Hybride werken waar dat kan, is een positieve ontwikkeling. Nu werkgevers en werknemers zelf invulling kunnen geven aan hybride werken, draagt het kabinet bij aan de ontwikkeling hiervan. De basis vormt het SER-advies hybride werken dat op 31 maart 2022 op verzoek van het kabinet is uitgebracht.
De SER komt tot de conclusie dat werkenden en werkgevers over het algemeen positief zijn over de kansen van hybride werken. De raad spreekt dan ook de verwachting uit dat hybride werken, waarbij verschillende vormen van plaats- en tijdsonafhankelijk werk in ieder geval gedeeltelijk worden gecombineerd, in de toekomst steeds vaker zal plaatsvinden. De vormgeving daarvan zal per
organisatie verschillen, op basis van de overwegingen van werkenden en werkgevers.
Uitgangspunten
De SER heeft uitgangspunten geformuleerd waarmee men tot een goede balans en vormgeving van hybride werken kan komen.
De uitgangspunten zijn:
- een goede balans tussen zeggenschap en maatwerk bij hybride werk;
- gebaseerd op goed overleg;
- werk op basis van vertrouwen en verantwoordelijkheid;
- rekening houdend met sociale cohesie;
- kansen voor alle werkenden, specifieke groepen werkenden die bijvoorbeeld niet hybride kunnen of willen werken; en
- de gezondheid en welzijn van werkenden.
Zeggenschap over inrichting werk
Het kabinet kan zich vinden in het gedegen advies van de SER. Wel hecht het kabinet eraan te benadrukken dat de zeggenschap die werkenden hebben over de inrichting van hun werk niet alleen voor diegene die hybride kunnen werken opgaat, maar ook moet gelden voor de werkenden die niet op een hybride manier kunnen werken. Dat vraagt om bewustwording bij werkgevers voor het evenwicht van de voordelen voor zowel wie hybride kan werken als voor wie het niet mogelijk is om hybride te gaan werken.
Aanbevelingen
Het kabinet ziet in de aanbevelingen van de SER de aanzet voor een gestructureerde concrete aanpak in de vorm van de Agenda voor de toekomst van het hybride werken.
De SER heeft de aanbevelingen in zeven thema’s gegroepeerd:
- Thema 1: Zeggenschap, tijd en plaats
- Thema 2: Gezondheid, welzijn en werktevredenheid
- Thema 3: Arbeidsmarkt en positie van groepen werkenden, zoals grenswerkers
- Thema 4: Digitalisering
- Thema 5: Fiscale en faciliterende regeling (adviezen ten aanzien van werkkostenregeling)
- Thema 6: Mobiliteit, milieu en ordening
- Thema 7: Kennis en advies over hybride werken
Het kabinet onderschrijft de behoefte aan aanvullend onderzoek naar de effecten van hybride werken op de CO2-uitstoot op de langere termijn. Met onder andere het Kennisinstituut Mobiliteit wordt bezien hoe dit vorm kan worden gegeven binnen bestaande onderzoeken.
Toolkit
De SER adviseert om een toolkit te ontwikkelen over hybride werken. Het ministerie van SZW heeft TNO de opdracht gegeven om een dergelijke toolkit, op basis van onderzoek onder diverse bedrijven, te ontwikkelen. Deze komt naar verwachting eind van de zomer van 2022 uit. Deze toolkit zal via het Arboportaal en via de kanalen van de sociale partners worden gedeeld.
Belangrijke stap
In aanvulling op het SER-advies gaan verschillende ministeries in gesprek met sociale partners en andere stakeholders om te kijken welke kennisvraagstukken op het gebied van hybride werken liggen.
Het hybride werken stevig inbedden in het nieuwe werken kan alleen als de sociale partners, werkgevers en werknemers en de overheid, dat samen oppakken.
Met deze Agenda voor de toekomst van hybride werken heeft het kabinet een belangrijke stap gezet om werkgevers en werknemers in de komende periode verder te ondersteunen bij het vormgeven van het hybride werken. Het kabinet werkt de agenda met de sociale partners, werkgevers en werkenden de komende periode verder uit en informeert de Tweede Kamer voor de zomer van 2023 over de voortgang van de agenda.
Kamerbrief Agenda voor de toekomst van hybride werken
SER over hybride werken: werkgever en werknemer regelen het samen