
De CO2-meetplicht moest eigenlijk begin 2022 ingaan. Door de lange kabinetsformatie is de ‘normerende regeling personenmobiliteit’ echter nog niet in werking getreden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwacht nu dat dit per 1 januari 2023 gebeurt.
De regeling gaat naar verwachting in het tweede kwartaal naar de Tweede Kamer, aldus een woordvoerder van het ministerie.
De meetplicht was een belangrijke pijler onder het Klimaatakkoord. Deze meetplicht moet een klimaatwinst opleveren van een miljoen ton minder CO2-uitstoot in 2030.
Lastendruk
De Bovag, de branchevereniging voor autoverkopers, vreest voor de administratieve lasten van de maatregel.
‘We snappen dat er iets moet gebeuren aan het klimaat en dat werkgevers daar hun steentje aan moeten bijdragen. Maar we hebben twijfels bij de uitvoerbaarheid. Het gaat om werkgevers vanaf honderd werknemers. Dat zijn lang niet allemaal supergrote bedrijven. Dit levert enorm veel extra werk op’, aldus een woordvoerder van de Bovag.
Moeten werkgevers bijvoorbeeld eisen van werknemers dat zij een rittenadministratie bijhouden?
Privacy werknemers
De werkgeversvereniging VNO-NCW en de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) dringen er daarnaast op aan dat de meetplicht niet de privacy van de werknemers mag schenden.
In eerste instantie hoeven bedrijven de CO2-uitstoot van hun werknemers alleen maar te meten. Vanaf 2026 komt er mogelijk ook een limiet per werkgever voor de hoeveelheid broeikasgassen die hun werknemers mogen uitstoten bij zakelijke reizen en woon-werkverkeer.
Bron: De Volkskrant
Regeling CO2-reductie op werkgebonden personenmobiliteit niet per 2022