De papierwinkel die komt kijken bij het vastleggen van hoe werknemers hun kilometers maken is ’niet uit te leggen’, aldus minister Beljaarts van Economische Zaken tegen De Telegraaf.
Het vorige kabinet voerde de CO2-registratieplicht per 1 juli 2024 in als onderdeel van het Klimaatakkoord, met als doel dat er uiteindelijk in 2030 1,5 megaton CO2-uitstoot kan worden verminderd op zakelijk verkeer. Werkgevers met minstens 100 werknemers moeten door deze plicht vastleggen op welke manier werknemers naar het werk komen en zakelijke reizen afleggen, bijvoorbeeld per auto, trein of met de fiets.
Volgens Beljaarts is het niet uit te leggen dat je in Excel van alle werknemers elke reisbeweging moet vastleggen.
De minister van Economische Zaken benadrukt dat hij niet meteen af wil van de CO2-registratieplicht en het bijbehorende doel om uitstoot te verminderen, maar het kan volgens hem wel op een efficiëntere manier, bijvoorbeeld met ’standaardmodellen’ waarmee werknemers makkelijk hun vaste reispatroon kunnen opgeven in plaats van elke dag apart moeten invoeren.
Het vereenvoudigen van de CO2-registratieplicht is een van de punten die Beljaarts wil aandragen voor zijn agenda om de regeldruk voor ondernemers te verminderen, die de minister eind dit jaar wil presenteren.