• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Werken in kantoortuin en de Arbowet

Werken in kantoortuin en de Arbowet

Nieuws

Staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken gaat in op de schadelijke effecten voor werknemers in kantoortuinen en de eisen van de Arbowet.

7 april 2020 door Salaris Vanmorgen

Salaris Vanmorgen

Slecht ingerichte werkplekken kunnen leiden tot gezondheidsklachten en ongevallen. De werkgever moet voor zijn werknemers zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden, zo is in de Arbowet en het Burgerlijk Wetboek geregeld (art. 7:658 BW).

Arbowet

De zorgplicht van de werkgever is in de Arbowet verder uitgewerkt. In artikel 3 van de Arbowet bepaald dat de werkgever zorgt voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers inzake alle met de arbeid verbonden aspecten.

De werkgever moet daarbij een beleid voeren waarbij hij er onder meer op moet letten dat de inrichting van de arbeidsplaatsen zoveel als redelijkerwijs kan worden gevergd, aan de persoonlijke eigenschappen van werknemers moet worden aangepast.

Arbobesluit

De Arbowet is uitgewerkt in het Arbobesluit. In hoofdstuk 3 van het Arbobesluit zijn regels gesteld
aan de inrichting van arbeidsplaatsen.

Arbeidsplaatsen

Arbeidsplaatsen moeten zodanig worden ontworpen, gebouwd, uitgerust, in bedrijf gesteld, gebruikt en onderhouden, dat gevaar voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers zoveel mogelijk is voorkomen (artikel 3.2).

Risico-inventarisatie en -evaluatie

De inrichting van een werkplek, ook in een kantooromgeving, maakt deel uit van de  arbeidsomstandigheden en van de RI&E.

Elke werkgever is verplicht om samen met werknemers te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en zich daarbij te laten ondersteunen door arbodeskundigen op basis van de Arbowet. De werkgever legt in een risico-inventarisatie en evaluatie vast welke risico’s het werk met zich meebrengt en wat de te nemen maatregelen zijn om deze risico’s te voorkomen of beperken.

Gezonde inrichting

Bedrijven kunnen zich laten adviseren door arbodeskundigen bij de gezonde inrichting van de werkplek. Er zijn verschillende mogelijkheden om een gezonde inrichting van de werkplek te realiseren. De Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde geeft bijvoorbeeld verschillende adviezen waarmee de kantooromgeving kan worden verbeterd voor concentratiewerk.

Wanneer er voor werknemers ongezonde arbeidsomstandigheden ontstaan zoals hinderlijk geluid, zal een werkgever in overleg met zijn werknemers moeten zorgen voor een gezonde werkplek en organisatie van het werk zoveel als redelijkerwijs kan worden gevergd. Werkgevers en werknemers kunnen zich hierbij laten adviseren door arbodeskundigen.

Inspectie SZW

De Inspectie SZW houdt risicogericht en programmatisch toezicht op de Arbowet op basis van haar
inspectiebrede risicoanalyse. Daarnaast geeft de Inspectie SZW zo snel mogelijk gehoor aan
klachten en signalen van een ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of vakbond of aan
signalen van arboprofessionals.

Kantoortuin

Volgens een enquête van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde gaf
een grote meerderheid onder de 90 deelnemende bedrijfsartsen aan dat zij werknemers zien die
het werken in een kantoortuin noemen als één van de verzuimredenen.

De staatssecretaris heeft geen inzicht in de beweegredenen van bedrijven om kantoortuinen in te stellen. Dat zouden niet alleen financiële overwegingen kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook de
aanpassing van de inrichting van kantoren op nieuwe werkprocessen kan een rol spelen. Aan het creëren van open ruimtes wordt een aantal voordelen toegedicht, zoals het stimuleren van samenwerking, innovatie en integraal werken.

Op basis van de gegevens die Van Ark heeft, kan zij geen conclusies trekken over de effecten.

Werkplek

Een werkplek moet voldoen aan de eisen die de Arbowet daaraan stelt. De werkgever is verplicht daar op een goede manier invulling aan te geven.

Werkplekken moeten zo ontworpen zijn dat ze de veiligheid, de gezondheid, het comfort en het
doeltreffend functioneren van mensen bevorderen. Daarbij moet rekening gehouden worden met
de persoonlijke eigenschappen van werknemers. Arbeidsomstandigheden, waaronder de inrichting
van werkplekken, zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers. Het
is belangrijk dat werkgevers en werknemers daarover het gesprek voeren.

Ondernemingsraad

In artikel 12 van de Arbowet is bepaald dat de werkgever met de ondernemingsraad (OR) of
personeelsvertegenwoordiging – of bij ontbreken daarvan, de individuele belanghebbende
werknemers – overleg voert over het arbobeleid en de uitvoering daarvan.

Tot het arbobeleid hoort ook het in acht nemen van de inrichting van de arbeidsplaatsen. Daarnaast ligt er een taak voor de OR bij het invoeren van een nieuwe werkwijze – zoals het nieuwe werken – om de werkgever te adviseren. Dit is een wettelijke taak.

Als er concrete afspraken op het gebied van arbeidsomstandigheden worden gemaakt die voor medewerkers bindend zijn, geldt instemmingsrecht voor de OR. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het opzetten en uitvoeren van een risico-inventarisatie en –evaluatie en plan van aanpak.

NEN-normen

De arbeidsomstandighedenregelgeving bevat doelvoorschriften en geen concrete normen met
betrekking tot concentratiewerkplekken in kantoortuinen. Het is aan arbodeskundigen om binnen
die wettelijke kaders werkgevers en werknemers te adviseren bij een gezonde inrichting van de
werkplek die toegesneden is op de situatie en het werk van de organisatie.

Om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen kunnen NEN norm 1824, NEN-EN-ISO norm 3382-
3 en de NEN-richtlijn NPR 3438 worden gebruikt. Het instituut NEN stelt deze normen op wanneer
partijen hiertoe opdracht geven.

Herziening NEN 1824

In november 2019 heeft NEN een informatiebijeenkomst georganiseerd over de nationale norm NEN 1824 ‘Oppervlakte van kantoorwerkplekken’. Met de aanwezigen is besproken of deze norm toe is aan
een herziening. De conclusie was dat dit het geval is. De werkomstandigheden in een kantoortuin vragen extra aandacht. NEN roept belanghebbenden op om mee te werken aan de herziening van de norm.

Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden

Staatssecretaris Van Ark wil meer zicht krijgen op de situatie in Nederland en is bereid tot nader onderzoek. Daarom zal zij de mogelijke effecten op gezondheid en welzijn van het werken in kantoortuinen gaan monitoren via de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden. Dit thema wordt meegenomen in de eerstvolgende vragenlijsten.

Beantwoording Kamervragen over werken in kantoortuinen

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), werkplek

Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), werkplek

Gerelateerde artikelen

31 mei 2023

KANS-klachten door beeldschermwerk voorkomen

24 mei 2023

Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan

23 mei 2023

SER: arbeidsomstandigheden verbeteren en meer doen aan preventie

15 mei 2023

Werkneemster stoot hoofd – werkgever aanprakelijk, zorgplicht geschonden

Hoofdsponsor

Flexibele krachten inzetten tijdens de drukke zomerperiode

Partners

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

KANS-klachten door beeldschermwerk voorkomen
Deadline-drama: hoe ga jij om met de maandelijkse aanleverdatum?
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Salarisadministrateur: wees alert op salarisfraude
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Verlies je niet in de verschillende WAZO-verlofvormen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Minimumloon stijgt per 1 juli 2023 met 3,13 procent
  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan
  • Verplicht visie geven op re-integratietraject in plan van aanpak per 1 juli
  • Werkgeversheffing Zvw en bijdrage Zvw in aparte inkomstenverhouding

NIRPA

Opleidingen

01
jun
Cursus Dossieropbouw bij disfunctioneren en alles over de zieke werknemer
MOCuitgevers
02
jun
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
05
jun
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
06
jun
Optimalisatietraining gebruikers GearSoft (rapportage en data-analyse)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
08
jun
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
08
jun
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
08
jun
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
08
jun
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
12
jun
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
12
jun
Update Arbeidsrecht voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
14
jun
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
16
jun
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
20
jun
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
20
jun
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
21
jun
Online cursus Fiscale ins en outs rond ontslagvergoedingen (met civielrechtelijke opstart)
MOCuitgevers
23
jun
Basiskennis Loonadministratie (BKL®)
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Basistraining Boekhouden voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
29
jun
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
29
jun
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers
29
jun
Casemanagement (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
29
jun
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
31
aug
Summercourse Aantrekken, binden, boeien en behouden van accountants en adviseurs
MOCuitgevers
14
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
21
sep
Cursus Ontslag van A tot Z
MOCuitgevers
26
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
27
sep
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
04
okt
Online cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
01
nov
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
07
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
14
nov
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
20
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisadministrateur
Flynth
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur – MCB Valkenswaard
Strictly People
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Medior Salarisspecialist
Infacto
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
(senior) Loonadviseur
Scab
Salarisadministrateur
Waterschap de Dommel
Senior Salarisadministrateur
Flynth
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadviseur met HR vaardigheden of junior salarisadviseur
Financeplus
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Salarisspecialist
Gemeente Coevorden
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Senior Payroll Officer
Mazars
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Salarisadministrateur
Flynth
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Salarisadministrateur
Ruigrok
(senior) Loonadministrateur
Scab
Senior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
HR adviseur (extern)
Scab
Manager Salarisadministratie – Tentoo Amsterdam
Strictly People
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV