Sinds 1 januari 2020 geldt 7 procent bijtelling voor de fiets die de werkgever voor woon-werkverkeer ter beschikking stelt aan de werknemer. Deze bijtelling is ook van toepassing op een elektrische fiets en een speed pedelec.
Als de werknemer de fiets van de zaak voor woon-werkverkeer mag gebruiken, gaat de Belastingdienst ervan uit dat de fiets ook voor privégebruik ter beschikking staat. Voor dit privégebruik moet je per kalenderjaar een bedrag bij het loon tellen.
Gebruikt een werknemer de fiets niet voor woon-werkverkeer, maar alleen privé? Dan geldt ook 7 procent bijtelling voor de fiets.
Vraag
Een werkgever stelt aan een werknemer een elektrische fiets ter beschikking. De bijtelling is 7 procent. Welke stelling is juist?
Stelling 1: De werkgever mag de bijtelling niet aanwijzen als eindheffingsloon.
Stelling 2: De werknemer betaalt een reparatie van € 100 voor de fiets. De vergoeding hiervan is loon.
Stelling 3: De kosten van het thuis opladen van de accu kunnen in mindering komen op de bijtelling.
Stelling 4: De werknemer gebruikt de fiets uitsluitend privé. De bijtelling van 7 procent is van toepassing.
Toelichting
De 4e stelling is juist. Stelt een werkgever een fiets ter beschikking aan een werknemer en gebruikt de werknemer deze alleen privé, dan geldt de bijtelling van 7 procent voor de fiets.
Stelling 1
Een werkgever mag de bijtelling voor de fiets aanwijzen als eindheffingsloon. Het bedrag komt ten laste van de vrije ruimte. Daarboven betaalt hij 80 procent eindheffing.
Stelling 2
Als een werkgever een fiets ter beschikking stelt, is de vergoeding van reparatiekosten geen loon, maar een vergoeding voor intermediaire kosten.
Stelling 3
Betalingen die een werknemer aan derden doet, komen niet in mindering op de bijtelling. Alleen de eigen bijdrage die de werknemer betaalt vanuit zijn nettoloon mag de werkgever in mindering brengen op de bijtelling.
Bron: Forum Salaris
Bijtelling bij fiets van de zaak met uitsluitend privégebruik?
Fiets van de zaak – bijtelling, fietstassen en fietsverzekering