De versobering houdt in dat vanaf 2026 voor ingekomen werknemers (werknemers die tijdelijk buiten hun land van herkomst in Nederland arbeid verrichten en werknemers die tijdelijk buiten hun land van herkomst in Nederland verblijven en in een ander land arbeid verrichten) de extra kosten van levensonderhoud en niet-zakelijke gesprekskosten niet langer onder de ETK-regeling vallen. Meer specifiek betreft dit de extra kosten van levensonderhoud door het hogere prijspeil van de uitgaven in het werkland dan het land van herkomst en de extra uitgaven voor niet-zakelijke gesprekskosten.
Voor uitgezonden werknemers blijft het mogelijk een onbelaste vergoeding te ontvangen. Voor deze groep wordt apart onderzocht of een versobering van de regeling ook wenselijk is.
Gelijk speelveld
Het kabinet heeft met de voorgestelde maatregelen de ETK-regeling versoberd, zonder de juridische houdbaarheid van de expatregeling aan te tasten. Hiermee sluit de ETK-regeling beter aan bij het doel van de regeling, namelijk het creëren van een fiscaal gelijk speelveld tussen werknemers die ETK maken en werknemers die deze kosten niet maken. Het huidige demissionaire kabinet heeft geen plannen voor verdere versobering van de ETK-regeling.
Expatregeling
Kennismigranten die voldoen aan de voorwaarden van de expatregeling maken gebruik van de expatregeling en ontvangen een forfaitaire vergoeding voor hun ETK.
Werknemers die niet aan de voorwaarden van de expatregeling voldoen, kunnen gebruikmaken van de ETK-regeling en op die manier alsnog hun daadwerkelijke ETK onbelast vergoed krijgen.
De voorgestelde versobering van de ETK-regeling heeft geen directe invloed op de maximale hoogte van de forfaitaire expatvergoeding, los van de vorig jaar al aangekondigde verlaging van de expatvergoeding van 30% naar 27% per 2027. Deze laatste versobering kan, volgens SEO, wel gevolgen hebben voor de aantrekkelijkheid van Nederland als werkland voor kennismigranten.
Verdere versobering van de expatregeling zal de belangrijke rol van deze regeling voor de Nederlandse kenniseconomie fikse schade toebrengen, temeer daar vrijwel alle ons omringende landen een vorm van een expatregeling kennen.
Gerichte vrijstelling
De ETK-regeling biedt werkgevers, door middel van een gerichte vrijstelling, de mogelijkheid om inkomende en uitgaande werknemers een onbelaste vergoeding toe te kennen voor de extra kosten die zij maken omdat zij werken buiten het land van herkomst. Dit zijn kosten die rechtstreeks samenhangen met de dienstbetrekking (zakelijke kosten).
Het past binnen het systeem van de Nederlandse loonbelasting dat een inhoudingsplichtige dergelijke zakelijke kosten onbelast kan vergoeden aan zijn werknemer. Uit Nederland afkomstige werknemers die in Nederland wonen en werken hebben zulke kosten niet. De ETK-regeling zorgt daarmee voor een gelijk speelveld tussen inkomende werknemers en lokale Nederlandse werknemers.
Daadwerkelijke ETK
Op basis van de ETK-regeling kunnen alleen daadwerkelijke ETK onbelast vergoed worden. Het moet aannemelijk zijn dat de werknemer daadwerkelijk kosten heeft gemaakt. Kosten van dubbele huisvesting en reiskosten van en naar het land van herkomst zijn duidelijk extra kosten die een werknemer maakt omdat hij buiten zijn land van herkomst werkt en die Nederlandse werknemers niet maken in het kader van hun dienstbetrekking. Het kabinet ziet dan ook geen reden om deze kosten uit te sluiten van het begrip ETK.
Niet voor uitgaande werknemers
De versobering van de ETK-regeling is op basis van het voorstel alleen van toepassing als de werknemer in Nederland arbeid verricht dan wel in Nederland verblijft en in een ander land arbeid verricht. De versobering van de ETK-regeling heeft dus geen betrekking op uitgaande werknemers.
Er kan weerstand zijn tegen de beleidskeuze om de versobering alleen toe te passen op ingekomen werknemers en niet op uitgezonden werknemers. Dit zou volgens de Belastingdienst kunnen leiden tot bezwaar en beroepszaken.
Belast loon
Vanaf 1 januari 2026 worden de vergoedingen voor de extra kosten van levensonderhoud en niet-zakelijke gesprekskosten in principe als belast loon aangemerkt. Werkgevers hebben weinig tijd om rekening te houden met de versobering, met name werkgevers die uitgaan van de convenanten die de Belastingdienst heeft gesloten. Het op korte termijn opzeggen van de convenanten kan als oneerlijk worden ervaren, aldus de fiscus.
Uitvoeringstoets versoberen ETK regeling

