Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) ziet dat de verantwoordelijkheid en de kosten voor mobiliteit steeds meer verschuiven naar de werknemer.
Secundaire arbeidsvoorwaarde
Een auto van de zaak is een secundaire arbeidsvoorwaarde en juridisch gezien mag een werkgever deze niet zomaar afnemen of aanpassen als de werknemer er aantoonbaar op achteruit gaat. Toch sleutelen werkgevers op dit moment, door het vele thuiswerken, hard aan de autoregeling. VZR maakt zich door deze ontwikkeling zorgen om de werknemers.
Alleen als een bedrijf aantoonbaar failliet dreigt te gaan is het geoorloofd om secundaire arbeidsvoorwaarden te versoberen. Bij grote maatschappelijke verandering is het logisch om opnieuw te kijken naar de invulling van de mobiliteit van een bedrijf, maar de werknemer mag hier niet de dupe van worden.
Mobiliteitsbudget
Alternatieven voor leaseauto zijn er zeker, met name het mobiliteitsbudget lijkt aan populariteit te winnen. Daarbij krijgt de werknemer een budget waarmee hij zelf zijn mobiliteit gaat inkopen.
Het idee is dat er dan gekozen kan worden voor andere vormen van vervoer, maar uit onderzoek blijkt dat vrijwel iedere werknemer uiteindelijk opnieuw kiest voor een auto. Als deze zelf gekocht of geleaset gaat worden, geeft dit nieuwe problemen. Bij een gekochte auto gaat het vaker om een oudere, vervuilende auto.
22 procent belast
Een mobiliteitsbudget wordt meestal direct met het salaris uitbetaald, daarover betaal je dus grofweg de helft inkomstenbelasting. Voor een mobiliteitsbudget van € 600 kan je slechts voor zo’n € 300 aan mobiliteit inkopen. Een mobiliteitsbudget moet dus echt aanzienlijk zijn om een gelijkwaardig auto te rijden.
VZR pleit dan ook voor een nieuwe fiscale belasting van 22 procent voor mobiliteitsbudgetten.
Voor zakelijke rijders is het advies zich goed te informeren als een werkgever met een alternatief plan voor de mobiliteit en de leaseauto komt.
Liever leaseauto dan mobiliteitsbudget
Werkgevers zien het mobiliteitsbudget als een mogelijkheid om af te stappen van leaseauto’s en flexibeler te kunnen zijn. Werknemers hebben het afgelopen jaar hun leaseauto voor de deur zien staan terwijl de kosten voor de leaseauto gewoon doorliepen.
VZR vroegen de leden te reageren op de vraag: “Meer thuiswerken dus een mobiliteitsbudget! Hoe kijk jij daarnaar?”. Meer dan 1.029 van hen gaf antwoord.
55 procent geeft aan de leaseauto, al dan niet arbeidsvoorwaardelijk, niet in te leveren voor een mobiliteitsbudget. 20 procent van deze groep is alleen geïnteresseerd in een mobiliteitsbudget als het financieel voordeliger is dan de huidige leaseauto.
21 procent van de ondervraagden ziet het mobiliteitsbudget als een interessante optie, ze kunnen dan immers zelf het vervoer bepalen. Bij mooi weer op de fiets, met de trein naar het centrum of met de andere auto in het gezin naar een externe afspraak. Al het budget dat niet gebruikt wordt is dan extra inkomsten.
20 procent geeft echter eerlijk aan dat ze onvoldoende weten wat een mobiliteitsbudget inhoudt.
Slechts 4 procent van de respondenten maakt al gebruik van een mobiliteitsbudget.
Een leaseauto is qua kosten niet één-op-één te vergelijken met een mobiliteitsbudget. Werknemers moeten dan ook goed geïnformeerd worden als zij een mobiliteitsbudget krijgen aangeboden. De ervaring leert dat een leaseauto in de meeste gevallen de voordeligste oplossing voor de mobiliteit van de zakelijke rijder is.