De nieuwe percentages gelden voor de rest van het jaar 2021. Het premiepercentage van de lage premie, over het loon van werknemers met een vast contract, wordt verlaagd van 2,7 procent naar 0,34 procent. Het premiepercentage over het loon van andere werknemers wordt verlaagd van 7,7 procent naar 5,34 procent. Voor beide premies geldt dus een daling van 2,36 procentpunt.
Regeling in Staatscourant
Het verschil tussen de hoge en de lage premie blijft vijf procentpunt. Dit gebeurt door wijziging van de Regeling tot vaststelling premiepercentages werknemers- en volksverzekeringen, maximumpremieloon werknemersverzekeringen en opslag kinderopvangtoeslag 2021. De regeling is is op 25 juni 2021 verschenen en is op 2 juli 2021 in de Staatscourant gepubliceerd.
Gebruikelijk is dat premiepercentages voor het hele jaar worden vastgesteld. In artikel 22 van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) is geregeld dat wijziging van een premiepercentage kan ingaan op een ander tijdstip dan 1 januari. Van deze mogelijkheid is niet eerder gebruik gemaakt.
Motie lagere percentages
De door Groen Links ingediende motie beoogt het lage percentage dat van toepassing is op vaste arbeidscontracten te verlagen van 0,34 procent – zoals voorgesteld door het kabinet – naar 0 procent en de hoge AWf-premie die van toepassing is op andere arbeidscontracten te verhogen van 5,34 procent naar 6,64 procent. Het kabinet heeft deze motie om onder meer (uitvoerings)technische en juridische redenen moeten ontraden.
Baangerelateerde Investeringskorting
Het verlagen van de AWf-premie komt in plaats van de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK).
Het wetsvoorstel tot intrekking van de Baangerelateerde Investeringskorting is gepubliceerd. Deze wet treedt in werking met ingang van de dag na de datum uitgifte van het Staatsblad
waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2021.
1 augustus bij maandaangifte
Zowel de uitvoeringsinstanties, zoals het UWV en de Belastingdienst, als de softwareontwikkelaars en de werkgevers hebben minimaal vijf weken nodig voor de implementatie van de maatregel respectievelijk de aanpassing en verwerking van de software voor de loonaangiften.
Overleg heeft plaatsgevonden met de salarisverwerkers over de mogelijke ingangsdatum van de verlaging van de AWf-premie. Daar is het volgende uit gekomen. De ingangsdatum van de nieuwe percentages is 1 augustus 2021.
In de software waarmee werkgevers loonaangifte doen is het mogelijk om veranderingen in de premiepercentages in de loop van het jaar te verwerken en vanaf de wijzigingsdatum met nieuwe percentages loonaangifte te doen. De meeste werkgevers doen aangifte per maand en de gekozen datum sluit aan bij het begin van het aangiftetijdvak van augustus.
16 augustus bij aangifte per vier weken
Voor werkgevers die aangifte doen per vier weken, sluit 1 augustus niet aan bij het begin van een aangiftetijdvak, en zou inwerkingtreding met ingang van 1 augustus tot problemen leiden. Er is voor gekozen om deze problemen op te lossen voor de werkgevers die aangifte doen per vier weken door een afwijkende ingangsdatum te kiezen, te weten: 16 augustus, overeenkomend met de aanvang van een nieuw aangiftetijdvak. Daarmee is dus een klein eenmalig verschil in effect voor werkgevers die per maand loonaangifte doen en voor werkgevers die per vier weken loonaangifte doen.
Toepassing nieuwe percentages
De nieuwe premiepercentages zijn van toepassing op het loon van aangiftetijdvakken waarover na de ingangsdatum aangifte wordt gedaan. Bij herziening of correctie van loonaangiften die zijn gedaan over eerdere aangiftetijdvakken gelden de percentages die voordien van toepassing waren.
Financiële gevolgen
De verlaging van de premiepercentages leidt naar verwachting tot 2 miljard euro minder premie-inkomsten voor het AWf in 2021. Dit komt overeen met het bedrag dat was geraamd voor de BIK.
De BIK was vormgegeven als een afdrachtsvermindering op de loonbelasting en premie volksverzekeringen. De AWf-premie is onderdeel van de premies werknemersverzekeringen. Het intrekken van de BIK en het verlagen van de AWf-premies zorgt daarmee dus voor een verschuiving van inkomsten van het werkloosheidsfonds naar de loonbelasting en volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz). Op het totaal van inkomsten van de collectieve sector is er geen effect.
Administratieve lasten werkgevers
Aan de lastenvermindering (premieverlaging) zijn eenmalig administratieve lasten verbonden voor de werkgevers. De administratieve lasten zijn niet precies te berekenen. De lasten worden als volgt
geraamd (afgerond):
Administratieve lasten (eenmalig) |
Aantal | Tijd (in minuten) | Totaal afgerond (x duizend euro) |
Kennisnemen werkgevers van de tijdelijke premieverlaging |
411.700 | 3 | 1.100 |
Kennisnemen softwareontwikkelaars van de tijdelijke verlaging |
100 | 10 | 1 |
Aanpassen software (tarieven) en distribueren door softwareontwikkelaars |
100 | 300 | 27 |
Aanpassing door werkgevers met eigen software |
2.500 | 30 | 68 |
Check aangiften door werkgevers | 411.700 | 1 | 370 |
Totaal | 1.560 | ||
Verhouding tot premieverlaging | 0,08% |
Verlaging AWf-premie met ingang van augustus 2021
Wijziging Regeling vaststelling premiepercentages 2021 ivm premieverlaging 2021