor 2030 reëel is met die norm.

Voordat de norm in werking kan treden, zal worden bezien in hoeverre werkgevers daaraan kunnen voldoen. Omdat er nog geen zekerheid is over de hoogte van de norm (kan nog worden bijgesteld) die in werking zal treden, is het voor werkgevers niet mogelijk om daarop te anticiperen. Dat kan wel vanaf het moment dat het Besluit activiteiten leefomgeving de norm, of mogelijk normen als er ook een norm komt voor woon-werkmobiliteit, bevat en er een termijn is gesteld waarbinnen aan die norm of normen moet worden voldaan.

Verduurzaming mobiliteit

Het doel van het ontwerpbesluit is verduurzaming van zakelijke en woon-werkmobiliteit. In ieder geval tot en met 2025 geldt er alleen een verplichting om jaarlijks gegevens te verstrekken over werkgebonden personenmobiliteit. Die verplichting levert in ieder geval geen inperking op van de wijze waarop werkgevers invulling geven aan de bedrijfsvoering. Maar zelfs als er voor de jaren daarna een norm zal gaan gelden voor individuele werkgevers, is het aan de werkgevers zelf om te bepalen welke maatregelen worden getroffen om aan de norm te voldoen.

Minder, anders of schoner reizen

Het ontwerpbesluit schrijft niet voor op welke wijze verduurzaming moet worden bereikt. Dat doel kan worden bereikt door minder, anders of schoner te reizen. Die keuze is aan werkgevers en werknemers zelf. Als al sprake is van een inperking dan is die gerechtvaardigd door het doel dat met het ontwerpbesluit wordt nagestreefd: met verduurzaming van werkgebonden personenmobiliteit een bijdrage leveren aan het tegengaan van klimaatverandering.

Administratieve lasten

De totale jaarlijkse administratieve lasten in het eerste jaar (2023) bedragen € 3.760.000. Vanaf 2024 bedragen de jaarlijkse administratieve lasten € 2.669.600. Per organisatie komen de gemiddelde administratieve lasten per 2023 en de jaren daarna uit op € 470 respectievelijk € 334 per jaar.

Werkgevers zullen niet financieel worden gecompenseerd. Wel is het zo dat verduurzaming van werkgebonden personenmobiliteit kan leiden tot brandstofbesparingen voor werkgevers. Met name door het gebruik van zuiniger voertuigen en door minder of anders te reizen. Hoe hoog die besparingen precies zijn, is op dit moment niet duidelijk.

Aansluiten bij wat werkgevers nu al registreren

Het is belangrijk de lasten voor werkgevers zo laag mogelijk te houden. Daarom is het ministerie van Infrastructuur in overleg met stakeholders en wordt met de verplichting om jaarlijks gegevens te verstrekken zoveel mogelijk aangesloten bij wat veel werkgevers nu al bijhouden en registreren.

Werkgevers krijgen voor hun inspanning ook iets terug, namelijk een rapportage over hun mobiliteits- en emissiepatroon, dat ze helpt bij het verduurzamen van hun mobiliteit. De verduurzaming van mobiliteit kan enorm lonen: niet alleen voor het klimaat maar ook voor het bedrijfsresultaat door vermindering van mobiliteitskosten.

Hybride werken

Er is nog geen onderzoek gedaan naar de effecten van hybride werken op de CO2-uitstoot. Het kabinet heeft wel de behoefte om daarnaar aanvullend onderzoek te verrichten. Onder andere met het Kennisinstituut Mobiliteit wordt bezien hoe dit vorm kan worden gegeven binnen bestaande onderzoeken.

Ook in andere EU-lidstaten

Gezien de beperkte extra kosten voor werkgevers die voortvloeien uit het ontwerpbesluit, acht de staatssecretaris het niet aannemelijk dat werkgevers hun bedrijfsactiviteiten zullen verplaatsen naar andere landen. Bovendien is het zo dat ook de andere EU-lidstaten maatregelen treffen om de CO2-emissies door mobiliteit te verminderen.

In Vlaanderen is regelgeving van kracht die gelijkenis vertoont met de regels die met het ontwerpbesluit worden toegevoegd aan het Besluit activiteiten leefomgeving. Op grond van die wet moeten werkgevers met meer dan 100 werknemers elke drie jaar een verslag indienen met gegevens over woon-werkverplaatsingen.

Beantwoording vragen over het ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving en het Omgevingsbesluit

CO2-uitstoot reizen werknemers registreren vanaf 2023

 

Grote werkgevers moeten CO2-uitstoot woon-werk en zakelijk verkeer verlagen

 

Categorie: Nieuws Tags: elektrische auto, klimaatakkoord, mobiliteitsbeleid, werkgever

Tags: elektrische auto, klimaatakkoord, mobiliteitsbeleid, werkgever

Gerelateerde artikelen

17 januari 2023

AVG en verplichtingen voor de werkgever: hoe zit het precies?

16 januari 2023

Ontwikkelingen en aandachtspunten voor werkgevers in 2023

5 januari 2023

Laadpaal bij woning werknemer en aangifte loonheffingen

23 november 2022

Werkgevers verwachten problemen door hoge grondstof- en energieprijzen

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Bezwaar en beroep instellen tegen NOW kan lonen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Bezwaar en beroep instellen tegen NOW kan lonen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Wat verandert er op jouw loonstrook in 2023?
  • Maximale beslagvrije voet per 1 januari 2023 en loonbeslag

NIRPA

Opleidingen

06
feb
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
08
feb
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Ontslag van A tot Z
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
jun
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Salarisadministrateur
Ruigrok
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Payroll Professional
CROP
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
(senior) Loonadviseur
Scab
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Salarisadministrateur
Flynth
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur
Flynth
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Medior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Senior Salarisspecialist
Infacto
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
(senior) Loonadministrateur
Scab
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
HR adviseur (extern)
Scab
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Medior salarisadministrateur
Moore MTH

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV