Het aantal zakelijke rijders met een voordeel in de bijtelling is volgens VZR de afgelopen jaren fors gedaald.
In 2016 genoot nog 44 procent van een lage bijtelling, dat is een bijtellingstarief van 20 procent of lager. In 2020 is het aantal zakelijk rijders met een bijtellingsvoordeel gedaald naar 28 procent.
De plannen van de overheid om dit voordeel verder te verlagen, liggen de komende jaren al vast, zie tabel 1. Het voordeel voor EV’s wordt stapsgewijs naar 0 procent gebracht. In 2026 zal de bijtelling voor alle auto’s 22 procent bedragen.
55 procent betaalt 22 procent
Ruim de helft (55 procent) van alle zakelijke rijders betaalt het bijtellingstarief van 22 procent. Ter vergelijking, in 2019 betaalde 47 procent het bijtellingstarief van 22 procent. Dat is een stijging van 8 procent in één jaar tijd.
Het totaal aantal zakelijke EV-rijders met bijtellingsvoordeel is lager (21 procent) dan het aantal zakelijke rijders met 22 procent bijtelling. 62 procent van de zakelijke rijders die een EV kiest, doet dit om de bijtelling laag te houden.
Alleen voordeel voor EV
EV-auto’s hebben 10 procent korting op de bijtelling van 22 procent gedurende 5 jaar. Dit voordeel van 10 procent is beperkt tot € 40.000 van de catalogusprijs. Kies je een duurdere EV, dan betaal je over de waarde boven de € 40.000 het standaard bijtellingstarief van 22 procent.
Voorbeeld
De VW ID.3 heeft een cataloguswaarde van € 37.990 en valt dus volledig in de 12 procent bijtelling.
De netto bijtelling is dan vanaf € 140,94 per maand in plaats van € 258,40 per maand bij een auto in de 22 procent bijtelling.
De Audi e-tron 50 quattro heeft een cataloguswaarde van € 62.700. De eerste € 40.000 wordt met 12 procent bijtelling gerekend, de overige € 24.700 met 22 procent. De netto bijtelling is dan vanaf € 302,80 per maand, in plaats van € 426,46 per maand bij auto in de 22 procent bijtelling.
Bron: VZR