• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Tozo – voorwaarden eind maart bekend, besluit nu in Staatsblad

Tozo – voorwaarden eind maart bekend, besluit nu in Staatsblad

Nieuws

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is op 21 april in het Staatsblad gepubliceerd en werkt terug tot en met 1 maart.

21 april 2020 door Salaris Vanmorgen

Salaris Vanmorgen

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de Tozo zijn op 27 maart bekend gemaakt. Gemeenten voeren de regeling uit. De regeling geldt vooralsnog tot 1 juni 2020.

De regering acht het gerechtvaardigd en noodzakelijk om zelfstandigen die als gevolg van de coronacrisis in financiële problemen zijn geraakt, tijdelijk te ondersteunen en komt daarom met de Tozo. Het betreft een tijdelijke voorziening voor drie maanden die met terugwerkende kracht ingaat per 1 maart 2020. Zelfstandig ondernemers met financiële problemen als gevolg van de coronacrisis kunnen een beroep doen op deze voorziening.

Omstandigheden

De doelgroep van dit besluit bestaat uit zelfstandigen, die worden geconfronteerd met een financieel probleem als gevolg van de coronacrisis. Daarbij kunnen de volgende omstandigheden aan de orde zijn:

  • De rijksoverheid heeft de zelfstandige verplicht om de activiteit volledig of gedeeltelijk te onderbreken;

  • De rijksoverheid heeft de zelfstandige hiertoe niet verplicht, maar de zelfstandige ziet zichzelf wel genoodzaakt om als gevolg van de coronacrisis de activiteit volledig of gedeeltelijk te onderbreken. Het gaat hier bijvoorbeeld om zelfstandigen die door quarantaine, ziekenhuisopname,  vermindering van opdrachten, klanten, aanvoer van grondstoffen of om andere redenen van economische, organisatorische of persoonlijke aard, alle als gevolg van de coronacrisis, hun activiteit volledig of gedeeltelijk onderbreken;

  • De zelfstandige heeft de activiteit niet volledig of gedeeltelijk onderbroken, maar heeft als gevolg van de coronacrisis wel te maken met een inkomstenderving, die heeft geleid tot een financieel probleem.

Twee bijstandsvormen

Afhankelijk van de aard van het financiële probleem kunnen zelfstandig ondernemers in aanmerking komen voor twee vormen van bijstand:

  • Zelfstandigen van wie het inkomen als gevolg van de coronacrisis is gedaald tot onder het sociaal minimum kunnen een beroep doen op bijstand voor levensonderhoud. Deze bijstand betreft een inkomensaanvulling tot de op de belanghebbende van toepassing zijnde bijstandsnorm. Deze algemene bijstand heeft de vorm van bijstand om niet;

  • Zelfstandigen die als gevolg van de coronacrisis worden geconfronteerd met een liquiditeitsprobleem, kunnen een beroep doen op bijstand ter voorziening in de behoefte aan bedrijfskapitaal. Deze bijstand heeft de vorm van een rentedragende lening.

Zelfstandigen kunnen een beroep doen op beide vormen van bijstand.

Snelle uitvoerbaarheid

De regering wil de zelfstandigen met financiële nood zo snel mogelijk helpen en inkomenszekerheid bieden. Om dit doel te kunnen bereiken heeft bij de vormgeving van deze regeling de snelle uitvoerbaarheid door gemeenten centraal gestaan.

Omdat het aantal aanvragen naar verwachting uitzonderlijk hoog zal zijn, en snelle afhandeling ervan door gemeenten geboden is, kan het niet anders dan een eenvoudige regeling zijn, die binnen de capaciteit van gemeenten is uit te voeren.

Voorwaarden buiten beschouwing

De eis van snelle uitvoerbaarheid heeft ertoe geleid dat in de regeling enkele voorwaarden niet zijn opgenomen, die gewoonlijk wel aan bijstandsverlening worden gesteld en die ook de kern ervan raken. Zo ontbreekt een toets op levensvatbaarheid van het bedrijf, een toets op het vermogen van de zelfstandige en een toets op het inkomen van de echtgenoot of geregistreerde partner. Ook is de kostendelersnorm om uitsluitend uitvoeringstechnische reden voor de uitvoering van dit besluit buiten werking gesteld.

Kring van rechthebbenden

Alleen zelfstandigen die al op de dag van de aankondiging van deze maatregel, 17 maart 2020, als zodanig werkzaam waren, komen in aanmerking te laten komen voor bijstand op grond van dit besluit. De eis geldt dat de zelfstandige op 17 maart ingeschreven moet staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daarnaast geldt dat die zelfstandige moet hebben verklaard dat diens bedrijf financieel is geraakt als gevolg van de coronacrisis. Zodoende strekt de kring van rechthebbenden zich alleen uit tot zelfstandigen die door de coronacrisis in de omstandigheid verkeren dat zij zijn aangewezen op bijstand op grond van dit besluit.

Voorwaarden zelfstandige

Om te worden aangemerkt als zelfstandige moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Die voorwaarden worden hieronder toegelicht.

  • De zelfstandige moet ten minste 18 jaar zijn, maar niet ouder dan de pensioengerechtigde leeftijd, en voor de voorziening in het bestaan zijn aangewezen op arbeid in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep.

  • Het bedrijf of zelfstandig beroep moet in Nederland worden uitgeoefend. Deze eis wordt gesteld om te voorkomen dat met eventuele bijstandsverlening economische activiteiten buiten Nederland worden beïnvloed. Het is ook onmogelijk om vanuit Nederland de relevante omstandigheden in het buitenland te beoordelen.

  • Er moet zijn voldaan aan de wettelijke vereisten voor de uitoefening van het bedrijf of zelfstandig beroep, zoals bijvoorbeeld ingeschreven staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en in het bezit zijn van de benodigde vergunningen.

  • De zelfstandige moet voldoen aan het urencriterium. Dit betekent dat de zelfstandige ten minste 1.225 uur per jaar (ofwel gemiddeld 23,5 uur per week) voor het bedrijf of zelfstandig beroep werkzaam moet zijn geweest.

  • Met het voldoen aan het urencriterium wordt tot uitdrukking gebracht dat de uitoefening van het bedrijf of zelfstandig beroep een reëel karakter heeft met een substantieel tijdsbeslag. Ook wordt voor de uitvoeringspraktijk een duidelijke afbakening bereikt. Wie niet aan het urencriterium voldoet, is aangewezen op arbeid in dienstbetrekking en kan eventueel een beroep doen op bijstand op grond van de Participatiewet.

  • Ook is vereist dat de volledige zeggenschap in het bedrijf of beroep wordt uitgeoefend en de financiële risico’s daarvan worden gedragen, hetzij alleen, hetzij samen met degenen met wie betrokkene het bedrijf of beroep uitoefent. Als zelfstandige wordt daarom niet alleen degene met een eenpersoonsbedrijf of -beroep aangemerkt, maar ook degene wiens positie in economisch opzicht daarmee overeenkomt en die werkzaam is in een samenwerkingsverband of in een rechtspersoon.

Inkomen

Uitgangspunt is het inkomensbegrip op grond van artikel 32 van de Participatiewet. Uitsluitend degene met een verwacht (netto) inkomen van ten hoogste 100 procent van de op de zelfstandige van toepassing zijnde bijstandsnorm heeft recht op algemene bijstand. Overeenkomstig de systematiek van de Participatiewet wordt het recht op en de hoogte van de algemene bijstand op basis van het (verwachte) inkomen per kalendermaand vastgesteld.

Vermogen

In afwijking van artikel 34 van de Participatiewet wordt bij het vaststellen van het recht op en de hoogte van algemene bijstand het vermogen van de zelfstandige en – in het geval van gehuwden – van de echtgenoot van de zelfstandige niet in aanmerking genomen.

Gehuwden

Bij het vaststellen van het recht op en de hoogte van de algemene bijstand wordt alleen het inkomen van de zelfstandige in beschouwing genomen. In het geval van gehuwden wordt dus het inkomen van de echtgenoot van de zelfstandige niet in aanmerking genomen.

In de situatie waarin het huishouden bestaat uit twee gehuwden die beiden zelfstandige zijn, wordt voor de bepaling van het recht op en de hoogte van de algemene bijstand het inkomen van de meestverdienende echtgenoot buiten beschouwing gelaten.

Beslistermijn en voorschot

Het streven van gemeenten is om de zelfstandige uiterlijk binnen vier weken na de aanvraag duidelijkheid te geven.

Als de gemeente  niet binnen vier weken het recht op algemene bijstand heeft vastgesteld, dan moet de gemeente binnen vier weken een voorschot verlenen op de algemene bijstand en vervolgens telkens na vier weken.

Het voorschot wordt verstrekt in de vorm van een renteloze geldlening en bedraagt ten minste 90 procent van de hoogte van de algemene bijstand, waarbij rekening wordt gehouden met het inkomen en de voor belanghebbende geldende bijstandsnorm. Hiermee wordt bewerkstelligd dat de zelfstandige in ieder geval binnen vier weken over voldoende inkomen beschikt.

Samenloop met bijstand

Een zelfstandige die al algemene bijstand ontvangt op grond van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004), heeft geen recht op algemene bijstand in het kader van het onderhavige besluit.

Een zelfstandige die al bijstand ter voorziening in de behoefte aan bedrijfskapitaal heeft ontvangen op grond van het Bbz 2004, kan in aanmerking komen voor bijstand ter voorziening in de behoefte aan bedrijfskapitaal in het kader van dit besluit. Er moet wel sprake zijn van een liquiditeitsprobleem als gevolg van de coronacrisis.

Samenloop met TOGS

De tegemoetkoming van € 4.000 die een zelfstandige heeft of zal ontvangen vanuit het noodloket is geen inkomen in de zin van de Participatiewet en heeft daarmee geen gevolgen voor de vaststelling van het recht op en de hoogte van de algemene bijstand. Het betreft hier namelijk een onverplichte tegemoetkoming ter dekking van de vaste kosten als gevolg van het omzetverlies.

Het ontvangen van de tegemoetkoming kan wel gevolgen hebben voor de beoordeling of er sprake is van een liquiditeitsprobleem en – in het verlengde ervan – voor de vaststelling van het recht op en de hoogte van de bijstand ter voorziening in de behoefte aan bedrijfskapitaal.

Toeslagen

De ontvangst van de bijstand kan gevolgen hebben voor het recht op en de hoogte van de huurslag, de zorgtoeslag, de kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget van belanghebbenden, en bovendien voor de hoogte van de eigen (inkomensafhankelijke) bijdrage in de zorg.

Digitaal aanvraagformulier

Gemeenten maken zo veel mogelijk gebruik van een digitaal aanvraagformulier. Daarvoor kan gebruik worden gemaakt van het standaardformulier uit de Toolkit Tozo. De meeste gemeenten zijn al aangesloten op DigiD en hebben zelf op korte termijn een gemeentelijke digitale aanvraagvoorziening ingericht. Om ook de niet-aangesloten gemeenten te ondersteunen is daarnaast een centrale digitale aanvraagvoorziening mogelijk gemaakt.

Centrale aanvraagvoorziening

Deze centrale aanvraagvoorziening stelt de zelfstandige in staat om in te loggen met DigiD, met als startpunt de website van de gemeente. In de centrale module wordt vervolgens een aanvraagformulier beschikbaar gesteld, dat zo veel mogelijk vooraf is ingevuld met gegevens uit de basisregistratie personen, het handelsregister van de Kamer van Koophandel en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De gegevens kunnen waar nodig worden gecorrigeerd en aangevuld, waarna het formulier kan worden ondertekend en overgedragen aan de bevoegde gemeente voor verdere verwerking.

Tozo-regeling in Staatsblad 2020, nr. 118

Tozo – noodregeling voor zelfstandigen: hoe zit het?

Categorie: Nieuws Tags: Accountancy, coronavirus, Tozo

Tags: Accountancy, coronavirus, Tozo

Gerelateerde artikelen

1 februari 2023

Regeling voor zorgmedewerkers met long covid in de maak

19 december 2022

Thuiswerken en sociale verzekering – overgangsperiode tot 1 juli 2023

30 november 2022

NOW5 vaststellingsloket blijft open tot en met 2 juni 2023

20 november 2022

Geen gevolgen voor sociale zekerheid tot 1 juli 2023 bij thuiswerken in EU

Hoofdsponsor

Optimaal gebruikmaken van de vrije ruimte doe je zo

Partners

Leve de thuiswerker!
Wijzigingen in Arbowetgeving: de belangrijke veranderingen op een rij
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Werkgever moet flink betalen voor ernstige privacyschending werknemer
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Studenten- en scholierenregeling toepassen: hoe werkt het precies?
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Ook recht op arbeidskorting bij WGA-uitkering ontvangen via UWV
  • Jubileumuitkering onbelast: hoe zit het precies?

NIRPA

Opleidingen

27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
28
mrt
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
31
mrt
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
03
apr
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
03
apr
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
03
apr
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
06
apr
Basiskennis Loonadministratie (BKL®)
Markus Verbeek Praehep
10
apr
Basistraining Boekhouden voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
12
apr
Casemanagement (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
apr
Optimalisatietraining gebruikers GearSoft (rapportage en data-analyse)
MOCuitgevers
14
apr
Compensation & Benefits Consultant (CBC®)
Markus Verbeek Praehep
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
18
apr
Excel-training voor Financiële Professionals
Markus Verbeek Praehep
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
21
apr
Grensoverschrijdend Werken (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
24
apr
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
26
apr
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
01
mei
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
15
mei
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Ontslag van A tot Z
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
23
mei
Introductie in Power BI voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
01
jun
Cursus Dossieropbouw bij disfunctioneren en alles over de zieke werknemer
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
08
jun
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
jun
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
jun
Cursus Wijzigingen arbeidsvoorwaarden en bijzondere bedingen
MOCuitgevers
29
jun
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
29
jun
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers
14
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
27
sep
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers

Vacatures

Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Medior Salarisspecialist
Infacto
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Senior Payroll Officer
Mazars
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Salarisadministrateur – DNHK Den Haag
Strictly People
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Salarisadviseur met HR vaardigheden of junior salarisadviseur
Financeplus
(senior) Loonadviseur
Scab
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur – Wortell Lijnden (Amsterdam)
Strictly People
Senior Salarisspecialist
Infacto
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
(senior) Loonadministrateur
Scab
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Payroll Professional
CROP
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Salarisspecialist
Gemeente Coevorden
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
HR adviseur (extern)
Scab
Salarisadministrateur
Ruigrok
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Salarisadministrateur
Flynth

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV