In het kader van de subsidieregeling ‘NL Leert Door met de inzet van ontwikkeladvies’ konden werkende en niet-werkende burgers vanaf 1 augustus 2020 via loopbaanadviseurs een gratis ontwikkeladvies aanvragen. Binnen een maand werd het maximum aantal van 22.000 registraties voor deelname aan een ontwikkeladviestraject bereikt.
In een onderzoek in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken is gekeken naar de manier waarop deelnemers van de ontwikkeladviezen op de hoogte raakten, welke aanleiding zij hadden
om een ontwikkeladvies aan te vragen, welke doelen zij met het ontwikkeladvies voor ogen hadden, wat
de kenmerken van de bereikte deelnemers zijn, en werd onderzochten waarop loopbaanadviseurs en -organisaties deelnemers wierven.
Deelnemers raakten vooral op de hoogte van de ontwikkeladviezen via een familielid, vriend of kennis of via het nieuws, sociale media of een website.
Gratis adviezen
Dat de ontwikkeladviezen gratis waren, speelde voor ongeveer de helft van de deelnemers een rol.
Voor hen geldt dat zij al van plan waren om zich te laten adviseren, en dat zij dat nu daadwerkelijk
konden doen.
Op zoek naar (leuker) werk
Twee belangrijke aanleidingen om een ontwikkeladvies aan te vragen zijn baanverlies (mede) vanwege de coronacrisis en stress in de huidige baan. Het doel van deelnemers was relatief vaak om zich
te laten scholen of zich te ontwikkelen, om leuker of geschikter werk te vinden of hulp bij het zoeken
naar werk.
In loondienst
Ruim 55 procent van de deelnemers is in loondienst van een werkgever; minder dan vier procent
werkt via een uitzendbureau of via een detacherings- of payrollconstructie. Van de deelnemers
werkt achttien procent als zzp’er/zelfstandig ondernemer. Bijna een kwart van de deelnemers had
geen betaald werk.
Driekwart van de deelnemers die in loondienst of via een detacherings- of payrollconstructie werken, hebben een vast dienstverband en bijna een kwart heeft een tijdelijk dienstverband.
Vast aantal uren
Voor ruim driekwart van de deelnemers met betaald werk geldt dat zij een vast aantal uren per week
werken, de rest werkt een wisselend aantal uren per week. Het gemiddelde aantal uur dat deelnemers werken is 32 uur. 35 procent van de deelnemers werkt 30 uur of minder. Bijna 60 procent van
de deelnemers werkt tussen 31 en 40 uur per week en zes procent werkt meer dan 40 uur per week.
Meer dan 20 jaar werkervaring
Bijna de helft van de deelnemers heeft meer dan 20 jaar werkervaring. Iets meer dan een kwart
van de deelnemers heeft tussen 10 en 20 jaar werkervaring en ruim een kwart van de deelnemers heeft minder dan 10 jaar werkervaring.
Grotere en geraakte sectoren
In grotere sectoren hebben ook meer mensen een ontwikkeladvies hebben aangevraagd. Ook in sectoren waarvan het beeld bestaat dat zij geraakt zijn door de coronacrisis, zoals kunst en cultuur en de evenementenbranche, hebben relatief veel personen een ontwikkeladvies aangevraagd.
Werkloos
Ongeveer een kwart van de deelnemers heeft in de afgelopen drie jaar een periode van werkloosheid meegemaakt. Ook een kwart ontvangt op het moment van aanvraag van het ontwikkeladvies
een (aanvullende) uitkering. Veertien procent van de deelnemers ontvangt bijvoorbeeld een WW-uitkering.
Noord-Holland
Deelnemers wonen overwegend in Noord-Holland (23 procent), Zuid-Holland (16 procent), Noord-Brabant (16 procent) of Gelderland (13 procent). Dit zijn ook de provincies met de meeste inwoners.
Daarnaast zijn er ten opzichte van het inwoneraantal relatief veel deelnemers uit Noord-Holland.
Geen startkwalificatie
Van de deelnemers heeft zeven procent geen startkwalificatie. Een kwart van de deelnemers heeft
wel een startkwalificatie en is middelbaar opgeleid (havo, vwo of mbo 2/3/4). Meer dan twee derde
van de deelnemers is hoger opgeleid (hbo/wo).
Ouder dan 30 en vrouw
Van de deelnemers heeft 17 procent een leeftijd van 30 jaar of lager, 54 procent van de deelnemers is tussen de 31 en 50 jaar oud. 28 procent van de deelnemers is 51 jaar of ouder.
Iets meer dan twee derde van de deelnemers is vrouw, bijna een derde is man.
Manier van werven
De manier waarop loopbaanadviseurs en -organisaties naar deelnemers zochten, heeft invloed op de
kenmerken van de bereikte groep deelnemers.
- Werven via bedrijven zorgt voor deelnemers die (nog) werknemer zijn en hun opties overwegen of
naar een andere baan zoeken - Werven via LinkedIn zorgt ervoor dat de bereikte doelgroep relatief hoogopgeleid is.
- Werven via bestaande netwerken van loopbaanadviseurs zorgt ervoor dat de bereikte doelgroep
niet afwijkt van de groep klanten die loopbaanadviseurs ook buiten de regeling NL Leert Door bereiken.
NL Leert door deelnemers ontwikkeladviezen