We maken tegenwoordig minder woon-werkkilometers, werken meer vanuit huis en onderhouden onze zakelijke contacten via Zoom, Teams en Skype. Daarnaast zijn er ook minder sociale activiteiten. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat we andere mobiliteitskeuzes maken.
Kan de werknemer nog wel met een dieselauto bij klanten aankomen? Rijdt nu echt iedereen elektrisch? Is een leaseauto nog wel zo vanzelfsprekend of gaat iedereen over op een mobiliteitsbudget? Wat zijn de mogelijkheden?
Nog wel een leaseauto?
De eerste vraag is: heeft de werknemer nog wel een leaseauto nodig? Misschien dat de leaseauto tegenwoordig meer stilstaat dan rijdt. Indien de werknemer ook zonder leaseauto kan, heeft hij ook geen bijtelling als hij hem privé gebruikte.
Haaks hierop staat het onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Het kennisinstituut ziet namelijk dat de auto de afgelopen maanden populairder is geworden. Voor de crisis was 80 procent positief over de auto. In juli 2020 was dat gestegen naar 88 procent.
Het KiM informeert over de algehele interesse voor de auto, dus ook particuliere auto’s. De verminderde interesse voor het openbaar vervoer heeft een positieve uitwerking voor de auto als vervoersmiddel.
Bespaar op bijtelling
De werknemer zou ook voor een kleinere (goedkopere) leaseauto of een elektrische leaseauto kunnen gaan. In beide gevallen bespaart hij op de bijtelling.
Rekenvoorbeeld
Bij een leaseauto met 22 procent bijtelling en een leaseauto die €10.000 goedkoper is, bespaart de werknemer netto per maand al snel €80.
Voor een elektrische auto betaalt de werknemer 8 procent bijtelling. Dit betekent dat een elektrische auto van €40.000 slechts €102 aan netto bijtelling per maand kost.
Aangezien een leasecontract al snel een aantal jaren duurt, is het zaak om goed op de autokeuze te letten. De auto staat immers een paar jaar tot beschikking.
Blijf mobiel met mobiliteitsbudget
Indien de werknemer niet aan een langdurig leasecontract wil vastzitten, kan een mobiliteitsbudget een oplossing zijn. De werknemer krijgt hierbij een vast bedrag per maand om zelf de mobiliteit in te vullen. Dat kan per fiets zijn, de eigen auto of het openbaar vervoer.
Let op: in de meeste gevallen is een leasebudget voordeliger dan een mobiliteitsbudget.
Per kilometer betalen
Een mobiliteitsbudget en een kilometervergoeding hebben een paar overeenkomsten. Ze zijn beide een vergoeding voor zakelijk gereden kilometers, maar er is wel een verschil.
De kilometervergoeding heeft als kenmerk dat deze tot € 0,19 per kilometer onbelast is. De werkgever betaalt dan per zakelijk gereden kilometer. Indien de werknemer elke dag naar je werkgever rijdt (vaste locatie), is het een vast bedrag per maand.
Bij een mobiliteitsbudget krijgt de werknemer een fictief bruto maandbedrag. De werknemer kan zelf bepalen hoe hij de zakelijke kilometers aflegt. Afhankelijk van het gekozen vervoersmiddel zal het budget verlaagd worden met de kosten die de werknemer daarvoor maakt. Aan het einde van de maand wordt het brutobedrag bij het inkomen opgeteld en kan de werknemer het, na aftrek van belastingen, netto ontvangen.
Bron: VZR.nl