• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Uitbetalen op basis van 40-urige werkweek: teveel ADV-dagen?

Uitbetalen op basis van 40-urige werkweek: teveel ADV-dagen?

Nieuws

Werknemers met een 40-urige werkweek kregen te veel ADV-dagen. De werkgever stelt het administratiekantoor aansprakelijk voor de geleden schade.

10 maart 2021 door Salaris Vanmorgen

Het salaris van werknemers werd gebaseerd op een werkweek van 40 uur. Daarnaast ontvingen zij ook nog 20,9 ADV-dagen.

De werkgever had moeten weten nu hij werknemers op basis van een 40-urige werkweek uitbetaalde dat daaruit op grond van de cao voortvloeide dat deze werknemers aanspraak hadden op (afgerond) 21 ADV-dagen. Hij kon de verantwoordelijkheid hiervoor niet afschuiven op het administratiekantoor. Dat oordeelt Hof Amsterdam.

Wat is de situatie?

De werkgever, een timmerfabriek heeft dertien werknemers in dienst. Het timmerbedrijf laat onder meer de salarisadministratie uitvoeren door een administratiekantoor.

Op de arbeidsovereenkomsten tussen de timmerfabriek en de werknemers is de cao voor de Timmerindustrie van toepassing, een minimum-cao.

Op grond van de cao hebben werknemers bij een 40-urige werkweek recht op 25 vakantiedagen (als zij tussen de 18 en 54 jaar zijn) en 20,9 ADV-dagen.

Bij een werkweek van 37,5 uur krijgen werknemers naast de 25 vakantiedagen 7 ADV-dagen toegekend.

Onjuiste opgave loon en premie

Bij brief van 21 september 2007 heeft de pensioenbeheerder waarbij de werkgever was aangesloten, de werkgever meegedeeld:

“(…) Volgens onze berekeningen hebt u een onjuiste opgave loon en premie verstuurd. In de bijlage wijzen wij u op de ongebruikelijke of afwijkende grondslagen en de onjuist berekende premies per werknemer in het loontijdvak. Informatie over de grondslagen en de hoogte daarvan kunt u terugvinden in de cao. (…)”

Fouten in administratie

De brief van de toenmalige advocaat van de werkgever aan het administratiekantoor van 22 juni 2017 luidt, voor zover van belang, als volgt:

“(…) Vanaf 16 augustus 2007 tot en met medio 2015 heeft u diverse administratieve werkzaamheden voor cliënte verzorgd, welke nader gespecificeerd zijn in de door u jaarlijks verzonden opdrachtbevestigingen. Onder meer bestonden uw werkzaamheden uit het verzorgen van de loonadministratie en het opstellen van arbeidsovereenkomsten.

Recentelijk zijn door de opvolgend boekhouder (…) diverse fouten in de door u gevoerde administratie ontdekt. Volgens de CAO voor de Timmerindustrie is het gebruikelijk dat wordt gewerkt met een werkweek van 37,5 uren per week, welke aangevuld wordt met 2,5 uren (extra) werk, welke wordt gecompenseerd middels (extra) ADV-dagen. Werknemers ontvangen derhalve (onder meer) een salaris gebaseerd op 37,5 uren. Ook de werkgeverslasten, pensioenafdrachten, etc. zijn op dit aantal uren gebaseerd. Voor de 2,5 uren extra werk per week krijgen de werknemers in totaal 20,9 ADV-dagen bovenop hun vakantiedagen.

Bij de door u opgestelde arbeidsovereenkomsten werd echter het salaris gebaseerd op een werkweek van veertig uren én ontvingen de werknemers daarnaast ook 20,9 ADV-dagen en werd pensioen afgedragen over de volledige werkweek van veertig uren. (…)

Cliënte heeft vanwege de door u gemaakte fouten een aanzienlijke schade geleden. Middels deze brief stelt cliënte u dan ook aansprakelijk voor de door haar geleden schade. (…)

Namens cliënte verzoek en voor zover nodig sommeer ik u binnen veertien dagen na dagtekening van deze brief uw aansprakelijkheid in deze kwestie te erkennen en dit schriftelijk (…) aan mij te bevestigen. (…)”

Het administratiekantoor heeft aan dit verzoek en deze sommatie geen gehoor gegeven.

Vordering werkgever

De werkgever vordert dat het hof voor recht zal verklaren dat het administratiekantoor toerekenbaar is tekortgeschoten in zijn zorgplicht, schadeplichtig jegens de werkgever heeft gehandeld en aansprakelijk is voor de hierdoor geleden schade en verder:

  • voor recht zal verklaren dat het administratiekantoor is tekortgeschoten in de nakoming van de verplichtingen uit hoofde van de tussen het administratiekantoor en de werkgever geldende opdrachtovereenkomsten, als gevolg waarvan de werkgever schade heeft geleden;
  • het administratiekantoor hoofdelijk zal veroordelen om aan de werkgever terug te betalen het bedrag dat de werkgever aan het administratiekantoor heeft betaald voor het voeren van de salarisadministratie, met wettelijke rente;
  • het administratiekantoor hoofdelijk zal veroordelen in de buitengerechtelijke kosten, de proceskosten en de nakosten.

Kern van het door de werkgever aan het administratiekantoor op grond van de gesloten overeenkomst(en) van opdracht gemaakte verwijt is dat het administratiekantoor de werkgever niet heeft gewaarschuwd voor het feit dat het kantoor de werknemers zowel 40 uur per week uitbetaalde als 20,9 (afgerond 21) ADV-dagen toekende.

Grieven werkgever

Met de grieven komt de werkgever op tegen de afwijzing van de vorderingen bij de rechtbank en de gronden waarop die beslissing berust.

Grief 2 is gericht tegen het navolgende gedeelte van het bestreden vonnis:

“De rechtbank neemt als vaststaand aan dat bij de overname van de salarisadministratie door het administratiekantoor van de voorgaande salarisadministrateur (…) de situatie al was dat de werkgever haar werknemers 40 uur per week uitbetaalde en daarnaast 20,9 (afgerond 21) ADV-dagen uitkeerde. Dat dit het geval was, is uiteindelijk door de werkgever ter zitting ook erkend. (…)”

Het hof gaat ervan uit dat de werkgever bezwaar heeft tegen het oordeel van de rechtbank dat de werkgever op de zitting heeft erkend dat hij de werknemers (al voordat het administratiekantoor in 2007 de werkzaamheden begon) 40 uur per week uitbetaalde en daarnaast (afgerond) 21 ADV-dagen uitkeerde.

De grief faalt.

Erkenning

Het proces-verbaal hiervan luidt, voor zover hier van belang:

“(…) U vraagt mij of het klopt dat toen het administratiekantoor de werkzaamheden bij de werkgever in 2007 aanving, het al bestendig beleid was dat werknemers 40 uur per week uitbetaald kregen, én 21 ADV-dagen ontvingen. Dat zal zo zijn geweest ja. (…)”

Terecht heeft de rechtbank dit als een erkenning beschouwd, mede in aanmerking genomen dat het ‘beleid’ (natuurlijk) door de werkgever werd/wordt bepaald en niet door de administrateur. Daarbij komt dat namens de werkgever bij brief aan de rechtbank weliswaar tegen de inhoud van een onderdeel van het proces-verbaal van de zitting bezwaar is gemaakt, maar niet tegen de hiervoor weergegeven passage. Overigens heeft de toenmalige directeur van het timmerbedrijf ter terechtzitting in hoger beroep op de vraag ‘U wist dat er op basis van veertig uur per week werd betaald?’ geantwoord: ‘Dat klopt’.

Hiermee is het pleit – ten gunste van het administratiekantoor en ten nadele van de werkgever – beslecht en is de conclusie dat ook de andere grieven geen doel treffen.

Recht op ADV-dagen

Werknemers met een 40-urige werkweek hebben op grond van de cao recht op 20,9 ADV-dagen.

In het licht van de omstandigheid dat de directeur destijds ter zitting in hoger beroep heeft verklaard dat wat hem betreft elke ADV-dag er een te veel is en dat hij van het administratiekantoor een tot twee keer per maand per werknemer een overzicht kreeg van het aantal ADV-dagen gaat het hof ervan uit dat de werkgever (in ieder geval in de persoon van de toenmalige directeur) op het aantal ADV-dagen alert was en wist dat werknemers met een 40-urige werkweek (naast hun 25 vakantiedagen) recht op 20,9 (afgerond 21) ADV-dagen hadden.

De werkgever heeft er kennelijk voor gekozen om (in een krappe arbeidsmarkt) met deze cumulatie van gunstige arbeidsvoorwaarden werknemers te werven.

Moeten weten

In ieder geval had het timmerbedrijf, gegeven het bewustzijn dat hij werknemers op basis van een veertigurige werkweek uitbetaalde, als werkgever moeten weten dat op grond van de cao daaruit voortvloeide dat deze werknemers aanspraak hadden op (afgerond) 21 ADV-dagen. De timmerfabriek  kan de verantwoordelijkheid hiervoor niet afschuiven op het administratiekantoor.

Van het administratiekantoor kon in redelijkheid niet worden verwacht dat het kantoor de werkgever iets zou meedelen wat deze al wist althans behoorde te weten, nog daargelaten of de tussen partijen gesloten overeenkomst het administratiekantoor al verplichtte tot het adviseren van de werkgever over zaken als deze.

Minimum-cao

Bij dit alles neemt het hof nog in aanmerking dat de toepasselijke cao een zogeheten minimum-cao is en dat tussen partijen niet ter discussie staat dat de werkgever vaker ten gunste van de werknemers van de cao afweek. Anders dan de werkgever meent, is dan ook geen sprake van door hem bij het beloningsbeleid gemaakte fouten waarop het administratiekantoor de werkgever zou hebben moeten wijzen.

Als het administratiekantoor de werkgever er al op zou hebben moeten wijzen dat deze haar werknemers zowel 40 uur per week uitbetaalde als (afgerond) 21 ADV-dagen toekende, valt zonder toelichting, die ontbreekt, niet in te zien hoe de werkgever het niet langer cumulatief uitbetalen van salaris op basis van een 40-urige werkweek en toekennen van (afgerond) 21 ADV-dagen juridisch in het vat had moeten gieten.

Eenzijdige wijziging

Aangenomen dat de betrokken werknemers hiermee niet vrijwillig akkoord zouden zijn gegaan, zou dit een eenzijdige wijziging van de in de arbeidsovereenkomst voorkomende arbeidsvoorwaarde met betrekking tot het aantal uren per week hebben geïmpliceerd (het aantal ADV-dagen vloeit volgens de cao immers voort uit het aantal uren) en niet gesteld of gebleken is dat de werkgever de bevoegdheid had de arbeidsovereenkomst (op dat punt) eenzijdig te wijzigen.

Geen schade

Het hof overweegt dat, indien al zou moeten worden geoordeeld dat het administratiekantoor is tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst(en) van opdracht, hetgeen dus niet zo is, niet aannemelijk is dat de werkgever als gevolg van die (veronderstelde) tekortkoming ook maar enige schade heeft geleden.

De conclusie van het hof is dat de vorderingen van de werkgever terecht zijn afgewezen.

Uitspraak Hof Amsterdam, 23 februari 2021, ECLI:NL:GHAMS:2021:519

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsovereenkomst, collectieve arbeidsovereenkomst (cao), salarisadministratie

Tags: arbeidsovereenkomst, collectieve arbeidsovereenkomst (cao), salarisadministratie

Gerelateerde artikelen

9 februari 2023

Arbeidsovereenkomst niet rechtsgeldig vernietigd vanwege dwaling

7 februari 2023

Cao-afspraken regelingen vervroegd uittreden (RVU) – antwoord op vragen

2 februari 2023

Schriftelijk akkoord vaststellingsovereenkomst mag per mail of whatsapp

1 februari 2023

Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?
Regres: wettelijke basis informatie geven tussen (ex-)werkgevers en UWV
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Bezwaar en beroep instellen tegen NOW kan lonen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?
Regres: wettelijke basis informatie geven tussen (ex-)werkgevers en UWV
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Bezwaar en beroep instellen tegen NOW kan lonen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Vereenvoudiging bewijslast bij fiets van de zaak en reiskostenvergoeding
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Loonbelastingtabellen 2022 – witte en groene tabellen

NIRPA

Opleidingen

09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Ontslag van A tot Z
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
jun
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
26
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers

Vacatures

Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Medior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
(senior) Loonadministrateur
Scab
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Salarisadministrateur
Ruigrok
(senior) Loonadviseur
Scab
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
HR adviseur (extern)
Scab
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Payroll Professional
CROP
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Senior Salarisspecialist
Infacto
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV