Het doen van aangifte loonheffingen, verhuurderheffing en vennootschapsbelasting over aangiftejaren vanaf 2020 is via het ondernemersportaal (Mijn Belastingdienst Zakelijk) voor niet-natuurlijke personen alleen mogelijk door in te loggen met eHerkenning of een Europees erkend inlogmiddel.
De reden daarvoor is dat op het portaal van de Belastingdienst vertrouwelijke gegevens worden verwerkt en dat de Belastingdienst aansluit bij de overheidsbrede lijn om gebruik te maken van het generieke authenticatiemidel eHerkenning als voorziening die toegang verschaft tot het ondernemersportaal.
Vanaf 1 januari 2020 is het inlogmiddel eHerkenning niveau 3 (EH3) de enige beschikbare manier voor aangifte- en inhoudingsplichtigen om in te loggen op het ondernemersportaal voor het doen van belastingaangifte.
Organisaties die het inlogmiddel alleen voor het doen van belastingaangifte nodig hebben, realiseren het voordeel van brede bruikbaarheid in het publieke en private domein nu niet. Zij gebruiken het middel uitsluitend voor het voldoen aan hun belastingplicht en nemen er geen verdere (publieke of private) diensten mee af. Het kabinet is daarom van mening dat zij in staat moeten worden gesteld om kosteloos in te loggen om belastingaangifte te kunnen doen.
In de Kamerbrief van 12 juni 2020 is aangegeven, dat het aanbieden van een kosteloos inlogmiddel voor de Belastingdienst niet op korte termijn mogelijk is. Als alternatief heeft het kabinet daarom aangekondigd om organisaties, die voorheen belastingaangifte konden doen via het ondernemersportaal door gratis in te loggen, voorlopig te compenseren voor de noodzakelijke kosten die zij moeten maken om aan hun aangifteverplichting te kunnen voldoen. In deze beleidsregel is deze compensatieregeling uitgewerkt.
Compensatieregeling
De regeling compenseert één eHerkenningsmiddel Belastingdienst per organisatie per jaar, aan te schaffen bij een erkende leverancier. Een machtiging aan een intermediair wordt niet gecompenseerd. De vergoeding wordt betaald aan de organisatie zelf. Een bestaand eHerkenningsmiddel kan desgewenst door de leverancier worden omgezet (afgewaardeerd) naar het speciale eHerkenningsmiddel Belastingdienst.
Gekozen is voor compensatie op basis van de laagste marktprijs voor een driejarig contract met een erkende leverancier (nu komt dit neer op €24,20 inclusief BTW per jaar).
Tegemoetkoming
Aangifteplichtige organisaties die gebruik kunnen maken van het ondernemersportaal maar geen Belastingdienst EH3-inlogmiddel kunnen aanschaffen, kunnen een tegemoetkoming aanvragen voor het inschakelen van een intermediair of voor het aanschaffen van een commercieel softwarepakket.
De gefactureerde kosten worden gecompenseerd tot een maximum van €450, ongeacht of de aangifteplichtige heeft gekozen voor een fiscaal dienstverlener of softwarepakket.
Ook als sprake is van een combinatie – bijvoorbeeld als gedurende het jaar alsnog een softwarepakket wordt aangeschaft of als dat pakket niet alle middelen dekt – blijft het maximum, in totaal, beperkt tot €450.
De compensatie is inclusief BTW (omzetbelasting), omdat organisaties die van BTW vrijgestelde prestaties leveren of onder de kleine ondernemersregeling vallen, de BTW niet kunnen terugvragen of verrekenen.
Aanvragen bij RVO
Vanaf de inwerkingtreding van deze beleidsregel (voorzien per 1 oktober 2020) kan de vergoeding voor de aanschafkosten van Belastingdienst EH3-inlogmiddel online worden aangevraagd via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), www.rvo.nl
Het is nog niet mogelijk om een aanvraag in te dienen. RVO verwacht dat de vergoeding in de loop van oktober online is aan te vragen bij RVO.
Via Belastingdienst
Aanvragen voor de compensatie van andere noodzakelijk kosten, zoals de kosten van software of het inschakelen van een intermediair, zijn bij de Belastingdienst in te dienen. Omdat deze doelgroep niet beschikt over een veilige digitale vorm van authenticatie, kan deze aanvraag niet geheel digitaal verlopen.
Via de website (www.belastingdienst.nl) wordt hiervoor een formulier beschikbaar worden gesteld. Hierbij is doorgeven van de naam, het fiscaal nummer, toezending van de factuur en vermelding van het bankrekeningnummer vereist.
Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Er wordt zo snel mogelijk op de aanvraag beslist, maar uiterlijk binnen acht weken.
Uitvoeringskosten
Voor wat betreft uitvoeringskosten worden er voor gebruikers van het Belastingdienst EH3-inlogmiddel in het eerste jaar tussen 10.000 – 60.000 aanvragen verwacht.
In het tweede jaar wordt een verdubbeling (tot tussen de 20.000 – 120.000 aanvragen) verwacht, omdat de omzetbelasting (BTW) dan ook overgaat op eHerkenning.
Voor wat betreft de compensatie voor organisaties die het Belastingdienst EH3-inlogmiddel niet kunnen aanschaffen, is de verwachting dat de totale omvang inclusief de uitvoeringskosten maximaal € 800.000 bedraagt. Voor de loonheffingen wordt hierbij uitgegaan van circa 200 tot 300 organisaties die jaarlijks in aanmerking komen voor compensatie.
Regeldruk
De regeldruk voor de betrokken organisaties bestaat uit het kennisnemen van de beleidsregel, het aanschaffen (of afwaarderen) van het eHerkenningsmiddel, het invullen van de aanvraag en het overleggen van de bedoelde informatie bij het aanvraagformulier. De schatting is in totaal circa 0,75 uur per organisatie.
Vervaldatum
De compensatieregeling heeft betrekking op belastingaangiften in de jaren 2020 en 2021. Vanwege de beslagen tijdvakken kan dus twee keer een succesvolle aanvraag worden gedaan.
De beleidsregel vervalt met ingang van 1 januari 2023. Aanvragen voor compensatie andere kosten die op dat moment in behandeling zijn, worden nog afgerond.
Beleidsregel compensatie inloggen belastingaangifte
Compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst
Compensatie eHerkenning Belastingdienst: hoe zit het precies?