
Deze toelichting gaat over de geautomatiseerde controle van de werknemersgegevens in uw aangiften over de maanden januari tot en met juni of periode 1 tot en met 6 van 2023. Bij die controle van jouw werknemersgegevens kunnen wij fouten constateren. Je moet deze fouten herstellen. Dit is in het belang van de werkgever en de werknemers. De Belastingdienst controleert in 2023 niet alle werknemersgegevens. Er kunnen dus nog fouten zitten in de werknemersgegevens die de Belastingdienst niet heeft gecontroleerd. Hier kan de Belastingdienst later op terugkomen. De werknemersgegevens die de fiscus in het 1e halfjaar van 2023 wel controleert, vind je in hoofdstuk 4.
Foutenrapport
Het kan zijn dat je een foutenrapport kreeg omdat je een fout maakte in de werknemersgegevens van de aangifte loonheffingen over het 1e halfjaar van 2023. In deze toelichting vind je een uitleg bij de foutmeldingen in het rapport en oplossingen voor de gemaakte fouten.
Voor de aangiften loonheffingen over het 1e halfjaar van 2023 hebben de Belastingdienst en UWV een aantal kwaliteitscontroles vastgesteld. Als bij deze geautomatiseerde controles blijkt dat de aangeleverde gegevens niet aan de eisen voldoen, kan de Belastingdienst de aangifte weigeren. Zit er in een aangifte alleen fouten die niet leiden tot een weigering van de aangifte, dan stuurt de Belastingdienst een foutenrapport ‘Foutmeldingen werknemersgegevens’ naar het adres dat je hebt opgegeven als correspondentieadres.
Dit rapport bevat informatie over het type fout met een korte omschrijving en een instructie om de fout te herstellen en in het vervolg te voorkomen.
Hoe zo’n foutenrapport eruit ziet, lees je in hoofdstuk 3 van de toelichting. In hoofdstuk 4 vind je een toelichting op de foutmeldingen die in een foutenrapport kunnen staan.
Voor hulp bij het oplossen van problemen kunt u contact opnemen met de softwareontwikkelaar van jouw aangiftepakket.
Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens aangifte loonheffingen 1e halfjaar 2023