
De 12 procent bijtelling geldt voor de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde in plaats van de eerste € 45.000, zoals nu nog het geval is. Over het meerdere betaalt de werknemer/ondernemer 22 procent.
Als de werknemer/ondernemer van plan is binnenkort een elektrische auto aan te schaffen, is het daarom raadzaam dit nog voor het einde van 2020 te doen.
Datum Eerste Toelating
De lage bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de datum van eerste toelating (DET). Dat is de datum waarop een auto voor het eerst ergens geregistreerd is. Daaronder valt ook een eerste registratie in het buitenland. Als de DET in 2020 valt, dan krijgt een elektrische auto het bijtellingspercentage van het jaar 2020.
Een elektrische auto die 31 december 2020 te naam gesteld is, heeft 8 procent bijtelling. Indien dezelfde elektrische auto 1 januari 2020 te naam gesteld is, dan krijgt hij 12 procent bijtelling.
VZR (Vereniging Zakelijke Rijders) vindt dat ‘bijtellingsdiscriminatie’ en heeft hierover eerder een rechtszaak aangespannen, maar is door de Hoge Raad niet in het gelijk gesteld.
Voorbeeldberekening
Een elektrische auto van € 50.000 heeft in 2020 8 procent bijtelling tot € 45.000 en voor de laatste € 5.000 22 procent bijtelling. Dat betekent dat je maandelijks netto per maand € 203 betaalt bij een loonbelastingspercentage van 49,50 procent.
€ 50.000 EV in 2020 = € 203
Als je dezelfde elektrische auto in 2021 te naam stelt, betaal je 12 procent bijtelling over de eerste € 40.000. Daarna betaal je 22 procent bijtelling over de resterende € 10.000. Dat resulteert in een netto bijtelling van € 302 per maand.
€ 50.000 EV in 2021 = € 302.
Omdat de bijtelling voor de aankomende 60 maanden bepaald is, betekent dit dat je na 60 maanden € 5.940 extra aan bijtelling betaald hebt voor een 2021 EV ten opzichte van dezelfde 2020 EV.
Gebruikelijk loon
Kostenvergoedingen kan de directeur-grootaandeelhouder (dga) in mindering brengen op het gebruikelijk loon. Het maakt niet uit of de kostenvergoedingen belast of onbelast zijn. Ook de bijtelling vanwege het privégebruik van de auto van de zaak telt mee voor het gebruikelijk loon.
Bij een auto van bijvoorbeeld € 60.000 en een bijtelling van 22 procent, kan de dga het gebruikelijk loon dus € 13.200 lager vaststellen.
Door de vermindering van het gebruikelijk loon betaalt de dga minder belasting in box 1.