• Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Partners
  • AV/FV
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • Event
  • Kennisdocs
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Salaris Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Partners
  • AV/FV
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • Event
  • Kennisdocs
Home » Gezonde en veilige thuiswerkplek tijdens coronacrisis

Gezonde en veilige thuiswerkplek tijdens coronacrisis

Nieuws

Veel werknemers werken tijdens de coronacrisis vanuit huis. Ook nu moet de werkgever zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden voor de werknemers.

18 juni 2020 door Salaris Vanmorgen

De werkgever moet zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor de werknemer. De inrichting van de werkplek moet aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemer zijn aangepast. Dit geldt ook voor de thuiswerkplek. Dit wordt de ‘zorgplicht’ van de werkgever genoemd.

De mate waarin de werkgever daar invulling aan kan geven hangt af van wat redelijkerwijs gevraagd kan worden. Het kan voorkomen dat het door omstandigheden niet redelijk is om dit van de werkgever te verwachten.

Actief instrueren

De werkgever moet zijn werknemers actief instrueren. Hoe een werknemer veilig en gezond kan werken, moet regelmatig terugkomen in gesprekken tussen werkgever en werknemer. Als de werknemer nog geen goed ingerichte thuiswerkplek heeft, dan kan hij met de werkgever overleggen wat nodig is om klachten te voorkomen.

Risico-inventarisatie

Bij het voeren van het arbeidsomstandighedenbeleid legt de werkgever in een inventarisatie en evaluatie schriftelijk vast welke risico’s het werk voor de werknemers heeft. Deze risico-inventarisatie en -evaluatie bevat ook een beschrijving van de gevaren en de risicobeperkende maatregelen en de risico’s voor bijzondere categorieën van werknemers.

Ondernemingsraad

In de wet is bepaald dat de werkgever met de ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (of bij ontbreken daarvan, de individuele belanghebbende werknemers) overleg heeft over het arbobeleid en de uitvoering daarvan. Werkgevers en werknemers kunnen zich hierbij laten adviseren door arbodeskundigen.

Proactief aangeven

De  werknemer moet in gesprek gaan met de werkgever wanneer hij de werkplek graag aan wil passen als gevolg van klachten. Hij moet dit proactief aangeven en bespreken hoe hiervoor een oplossing kan worden gevonden. De werknemer moet zelf ook goed letten op zijn fysieke en mentale gezondheid: dit is essentieel om klachten te voorkomen.

Tips voor thuiswerkers

Ergonomisch inrichten werkplek

In het Arbeidsomstandighedenbesluit is opgenomen dat de werkplek in de eigen woning moet worden ingericht volgens de ergonomische beginselen.

De ergonomische beginselen zijn niet nader uitgewerkt in een wettelijke regeling.

Zie infographic Thuiswerken in coronatijd op TNO.nl

Belangrijk bij het inrichten van de werkplek is:

  • een goede positie van het beeldscherm;
  • het op elkaar afstemmen van de stoel- en tafelhoogte zodat de armen een ontspannen houding aan kunnen nemen;
  • de muis dichtbij het lichaam plaatsen; en
  • de stoel zo instellen dat voeten, bovenbenen en onderrug goed worden ondersteund.

Bij een laptop is het nodig om een extra toetsenbord, een muis en eventueel een beeldscherm te gebruiken.

Werken achter beeldscherm

Daarnaast moet de werkplek voldoen aan de eisen die worden gesteld aan beeldschermwerk. Dit betekent dat het werken achter een beeldscherm op gezette tijden moet kunnen worden afgewisseld door andere werkzaamheden of rusttijd.

Wanneer de werknemer problemen ondervindt aan de ogen of het gezichtsvermogen, die mogelijk veroorzaakt zijn door het werken met een beeldscherm, moet de werkgever de werknemer in de gelegenheid stellen om hier passend onderzoek naar te doen.

Nadere voorschriften voor beeldschermwerk zijn bijvoorbeeld:

  • Het beeldscherm is van goede kwaliteit, gemakkelijk instelbaar en kantelbaar en mag niet spiegelen.
  • Beeldscherm en toetsenbord mogen niet aan elkaar vast zitten.
  • De werkplek moet een comfortabele houding mogelijk maken.
  • De verlichting op de werkplek zorgt voor voldoende licht en een beheerst contrast tussen het beeldscherm en de omgeving.
  • De programmatuur is aangepast aan de te verrichten taken.

Om bedrijven te ondersteunen heeft TNO het risicobeoordelingsinstrument ‘Beter achter je schermen’ (BAS) ontwikkeld.

Psychosociale arbeidsbelasting

De werkgever moet inventariseren aan welke risico’s zijn werknemers (kunnen) worden blootgesteld op het gebied van psychosociale arbeidsbelasting. Bij psychosociale arbeidsbelasting gaat het om alle factoren in de arbeidssituatie die stress kunnen geven. De werkgever moet vervolgens maatregelen nemen om deze risico’s te minimaliseren, bijvoorbeeld om werkdruk tegen te gaan.

De werkgever moet zijn werknemers daarnaast informeren over deze risico’s, en over de maatregelen die de werkgever heeft genomen om de risico’s te verkleinen.

Welke wetten?

De zorgplicht van de werkgever is gebaseerd op de Arbowet (artikel 3) en het Burgerlijk Wetboek (artikel 7:658).

In het Arbobesluit staan regels voor ‘plaatsonafhankelijke arbeid’ (artikelen 1.43 tot en met 1.53). Thuiswerken valt hier ook onder.

Bepalingen over de eisen van aan beeldschermarbeid zijn opgenomen in het Arbobesluit (artikelen 5.4 en 5.7 tot en met 5.12) en in de Arboregeling (artikelen 5.1 tot en met 5.3).

Bron: Arboportaal.nl

 

 

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), coronavirus, thuiswerk, werknemer en corona

Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), coronavirus, thuiswerk, werknemer en corona

Gerelateerde artikelen

22 januari 2021

Avondklok en werkgeversverklaring: hoe zit het precies?

21 januari 2021

Vrije ruimte stijgt ook in 2021 naar 3 procent

21 januari 2021

Vaste onbelaste reiskostenvergoedingen tot 1 april 2021

21 januari 2021

Fiscale coronamaatregelen verlengd tot en met 1 juli 2021

Trends en ontwikkelingen op HR-gebied voor 2021
‘Goede salarissoftware maakt gebruik voor betrokkenen eenvoudiger’
Whitepaper Moet salarissoftware alles dichttimmeren?
‘Salarisadministratie van de toekomst is als zelfrijdende auto’
Concurrentiebeding en belemmeringsverbod Waadi
Toch eerder stoppen met werken?
Een streepje voor: zo werkt solliciteren via een werving-en-selectiebureau

Meest gelezen berichten

  • Minimumloon per 1 januari 2021 vastgesteld
  • Jubileumuitkering onbelast: hoe zit het precies?
  • Thuiswerkvergoeding: wat kun je en mag je onbelast vergoeden?
  • Loonbelastingtabellen 2021 – witte en groene tabellen
  • Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen niet per 1 januari 2021

Opleidingen

11
feb
Cursus Werkkostenregeling
Fiscaal Vanmorgen
15
feb
HBO Bachelor Rechten specialisatie Arbeids- en sociaal recht
Markus Verbeek Praehep
15
feb
HR voor Salarisadministrateurs
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
15
feb
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Compensation & Benefits Consultant (CBC®)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Werkkostenregeling PE
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Ontslag en Transitievergoeding PE
Markus Verbeek Praehep
15
feb
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
16
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Salaris Vanmorgen

Vacatures

Salarisadministrateur – JEX Barendrecht
Strictly People
Coördinator PSA – Flores Onderwijs Arnhem
Strictly People
Salarisadministrateur – ONS Zwolle
Strictly People
Junior Salarisadministrateur – Shifter Amsterdam
Strictly People
Salarisadministrateur – Pharmalead Baarn
Strictly People
abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Corona
  • Blogs
  • Partners
  • AV/FV
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • Event
  • Kennisdocs

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV