• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Woonadres partner is verblijfplaats voor woon-werkverkeer bij auto van de zaak

Woonadres partner is verblijfplaats voor woon-werkverkeer bij auto van de zaak

Nieuws

Reizen met auto van de zaak tussen woning van partner van werknemer en arbeidsplaats is woon-werkverkeer, omdat woning van de partner een verblijfplaats is voor de werknemer.

4 juli 2024 door Salaris Vanmorgen

De werknemer stond gedurende 2020 in de Basisregistratie personen ingeschreven op het adres woonplaats 1. De werknemer is gescheiden en heeft twee kinderen die op grond van een regeling omtrent co-ouderschap om de week bij de werknemer en bij de ex-partner van de werknemer verblijven.

De werknemer was gedurende het jaar 2020 in dienstbetrekking werkzaam bij de werkgever. Hij werknemer voerde zijn werkzaamheden uit op twee plaatsen in Nederland, namelijk werkplek 1 en werkplek 2 (de arbeidsplaatsen).

De werkgever heeft aan de werknemer gedurende het jaar 2020 een auto ter beschikking gesteld met een cataloguswaarde van € 38.259.

Aan de werknemer is in 2019 een ‘Verklaring geen privégebruik auto’ afgegeven. De verklaring heeft gedurende het gehele jaar 2020 gegolden.

Rittenregistratie

Uit een door de werknemer overgelegde registratie van de met de auto gemaakte ritten (de rittenregistratie) blijkt dat de werknemer in de periode vanaf 3 augustus 2020 tot en met 31 december 2020, naast ritten tussen de arbeidsplaatsen en woonplaats 1, 19 ritten tussen de arbeidsplaatsen en het adres van zijn partner, woonplaats 2 , heeft gemaakt.

In de rittenregistratie heeft de werknemer 487 met de auto gereden kilometers als privé aangemerkt.

De werknemer heeft de vermelde ritten tussen de arbeidsplaatsen en woonplaats 2 aangemerkt als zakelijke ritten.

Naheffingsaanslag

De Inspecteur heeft de ritten, die in ieder geval meer dan 13 kilometers beslaan, aangemerkt als ritten voor privédoeleinden. Daardoor heeft de werknemer volgens de Inspecteur de auto voor meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden gebruikt en is het waarderingsvoorschrift van artikel 13bis, lid 3, tweede volzin van de Wet op de loonbelasting 1964 (Wet LB 1964) niet van toepassing. Als gevolg hiervan heeft de Inspecteur de naheffingsaanslag opgelegd.

Oordeel rechtbank

De rechtbank heeft, voor zover in hoger beroep van belang, geoordeeld, waarbij de werknemer is aangeduid als eiser en de Inspecteur als verweerder:

“Eiser stelt dat het woonadres van zijn vriendin als zijn verblijfplaats dient te worden aangemerkt, zodat ook de autoritten vanaf dit adres naar zijn werk en terug zakelijk zijn.

Voor de beoordeling van de zakelijkheid van een rit is het doel van de rit bepalend. Eiser rijdt zowel vanaf zijn woonadres als vanaf het adres van zijn vriendin naar zijn werklocaties en weer terug. Het gaat aldus materieel om ritten met eenzelfde doel namelijk het bereiken van het werk en het daarna weer thuiskomen. De rechtbank ziet dan ook geen aanleiding om de reizen van en naar het adres van eisers vriendin anders aan te merken dan het woon-werkverkeer vanaf eisers woonadres. De ritten vanaf het adres van zijn vriendin naar het werk en terug dienen daarom ook als woon-werkverkeer te worden aangemerkt en zijn derhalve zakelijk. Gelet hierop zijn de naheffingsaanslag en de verzuimboete ten onrechte opgelegd.

De stelling van verweerder dat om te kunnen spreken van een verblijfplaats in woonplaats 2 er sprake moet zijn van enige duurzaamheid, waaronder hij een termijn van ten minste drie maanden verstaat, leidt niet tot een ander oordeel. De duurzaamheid kan er ook in bestaan dat sprake is van een bestendige gedragslijn, zoals in het onderhavige geval.”

Privékilometers of geen privékilometers?

In geschil is of de naheffingsaanslag terecht is opgelegd. Meer specifiek is in geschil of de ritten die de werknemer met de auto heeft gemaakt tussen de arbeidsplaatsen en woonplaats 2 zijn aan te merken als privékilometers. De werknemer beantwoordt deze vraag ontkennend, de Inspecteur bevestigend.

Artikel 13bis Wet LB 1964 luidt, voor zover voor het onderhavige geschil van belang, als volgt (tekst 2020):

“1. Indien ook voor privédoeleinden een auto ter beschikking is gesteld, wordt het voordeel op kalenderjaarbasis gesteld op ten minste:

a. 22% van de waarde van de auto indien de auto niet meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen;

(…)

3. Voor de toepassing van dit artikel en de daarop berustende bepalingen wordt woon-werkverkeer geacht niet voor privédoeleinden plaats te vinden. Indien uit een rittenregistratie of anderszins blijkt dat de auto op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden wordt gebruikt, wordt het voordeel gesteld op nihil. (…).”

    De uitdrukking ‘woon-werkverkeer’ is niet gedefinieerd in de Wet LB 1964. Volgens vaste jurisprudentie is sprake van woon-werkverkeer als gereisd wordt tussen de woon- of verblijfplaats en het werk, en de heen- en de terugreis plaatsvinden binnen een tijdsbestek van 24 uur. Een belastingplichtige kan naast een woonplaats ook een verblijfplaats hebben.

    Woon-werkverkeer

    Niet in geschil is dat de werknemer gedurende 2020, los van de ritten die hij heeft gemaakt tussen woonplaats 2 en de arbeidsplaatsen, 487 privékilometers heeft gereden met de auto. Evenmin is in geschil dat de werknemers woonplaats woonplaats 1 is.

    Als de ritten tussen woonplaats 2 en de arbeidsplaatsen geen woon-werkverkeer zijn, heeft de werknemer meer dan 500 privékilometers met de auto gereden en is de naheffingsaanslag terecht opgelegd. Het hof moet daarom beoordelen of deze ritten kwalificeren als woon-werkverkeer, waarbij doorslaggevend is of woonplaats 2 als verblijfplaats van de werknemer kan worden aangemerkt.

    ‘Geen verblijfplaats, want geen duurzaam verblijf’

    De Inspecteur stelt zich om twee redenen op het standpunt dat de ritten van woonplaats 2 naar de arbeidsplaatsen en terug geen woon-werkverkeer zijn. In de eerste plaats is hij van mening dat woonplaats 2 geen verblijfplaats is omdat de werknemer daar geen duurzaam verblijf houdt, zodat geen sprake is van reizen tussen de woon- of verblijfplaats en de arbeidsplaatsen en in zoverre geen sprake is van woon-werkverkeer.

    Ter beschikking en regelmatig verblijf

    De term ‘verblijfplaats’ is niet gedefinieerd in de wet of jurisprudentie. Naar het oordeel van het hof moet onder deze term in de context van woon-werkverkeer worden verstaan een plaats die een belastingplichtige ter beschikking staat en waar deze regelmatig verblijft. Of hiervan sprake is, moet worden beoordeeld met inachtneming van alle relevante feiten en omstandigheden van het geval. In een geval als deze, waarin de werknemer geregeld naar de woning van zijn partner reist (19 maal in een periode van 5 maanden), daar overnacht en diverse weekends doorbrengt, staat die woning de werknemer ter beschikking en verblijft hij daar regelmatig. Woonplaats 2 vormt daarom voor de werknemer een verblijfplaats in de hiervoor bedoelde zin.

    Co-ouderschapsregeling

    Daaraan staat niet in de weg dat de werknemer minder naar die verblijfplaats kan reizen dan hij zou willen, omdat hij als gevolg van de co-ouderschapsregeling zorgtaken heeft te vervullen voor zijn kinderen. Anders dan de Inspecteur betoogt, staat daaraan evenmin in de weg dat het verblijf in woonplaats 2 als gevolg van die co-ouderschapsregeling niet plaatsvindt volgens een vast ritme of tijdens aaneengesloten periodes. De werknemer heeft onweersproken verklaard dat hij op het adres van de partner verblijft als de co-ouderschapsregeling dat toelaat, hetgeen voldoende regelmatig is in vorenbedoelde zin.

    Voortgezet reispatroon

    Bij het oordeel dat woonplaats 2 voor de werknemer een verblijfplaats is, weegt het hof mee dat het reispatroon van de werknemer zoals zich dat in 2020 heeft voorgedaan, in latere jaren is voortgezet. Dat voor de auto vanaf 1 januari 2021 bijtelling is berekend, zoals de werknemer ter zitting heeft verklaard, is hierbij niet van belang.

    ‘Niet binnen tijdsbestek van 24 uur’

    In de tweede plaats is de Inspecteur van mening dat geen sprake is van woon-werkverkeer voor zover niet is voldaan aan het vereiste dat het heen en terug reizen tussen de woning of verblijfplaats en de arbeidsplaats(en) binnen een tijdsbestek van 24 uur plaatsvindt. Bij wijze van voorbeeld verwijst hij naar de rit die de werknemer op vrijdag 7 augustus 2020 heeft gemaakt van een arbeidsplaats naar woonplaats 2 en de terugreis die hij heeft gemaakt op maandag 10 augustus 2020 van woonplaats 2 naar de arbeidsplaats.

    Volgens het hof miskent de Inspecteur hiermee echter dat reizen van de woonplaats naar de arbeidsplaats en van de arbeidsplaats naar de verblijfplaats binnen 24 uur, evenals reizen van de verblijfplaats naar de arbeidsplaats en van de arbeidsplaats naar de woonplaats binnen 24 uur, kwalificeren als woon-werkverkeer.

    Reisbewegingen vormen woon-werkverkeer

    De werknemer is op 7 augustus 2020 van woonplaats 1 naar de arbeidsplaats gereden en ’s avonds van de arbeidsplaats naar woonplaats 2. Die reisbewegingen vormden daarom woon-werkverkeer. Op maandag 10 augustus reisde de werknemer van woonplaats 2 naar de arbeidsplaats en ’s avonds van de arbeidsplaats naar woonplaats 1 . Ook die ritten moeten worden aangemerkt als woon-werkverkeer. Hetzelfde heeft te gelden voor de andere gevallen waarin de werknemer het weekend in woonplaats 2 doorbracht. Het hof verwerpt daarom het betoog van de Inspecteur dat niet is voldaan aan de 24-uurseis en dat in zoverre geen sprake is van woon-werkverkeer.

    Het hoger beroep is ongegrond.

    Uitspraak Hof Den Haag, 12 maart 2024, ECLI:NL:GHDHA:2024:908

    Categorie: Nieuws Tags: auto van de zaak, naheffingsaanslag

    Tags: auto van de zaak, naheffingsaanslag

    Gerelateerde artikelen

    3 juli 2025

    Auto van de zaak tijdens vakantie en bijtelling: hoe zit het precies?

    11 juni 2025

    Carpoolen en onbelaste reiskostenvergoeding: hoe zit het?

    6 juni 2025

    Let op zero-emissiezones bij bestelauto en vrachtauto in steden – uitstootvrij verplicht

    1 mei 2025

    Gereconstrueerde rittenregistratie onvoldoende bewijs voor niet meer dan 500 km privégebruik

    Hoofdsponsor

    7 pijlers voor een toekomstbestendig beloningsbeleid 

    Kennispartner

    Geen werkgeluk zonder zekerheid: dit is de rol van salarisadministratie

    Partners

    Digitalisering en AI: kansen en knelpunten, samenwerking HR en payroll cruciaal
    ‘Salarisadministratie is geen standaardroutine, het is topsport!’
    Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
    ‘Goede salarisprofessionals zijn gewild – binnen 24 uur 5 cv’s op mijn bureau’
    Wat is de impact van AI op HR en toekomst van werk?
    Zaken voor elkaar
    Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

    Meest gelezen berichten

    • Aanpak fiscale regelingen – gevolgen afschaffen jubileumuitkering 3.2k weergaven

    • Wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden is er 1.1k weergaven

    • Salarisprofessionals: werk is inhoudelijk zwaarder geworden 800 weergaven

    • Auto van de zaak tijdens vakantie en bijtelling: hoe zit het precies? 700 weergaven

    • Doorwerken na AOW-leeftijd: wat wijzigt er in aangifte loonheffingen? 700 weergaven

    NIRPA

    Opleidingen

    14
    jul
    HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
    Markus Verbeek Praehep
    17
    jul
    Training Salarisadministratie
    Markus Verbeek Praehep
    21
    jul
    Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
    Markus Verbeek Praehep
    23
    jul
    Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
    Markus Verbeek Praehep
    29
    jul
    Werkkostenregeling (NIRPA PE)
    Markus Verbeek Praehep
    25
    aug
    Summercourse Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
    MOCuitgevers
    27
    aug
    Summercourse Internationaal/grensoverschrijdend werken
    MOCuitgevers
    28
    aug
    Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht
    MOCuitgevers
    02
    sep
    Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
    MOCuitgevers
    05
    sep
    Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
    MOCuitgevers
    09
    sep
    Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
    MOCuitgevers
    09
    sep
    Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
    MOCuitgevers
    09
    sep
    Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
    MOCuitgevers
    11
    sep
    Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
    MOCuitgevers
    16
    sep
    Online cursus Disfunctionerende werknemer: wat nu?
    MOCuitgevers
    18
    sep
    Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
    MOCuitgevers
    23
    sep
    Online cursus Werkkostenregeling
    MOCuitgevers
    23
    sep
    Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
    MOCuitgevers
    24
    sep
    Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
    MOCuitgevers
    25
    sep
    Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
    MOCuitgevers
    29
    sep
    Cursus Hoe voorkom je loonbeslag bij je werknemer?
    MOCuitgevers
    30
    sep
    Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
    MOCuitgevers
    30
    sep
    Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
    MOCuitgevers
    02
    okt
    Cursus WAZO – verlofvormen
    MOCuitgevers
    02
    okt
    Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
    MOCuitgevers
    03
    okt
    Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
    MOCuitgevers
    06
    okt
    Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
    MOCuitgevers
    07
    okt
    Samen Sterk: Efficiënte Samenwerking tussen HR en Salarisadministratie
    MOCuitgevers
    08
    okt
    Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
    MOCuitgevers
    09
    okt
    Cursus Wwft en AI
    MOCuitgevers
    09
    okt
    Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
    MOCuitgevers
    27
    okt
    Online cursus Ontslag van A tot Z, voorkom fouten en kosten
    MOCuitgevers
    28
    okt
    Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
    MOCuitgevers
    30
    okt
    Online cursus Personeel en AVG/privacy
    MOCuitgevers
    03
    nov
    Cursus Werkkostenregeling
    MOCuitgevers
    04
    nov
    Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
    MOCuitgevers
    04
    nov
    Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
    MOCuitgevers
    06
    nov
    Online cursus Werknemers duurzaam binden vanuit juridisch en fiscaal perspectief
    MOCuitgevers
    18
    nov
    Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
    MOCuitgevers
    25
    nov
    Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
    MOCuitgevers
    27
    nov
    Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
    MOCuitgevers
    02
    dec
    Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
    MOCuitgevers
    03
    dec
    Cursus DGA verlonen
    MOCuitgevers

    Vacatures

    Consultant HR & Payroll – FITZ
    Strictly People
    Salarisadministrateur
    Visser & Visser
    Salarisadministrateur – Humens Bussum
    Strictly People
    Salarisadviseur
    PIA Group
    Traineeship loonadministratie en advies  
    Scab
    Salarisadministrateur
    DAS
    Salarisadministrateur
    Practical accounting
    Manager International Payroll
    Forvis Mazars
    Salarisadministrateur bij a·s WORKS
    a•s WORKS
    (Senior) Salarisprofessional met expertise van AFAS
    Scab
    Manager Loonadministratie en Personeelsadvies
    Scab
    Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
    aaff
    Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
    Aaff
    Salarisadministrateur – Utrecht
    VvAA
    Compensation & Benefits Officer
    Vencomatic Group
    Salarisadviseur
    PIA Group
    Salarisadministrateur – 28 uur per week – Deventer
    JP van den Bent
    Traineeship Salarisadministratie – Utrecht
    VvAA
    Salarisadviseur – Naaldwijk
    Transport People
    Manager Payroll Accounting
    Forvis Mazars
    Zelfstandig Salarisadministrateur
    Baat accountants & adviseurs

    Vriend van Salaris Vanmorgen

    abonneer nieuwsbrief FV

    Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

    Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

     

    Categorie

    • Nieuws
    • Blogs
    • Opleidingen
    • Summercourses
    • Excel cursussen
    • Partners
    • Vacatures
      • Kantoren
    • Salarisdag
    • Dossiers
    • Specialisten

    Info

    • Over ons
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
    • Annuleringsvoorwaarden
    • Privacybeleid
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Mail
    logo FV