Met de Wet normering topinkomens (WNT) wordt beoogd bovenmatige bezoldigingen en ontslaguitkeringen in de publieke en semipublieke sector tegen te gaan door deze aan een maximum te binden en bezoldigingen van topfunctionarissen openbaar te maken. Het bij die wet behorende normenkader, waar de Uitvoeringsregeling WNT (hierna: de regeling) deel van uitmaakt, wordt jaarlijks geactualiseerd mede op basis van ervaringen bij de uitvoering.
1 Arbeidsvoorwaarden
Voor het kalenderjaar 2024 is ten eerste sprake van enkele aanpassingen van de omschrijving van bezoldiging bij functievervulling op grond van dienstbetrekking naar aanleiding van ontwikkelingen op het vlak van modernisering en flexibilisering van arbeidsvoorwaarden (artikel I, onderdeel A).
De aanvulling van de onderdelen b en c van artikel 2, eerste lid, van de Uitvoeringsregeling WNT vloeit voort uit de totstandkoming van individuele en collectieve afspraken over individuele keuzebudgetten (zoals het Individueel keuzebudget (IKB) bij de rijksoverheid en de decentrale overheden) en andere, vergelijkbare of soortgelijke arbeidsvoorwaarden.
Individueel keuzebudget
Kenmerk van deze arbeidsvoorwaarden is dat meerdere arbeidsvoorwaarden erin opgaan en voortaan worden samengevoegd in één budget. De wijziging van de vorm waarin deze arbeidsvoorwaarden worden betaald, betekent niet dat er naar aard en strekking geen sprake meer is van hetzij vakantietoeslag, hetzij eindejaarsuitkering.
De aanvulling van de tekst van beide onderdelen strekt er daarom toe dat ook arbeidsvoorwaarden in geld onder een andere benaming (zoals het in de CAO rijksoverheid opgenomen IKB Budget), maar die naar aard en strekking gelijk zijn aan de vakantietoeslag of de eindejaarsuitkering, voor de WNT worden beschouwd als vakantietoeslag, onderscheidenlijk eindejaarsuitkering.
Wet arbeid en zorg
De aanvulling van artikel 2, eerste lid, onder y, van de Uitvoeringsregeling WNT is bedoeld om de WNT af te stemmen op de invoering van meerdere wettelijke verlofvormen op grond van de Wet arbeid en zorg.
Dit betreft, naast de genoemde wettelijke verlofvormen ook de bij cao overeengekomen (bovenwettelijke) aanvullingen op de betreffende wettelijke verlofvorm. Dit voor zover de betreffende cao-afspraak op de topfunctionaris van toepassing is verklaard, hetzij in de cao, hetzij in de arbeidsovereenkomst (door middel van een schakelbepaling).
2 Vrijwilligersvergoeding
Ten tweede is het bedrag van de totale bezoldiging als ondergrens voor de openbaarmakingsplicht van WNT-gegevens van topfunctionarissen in artikel 5, eerste lid, aanhef, derde en vierde lid, in overeenstemming gebracht met de hoogte van de vrijwilligersvergoeding in de sfeer van de loonbelasting in 2024. Het gaat om een bedrag van € 2.100 (artikel I, onderdeel B).
3 Verantwoordingsvrijstelling
Ten derde is in artikel 5b opgenomen dat de rechtspersoon of instelling mededeling doet in het financieel verslaggevingsdocument van het gebruik van de verantwoordingsvrijstelling voor de WNT (artikel I, onderdeel C).
4 Foutherstel
Tot slot is artikel 5d aangevuld zodat foutherstel ook wordt voorgeschreven ingeval een functionaris ten onrechte als topfunctionaris is verantwoord en zijn of haar WNT-gegevens zonder grondslag in de WNT openbaar zijn gemaakt in strijd met de AVG-voorschriften (artikel 1, onderdeel D).
De regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.