• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Recht op IKB maar geen recht op reiskostenvergoeding zonder vinkje

Recht op IKB maar geen recht op reiskostenvergoeding zonder vinkje

Nieuws

Is de gerichte vrijstelling van toepassing op de uitbetaalde vaste reiskostenvergoedingen als werknemers hun keuze tot IKB-besteding pas hebben gemaakt na ingaan van de coronamaatregelen op 12 maart 2020?

25 juli 2023 door Salaris Vanmorgen

Volgens de gemeente hadden werknemers al vóór 12 maart 2020 (start coronamaatregelen) een onvoorwaardelijk recht op de vaste reiskostenvergoeding, ongeacht of zij op die datum al hun keuze bekend hebben gemaakt (een vinkje hebben gezet). De rechtbank oordeelt dat het Besluit noodmaatregelen coronacrisis ziet op vaste reiskostenvergoedingen die al voor 13 maart 2020 waren toegekend. Werknemers hadden een onvoorwaardelijk recht op IKB, maar niet op de doelen waaraan het IKB kan worden besteed. Werknemers hadden ook voor andere doelen kunnen kiezen. De gemeente moet de verschuldigde afdracht eindheffing betalen.

Individueel Keuze Budget (IKB)

Werknemers van een gemeente hebben recht op een Individueel Keuze Budget (IKB) dat de werknemer kan besteden voor bepaalde doelen, waaronder een aanvullende reiskostenvergoeding. De gemeente heeft gedurende de lockdown wegens de coronapandemie de aanvullende reiskostenvergoeding doorbetaald. Op deze betalingen is de eindheffing toegepast. De staatssecretaris heeft een besluit gepubliceerd betreffende reiskostenvergoedingen gedurende de pandemie (Besluit van 14 april 2020, Stcrt. 2020, 22293).

In geschil is of de gerichte vrijstelling van toepassing is op de uitbetaalde vaste reiskostenvergoedingen indien de werknemers hun keuze tot besteding van het IKB bekend hebben gemaakt na 12 maart 2020. Meer specifiek is in geschil op welke wijze het besluit moet worden uitgelegd.

Eindheffing vanwege overschrijding vrije ruimte

De gemeente heeft een bedrag van € 402.661 afgedragen (80% van het bedrag van € 503.326,37) in verband met overschrijding van de vrije ruimte van het jaar 2020 (eindheffing). De gemeente heeft daartegen bezwaar gemaakt. Bij uitspraak op bezwaar is de inspecteur daaraan gedeeltelijk tegemoetgekomen. Hij heeft aanvullend een gerichte vrijstelling van € 121.696 in aanmerking genomen en de verschuldigde eindheffing verminderd met € 97.357 tot € € 305.304.

Al vóór 12 maart 2020 onvoorwaardelijk recht

De gemeente neemt het standpunt in dat werknemers al vóór 12 maart 2020 een onvoorwaardelijk recht hadden op de vaste reiskostenvergoeding, ongeacht of zij op die datum al hun keuze bekend hebben gemaakt.

Toegekende vaste reiskostenvergoedingen vóór 13 maart 2020

De rechtbank is van oordeel dat het besluit van de staatssecretaris ziet op vaste reiskostenvergoedingen die al vóór 13 maart 2020 waren toegekend.

Recht op IKB, maar niet op te besteden doelen

De gemeente betoogt dat de werknemers waarvan de reiskostenvergoedingen in geding zijn, op 12 maart 2020 een onvoorwaardelijk recht hadden op een (aanvullende) vaste reiskostenvergoeding, ook al was op die datum nog geen vinkje gezet in het systeem van. De rechtbank volgt de gemeente hierin niet. De werknemers hadden een onvoorwaardelijk recht op IKB, maar niet op de doelen waaraan het IKB kan worden besteed.

Geen vinkje gezet, geen keuze gemaakt

Werknemers die geen vinkje hadden gezet in het salarissysteem hadden nog geen keuze uitgebracht voor de (aanvullende) reiskostenvergoeding en konden het IKB nog besteden aan andere doeleinden, zoals het kopen van bovenwettelijke vakantiedagen of opleiding. Als de werknemer niet tijdig een keuze maakte dan zou het IKB belast vrijvallen in de maand december van het desbetreffende jaar.

Vinkje niet alleen administratieve handeling

Anders dan de gemeente meent is het zetten van een vinkje niet slechts een administratieve handeling. Met het zetten van het vinkje wordt de keuze voor besteding van het budget aan één van de in/krachtens de cao vastgestelde doelen door de werknemer kenbaar gemaakt. Hiermee aanvaardt de werknemer het aanbod van de werkgever om het IKB te besteden aan één van de genoemde doelen en komt hiermee een overeenkomst tot stand.

Vinkje zetten = recht op vaste reiskostenvergoeding

Vanaf dat moment is dan ook sprake van een (onvoorwaardelijk) recht op de (aanvullende) vaste reiskostenvergoeding. Er bestond dus nog geen onvoorwaardelijk recht zolang geen keuze was gemaakt door middel van het zetten van genoemd vinkje. Het andersluidende betoog van de gemeente faalt. De vergelijking die de gemeente maakt met vakantiedagen kan de rechtbank niet volgen, nu daar wettelijk gezien bij aanvang van de dienstbetrekking recht op bestaat.

Aanspraak op vaste reiskostenvergoeding

Ter zitting heeft de gemeente gesteld dat veel van haar werknemers aanspraak plegen te maken op de (aanvullende) vaste reiskostenvergoeding en dat na besteding aan andere doelen het IKB voldoende ruimte biedt om binnen de wettelijke mogelijkheden (214-dagenregeling en € 0,19 per kilometer) een onbelaste (aanvullende) vaste reiskostenvergoeding te kiezen. Kennelijk meent de gemeente dat in feite altijd wordt gekozen voor besteding van het IKB aan de (aanvullende) vaste reiskostenvergoeding en dat voor toepassing van de goedkeuring ervan uit moet worden gegaan dat ook in zoverre op 12 maart 2020 sprake was van bestaande reiskostenvergoedingen.

Niet onderbouwd

De inspecteur van de Belastingdienst heeft erop gewezen dat de gemeente deze stellingen niet heeft onderbouwd en hierbij geen getalsmatig inzicht heeft gegeven. De rechtbank is van oordeel dat de stellingen van de gemeente ontoereikend zijn om ervan uit te gaan dat de (aanvullende) reiskostenvergoedingen ook zonder het zetten van een vinkje feitelijk waren toegekend vóór 13 maart 2020.

Geen ander oordeel door wijze van administreren

De wijze van administreren van het IKB door de gemeente brengt de rechtbank niet tot een ander oordeel. De rechtbank begrijpt dat de gemeente per werknemer binnen de wettelijke mogelijkheden het maximum aan (aanvullende) onbelaste reiskostenvergoedingen reserveerde in haar salarisadministratie en dit bedrag onbelast uitbetaalde nadat de betreffende werknemer zijn keuze had gemaakt door het zetten van het vinkje in het systeem.

Bedragen reserveren is onvoldoende

Het enkele reserveren van genoemde bedragen door de gemeente in haar salarisadministratie is naar het oordeel van de rechtbank onvoldoende om op dat moment te spreken van een bestaande vaste reiskostenvergoeding of toekenning ervan.

Geen vinkje, geen vergoeding

Zolang de werknemer het genoemde vinkje niet zette bestond geen recht op de (aanvullende) vaste reiskostenvergoedingen in de zin van het goedkeurende besluit en stond niet vast dat hij deze vergoedingen zou ontvangen.

De gemeente kan zich gelet op het voorgaande niet beroepen op de goedkeuring.

Doel goedkeuring staatssecretaris

Het feit dat de goedkeuring ziet op de groep werknemers die op 12 maart 2020 al recht hadden op een vaste reiskostenvergoeding is niet in strijd met het gelijkheidsbeginsel of het verbod van willekeur. De staatssecretaris van Financiën heeft met de goedkeuring beoogd werkgevers niet in de situatie te brengen dat zij de al toegekende vaste reiskostenvergoeding moesten aanpassen of geheel/gedeeltelijk tot het loon moesten rekenen. Dit zou in de ogen van de staatssecretaris van Financiën in de bijzondere omstandigheden van de coronacrisis ondoelmatig en ongewenst zijn. Dit probleem speelt niet in de gevallen waarin ná 12 maart 2020 een reiskostenvergoeding wordt toegekend.

Het gemaakte onderscheid impliceert geen ongelijke behandeling van gelijke gevallen en is objectief gerechtvaardigd gelet op hetgeen blijkens de goedkeuring is beoogd. Het subsidiaire standpunt van de gemeente faalt ook.

Eindheffing betalen

Gelet op het voorgaande kan de gemeente zich voor de in geschil zijnde bedragen niet beroepen op de goedkeuring uit het Besluit noodmaatregelen coronacrisis en moet de verschuldigde afdracht eindheffing in stand blijven.

Uitspraak Rechtbank Noord-Holland, 24 april 2023, ECLI:NL:RBNHO:2023:6798

 

Categorie: Nieuws Tags: eindheffing, gerichte vrijstelling, Individueel Keuzebudget (IKB), reiskosten

Tags: eindheffing, gerichte vrijstelling, Individueel Keuzebudget (IKB), reiskosten

Gerelateerde artikelen

19 september 2023

Verruiming gerichte vrijstelling OV-kaart per 2024

19 september 2023

Onbelaste reiskostenvergoeding naar € 0,23 per km per 2024

15 september 2023

Variabele kilometervergoedingen: hoe ga je daarmee om?

13 september 2023

Maaltijden: wanneer zakelijk en gerichte vrijstelling?

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Checklist: Wet verbetering poortwachter
Technologische ontwikkelingen binnen de salarisadministratie
Veelvoorkomende frustraties in HR-vak en de oplossing in de software
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Valk Service Center structureert HR-administratie met Exact Online HR
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Terug naar het tijdperk van de VAR?
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • Prinsjesdag 2023, Belastingplan 2024 en een demissionair kabinet 9.2k weergaven
  • Forse stijging wettelijk minimumloon vanaf 2024: 30% bij 40-urige werkweek 5.3k weergaven
  • Bijzondere verhoging minimumloon 2023-2025 – antwoorden op vragen 2.3k weergaven
  • Belastingplan 2024: overzicht belangrijkste maatregelen 1.8k weergaven
  • Netto maandsalaris werknemer met modaal inkomen stijgt zo’n 2,5 procent per 2024 1.4k weergaven

NIRPA

Opleidingen

25
sep
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
26
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
27
sep
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
sep
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
29
sep
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
02
okt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
03
okt
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
04
okt
Online cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
04
okt
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
05
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
06
okt
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
09
okt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
10
okt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
okt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
12
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
12
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
12
okt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
16
okt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
18
okt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
okt
Update Arbeidsrecht voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
24
okt
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
okt
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
30
okt
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
nov
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
06
nov
Kennismarathon Arbeidsrecht
Fiscount
06
nov
Kennismarathon Loonheffingen
Fiscount
07
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
13
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
13
nov
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
14
nov
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
20
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
27
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers

Vacatures

Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
Vvvaa
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
Salarisadministrateur
Waterschap de Dommel
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Senior Salarisadministrateur – House Of Talents. Utrecht
Strictly People
Salarisadministrateur – Gorinchem
Flynth
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Salarisadministrateur voor Zorgprofessionals
VvAA
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
Vvaa
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Salarisadministrateur
Ruigrok
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur Veenendaal
Flynth
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Medior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Salarisadministrateur (detachering) – Strictly People
Strictly People
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Salarisadministrateur
Flynth
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Adviseur Werkgeversadvies
Vvaa

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV