
De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) publiceert elk jaar normbedragen voor een reële kilometervergoeding als de werknemer met een privéauto zakelijke kilometers maakt. Deze vergoeding is voor een middenklasse auto minimaal €0,36 per kilometer.
Zakelijke kilometers
Als je als werknemer zakelijke kilometers maakt met je privéauto, krijg je hiervoor een vergoeding van de werkgever. De onbelaste kilometervergoeding is maximaal €0,23 per kilometer. Ontvangt de werknemer meer dan €0,23 per kilometer, dan is het meerdere boven de €0,23 belast.
De grens van €0,23 wordt in de praktijk vaak gebruikt (of liever gezegd misbruikt) als maatstaf voor de vergoeding van de autokosten die een werknemer krijgt als deze zijn privéauto zakelijk gebruikt. De werkgever mag de werkelijke vergoeding zelf bepalen, zolang hij over het meerdere boven de €0,23 maar loonbelasting inhoudt en afdraagt. De onbelaste kilometervergoeding van €0,23 dekt volgens VZR vrijwel nooit de vaste en variabele autokosten.
Variabele of ook vaste kosten?
Als de werknemer de auto toch al heeft, zou je kunnen zeggen dat alleen de variabele kosten van de auto moeten worden vergoed om deze kosten te dekken. Maar waarschijnlijk houdt de werknemer er bij het kopen van de auto al rekening mee hoe hij deze gaat gebruiken, zakelijk en privé.
Daarnaast draag je, als eigenaar van de auto, het volledig risico van het gebruik van de auto en daarmee ook de kosten voor de verzekering, het onderhoud en de afschrijvingen. Het is daarom niet meer dan reëel dat ook hiervoor een bijdrage wordt opgenomen in de vergoeding die de werkgever bepaalt.
VZR werkt naast de variabele kilometerkosten met een beschikbaarheidsvergoeding. Deze vergoeding is een bedrag per kilometer voor het beschikbaar hebben van de auto. Deze toeslag bedraagt 50% van het vaste gedeelte van de kilometerkostprijs.
Waarom normstelling?
VZR heeft samen met een aantal mobiliteitsdeskundigen een norm bepaald. Zowel de werkgever als de werknemer hebben hiermee een norm waarop ze kunnen terugvallen en aan kunnen refereren. VZR berekent deze norm ieder jaar opnieuw en past deze aan als dat nodig is.
De norm is gebaseerd op de meest gebruikte auto’s in drie categorieën. Deze categorieën zijn dit jaar omhoog bijgesteld. Het bleek dat er bijna geen auto’s meer te koop zijn onder de € 20.000. De nieuwe categorieën zijn: A tot € 25.000; B van € 25.000 tot € 45.000; en C boven € 45.000.
Norm 2025
VZR adviseert werkgevers om minimaal het gewogen gemiddelde tussen de variabele kosten en de vaste plus de variabele kosten te gebruiken als kilometervergoeding. Dit geeft de volgende normering:

Bron berekening autokosten: ANWB-autokostentool
Met deze norm kan de werknemer met de werkgever afspraken maken over de vergoeding voor zakelijke kilometers met de privéauto.
Wil je meer lezen over de achtergrond en opbouw van de norm? Lees dan de Position Paper ‘Normering voor de hoogte van de kilometervergoeding 2025’.