De overheid wil via de werkgever werknemers stimuleren om op de fiets naar het werk te komen. Dit heet de werkgeversaanpak.
Ook werkgevers hebben er veel aan als hun werknemers op de fiets naar het werk komen. Werknemers die fietsen voelen zich gelukkiger, zijn fitter en minder vaak ziek. Vaak scheelt het ook in parkeerkosten voor het bedrijf.
De overheid stimuleert werkgevers daarom om te zorgen voor goede fietsvoorzieningen en om een kilometervergoeding te geven voor fietsers. Sinds 1 januari 2020 kunnen werknemers ook gebruik maken van een fiets van de zaak.
Meld je bedrijf aan voor de fietsmissie
Een kwart van de autoforensen is bereid om met de juiste regelingen en voorzieningen over te stappen op een ander vervoersmiddel. Zo zegt 10 procent over te stappen als hun werkgever korting geeft op de aanschaf van een e-bike.
Van 8,6 miljoen medewerkers komt gemiddeld 30 procent met de fiets naar het werk. De fiets is het meest populair in de non-profit-sector. Ook in een sterk stedelijke omgeving kiezen mensen tot nu toe sneller voor de fiets dan daarbuiten. Hoe is die verhouding in jouw organisatie?
De werkgever kan een grote bijdrage leveren om het reisgedrag van de werknemers te verduurzamen. Onderzoek toont aan dat het aanbod van fietsregelingen daarbij een belangrijke rol speelt.
Fiscale regels
Grofweg zijn er drie soorten regelgeving van toepassing bij fietsstimulering:
- Fiets van de zaak (lease-fietsregeling) – nieuw per 1 januari 2020
- De werkkostenregeling (WKR)
- Fietskilometervergoeding
1 Fiets van de zaak
Met een fiets van de zaak kan de werknemer een (elektrische) fiets of een speed-pedelec te gebruiken voor woon-werkverkeer. De werknemer hoeft dan niet zelf een fiets te kopen. Hij of zij mag de fiets van de zaak fiscaal gezien onbeperkt privé gebruiken, dus ook voor een fietstochtje, de boodschappen of het wegbrengen van de kinderen.
De werkgever betaalt de fiets en meestal ook de kosten voor onderhoud en reparatie. Wel krijgt de werknemer te maken met een bijtelling bij het salaris. Uiteindelijk betaalt de werknemer daardoor enkele euro’s per maand extra belasting.
De bijtelling is 7 procent over de consumentenadviesprijs van de fiets en accessoires (inclusief btw) per jaar. De werkgever telt dit bedrag op bij het salaris. Hierover betaalt de werknemer dan maandelijks belasting.
Eigen bijdrage
De werkgever kan de werknemer om een maandelijkse eigen bijdrage vragen. Dit bedrag gaat dan van de bijtelling af. De werknemer ziet dit terug op zijn of haar loonstrookje.
Bijtelling vergoeden
De werkgever mag er ook voor kiezen de bijtelling voor zijn rekening te nemen door gebruik te maken van de vrije ruimte in de werkkostenregeling. Dan hoeft de werknemer helemaal geen belasting te betalen.
2 Werkkostenregeling
De werkkostenregeling (WKR) is per 1 januari 2020 uitgebreid: over de eerste €400.000 van de loonsom is 1,7 procent onbelast. Daarboven blijft het 1,2 procent (per 2021: 1,18 procent).
De vrije ruimte is daarnaast vanwege de coronacrisis voor de eerste € 400.000 van de fiscale loonsom per werkgever eenmalig en tijdelijk verhoogd naar 3 procent voor het jaar 2020 en voor het jaar 2021.
3 Kilometervergoeding
De fietskilometervergoeding van €0,19 per kilometer is onbelast. De vergoeding valt officieel onder de WKR, maar het bedrag is vrijgesteld en kan dus naast de 3%/1,2%-vergoeding worden gegeven.
Renteloze lening
Een werkgever kan een werknemer ook een renteloze lening verstrekken voor de aanschaf van een fiets of e-bike. De werknemer lost dan elke maand een deel van de fiets af door zijn of haar fietskilometervergoeding niet uit te laten betalen.
Om fietsen extra te stimuleren, is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een hogere fietskilometervergoeding dan autokilometervergoeding te geven.
Meer informatie op Kiesdefiets.nl
Lees meer in het magazine van de Rijksoverheid over redenen om de fiets te kiezen