De staatssecretaris ziet geen aanleiding voor het verlagen van het subsidiebedrag per nieuwe elektrische auto omdat dit naar verwachting ten koste zal gaan van de effectiviteit van de regeling.
De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) heeft conform de afspraken in het Klimaatakkoord tot doel het stimuleren van de aanschaf en lease van volledig elektrische personenauto’s in de kleinere en compacte middenklasse door particulieren, om zodoende de emissie van CO2 te verminderen. Het gaat hierbij dus niet alleen om de nieuwe elektrische personenauto’s maar ook om de gebruikte.
Nieuwe elektrische auto
RVO heeft op 4 januari 2021 in totaal 312 aanvragen voor nieuwe elektrische personenauto’s ontvangen. Het totale jaarbudget voor nieuwe elektrische personenauto’s bedraagt €14.400.000 in 2021 (3.600 auto’s) en € 10.000.000 in 2020 (2.500 auto’s).
Doorschuiven kan niet meer
Nadat het budgetplafond van 2020 voor nieuwe EV’s op 8 juli 2020 was bereikt, konden op grond van de oude regeling aanvragen ten laste van het verplichtingenbudget van 2021 al
worden ingediend. Deze aanvragen kwamen op de ‘doorschuifstapel’ ter uitbetaling in 2021. Het kabinet heeft op 16 oktober 2020 de regeling op dit punt gewijzigd en als gevolg daarvan is het doorschuiven van nieuwe aanvragen naar een volgend kalenderjaar per 29 oktober 2020 voortaan niet meer mogelijk zodra het jaarplafond in het betreffende kalenderjaar is bereikt. Dit om elk jaar particulieren de mogelijkheid te bieden om in aanmerking te komen voor subsidie voor een nieuwe elektrische personenauto.
Van de in totaal €14.400.000 budget resteerde eind oktober 2020 aanvankelijk nog €1.108.000. De beoordeling van de op 4 januari 2021 ingediende aanvragen is inmiddels afgerond.
Wie het eerst komt
Bij deze subsidieregeling geldt dat wie het eerst komt, het eerst maalt. Als er op de dag dat het subsidieplafond is bereikt er meer dan één volledige aanvraag is ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking vastgesteld door middel van loting. Dat is dus alleen het geval op de dag dat het plafond wordt bereikt. Dit leek aanvankelijk voor 4 januari 2021 het geval. Uit de beoordeling van de in begin januari ingediende aanvragen is inmiddels gebleken dat er nog beperkte vrijval van middelen is waardoor nieuwe aanvragen nog worden opgepakt.
De maximale termijn die voor het beoordelen staat, bedraagt 13 weken, weken. Dit is een standaardtermijn volgens de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking . RVO streeft ernaar dit – zo mogelijk – sneller te doen, om aanvragers daarmee zo snel mogelijk zekerheid te kunnen bieden. RVO is bij de beoordeling echter ook afhankelijk van de snelheid waarmee aanvragers op eventuele informatieverzoeken van RVO reageren.
Beschikbaar subsidiebudget
Een overzicht van de beschikbare middelen per jaar per categorie (nieuw en gebruikt):
(in mln. euro’s) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Totaal |
Particulier (nieuw) | 11,0 | 16,0 | 20,0 | 22,0 | 39,0 | 44,0 | 152,0 |
Particulier (gebruikt) | 8,0 | 15,0 | 20,0 | 30,0 | 27,0 | 0,0 | 100,0 |
Totaal subsidiebudget | 19,0 | 31,0 | 40,0 | 52,0 | 66,0 | 44,0 | 252,0 |
Geraamde uitvoeringskosten | 1,8 | 3,0 | 3,5 | 3,4 | 3,8 | 3,0 | 18,5 |
Totaal budget om uit te keren (nieuw) | 10,0 | 14,4 | 18,3 | 20,5 | 36,8 | 41,0 | 141,0 |
Totaal budget om uit te keren (gebruikt) | 7,2 | 13,5 | 18,3 | 28,0 | 25,5 | 0,0 | 92,5 |
De staatssecretaris is niet van plan om te schuiven met de totaalbudgetten tussen de subsidie voor gebruikte emissievrije voertuigen (100 mln.) en de subsidie voor nieuwe emissievrije auto’s (152 mln.). Ook worden de schotten tussen de jaarbudgetten van de nieuwe en gebruikte elektrische personenauto’s niet weggehaald.
Het tot ontwikkeling brengen van een tweedehandsmarkt van elektrische personenauto’s is voor Van Veldhoven een belangrijke bouwsteen van het Klimaatakkoord. Daarom vindt zij het wenselijk de schotten tussen de totale budgetten te handhaven.
Deelt de staatssecretaris de mening dat met het overtekenen van het beschikbare budget het bedrag per nieuw aangeschafte auto te ruim is?
Nee die mening deelt Van Veldhoven niet. Bij de totstandkoming van de subsidieregeling en het bepalen van de hoogte van de subsidiebedragen is uitvoerig overleg gevoerd met de sector en betrokken partijen uit het Klimaatakkoord. Ook is de vraag over de hoogte van het subsidiebedrag expliciet voorgelegd in de internetconsultatie van de subsidieregeling. Daarbij is aandacht geschonken aan de verschillende kosten zoals de aanschaf, afschrijving, belastingen, elektriciteit, onderhoud en verzekering. Naar verwachting is hiermee een goed evenwicht gevonden tussen
het bedrag dat in 2020 en 2021 nodig is om particulieren over de streep te trekken om de aanschaf of lease van een elektrische auto in het A, B en C-segment te overwegen aan de ene kant, en de noodzaak om spaarzaam om te gaan met de beperkte beschikbare middelen aan de andere kant.
Daarnaast hebben meerdere automerken (onder meer MG, Nissan en Renault) bovenop het subsidiebedrag een aanvullende korting gegeven bij aanvang van de regeling (een financiële en dus geen fiscale maatregel) om consumenten over de streep te trekken.
Het subsidiebedrag per nieuwe auto ligt in Nederland met maximaal €4.000 overigens aan de lage kant vergeleken met landen als Frankrijk (max. €7.000) en Duitsland (max. €9.000), aldus de staatssecretaris.
Deelt de staatssecretaris de mening dat met ‘de hand aan de kraan’ en een halvering van het subsidiebudget (van 4.000 naar 2.000 euro) meer nieuwe elektrische auto’s fiscaal gestimuleerd hadden kunnen worden? Zo nee, waarom niet?
Nee, die mening deelt Van Veldhoven niet, want een halvering van het subsidiebedrag in 2020 en 2021 voor nieuwe EV’s van €4.000 naar €2.000 wil niet zeggen dat de vraag naar subsidie evenredig zou zijn gebleven met hetgeen we nu bij €4.000 hebben gezien. Daarnaast hebben meerdere automerken bovenop het subsidiebedrag een aanvullende korting gegeven bij aanvang van de regeling (een financiële en dus geen fiscale maatregel) om consumenten over de streep te trekken.
Subsidiebedrag nieuw en gebruikt
Als het subsidiebedrag vanuit de overheid te hoog was geweest, had dit geen toegevoegde waarde gehad. Ook is het de vraag of de regeling dan nog effectief is of dat vooral free riders (particulieren die toch al een elektrische auto wilden kopen) nog van de regeling gebruik gaan maken.
Verder is het zo dat in de huidige regeling al is voorzien in de verwachte kostendaling van nieuwe elektrische personenauto’s. Het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische personenauto’s neemt in verband met de voorspelde kostendaling van batterijen gedurende de looptijd van de regeling af (zie tabel hierna).
Als deze kostendaling harder of minder hard gaat, kunnen de subsidiebedragen met een wijziging van de regeling worden bijgesteld.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Subsidiebedrag nieuw | € 4.000 | € 4.000 | € 3.700 | € 3.350 | € 2.950 | € 2.550 |
Subsidiebedrag gebruikt | € 2.000 | € 2.000 | € 2.000 | € 2.000 | € 2.000 | € 2.000 |
De regeling wordt nu tussentijds geëvalueerd. Daarbij zal ook naar het subsidiebedrag per auto worden gekeken. De evaluatie wordt vóór de zomer aan de Kamer aangeboden.
Is de staatssecretaris bereid om de subsidieregeling voor de aankoop van nieuwe elektrische personenauto’s vanaf 1 januari 2022 te wijzigen en het subsidiebedrag minimaal te halveren of substantieel te verlagen, zodat er meer mensen gebruik kunnen maken van deze regeling waardoor er meer nieuwe auto’s op de markt komen en daarmee het aanbod van het gebruikte wagenpark op termijn vergroot wordt?
Van Veldhoven ziet vooralsnog geen aanleiding voor het verlagen van het subsidiebedrag per auto omdat dit naar verwachting ten koste zal gaan van de effectiviteit van de regeling.