Minister Blok informeert de Eerste en Tweede Kamer over zonneauto’s. De motie van het Kamerlid De Jong c.s. wordt op deze manier ingevuld.
De minister gaat eerst in op de mogelijkheden voor stimulering op het gebied van innovatie (aanbodkant) en daarna op de mogelijkheden voor differentiatie in regelgeving (stimulering vraagkant).
De levensvatbaarheid van innovaties is afhankelijk van veel verschillende aspecten. Een aantal van deze aspecten is voor alle sectoren vergelijkbaar, zoals toegang tot kapitaal en talent, sterke onderzoeks- en innovatie-ecosystemen en goede bereikbaarheid. De overheid werkt met een breed bedrijfslevenbeleid dat bestaat uit generiek en specifiek beleid.
Generiek beleid
Het generieke beleid werkt met stimuleringsmaatregelen waarvan vergelijkbare bedrijven volgende dezelfde regels gebruik kunnen maken. Generiek valt te denken aan vermindering van regeldruk en een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Maar ook (fiscale) stimuleringsmiddelen zoals de Wet Bevordering speur- en ontwikkelwerk (WBSO) en MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT).
Nieuwe innovaties zoals zonneauto’s profiteren vooral van dit generieke beleid.
Specifiek beleid
Vooral binnen de topsector Hightech systems & materials (HTSM) liggen kansen voor innovaties gericht op de ontwikkeling van zonneauto’s. Ook in de topsector Energie en in de Demonstratie Energie- en klimaatinnovatie subsidie (DEI+) wordt onderzoek gedaan naar de integratie van zonnepanelen in voertuigen.
Een ander voorbeeld van specifiek beleid is de R&D-regeling voor mobiliteitssectoren. Zonneauto’s vallen binnen de scope van deze regeling.
Gedifferentieerde benadering
De motie vraagt ook of een gedifferentieerde benadering in regelgeving mogelijk is om de introductie van zonneauto’s in Nederland te versnellen. Het beleid voor de vraagstimulering van emissieloze personenauto’s in de periode 2020-2025 is vastgelegd in het Klimaatakkoord. De fiscale stimulering is verankerd in de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord.
Met dit stimuleringspakket wordt de transitie naar elektrisch rijden versneld en wordt de vraagstimulering tegelijkertijd verschoven naar de lagere marktsegmenten.
De (fiscale) stimulering van 100 procent emissieloze auto’s in Nederland is in de basis techniekneutraal. In de praktijk betreft het volledig elektrische voertuigen met een accupakket. Het maakt niet uit welke technieken de markt precies toepast, als de uitstoot aan de uitlaat van het voertuig maar nul is.
Cap in bijtelling
De cap in de bijtelling (het deel van de catalogusprijs waarover de korting in de bijtelling voor emissievrije personenauto’s van toepassing is), vormt de uitzondering op de techniekneutraliteit van de fiscale stimulering.
Vanwege het innovatieve karakter is de cap niet van toepassing op emissievrije auto’s met een motor die kan worden gevoed met waterstof en evenmin wanneer de auto is voorzien van geïntegreerde zonnepanelen met een vermogen van ten minste 1 kilowattpiek. Voor die auto’s is de korting op de bijtelling daarom niet gemaximeerd. Het resultaat is dat voor die auto’s de korting op de bijtelling 6 procent van de gehele catalogusprijs is (in 2022).
Een nog verdergaande differentiatie in de bijtelling acht de minister niet wenselijk, mede gelet op de adviezen van de Algemene Rekenkamer, de recente bevindingen naar aanleiding van de Hand-aan-de-kraan-analyse 2021 en het al complexe karakter van de bijtelling.
MIA en/of VAMIL
Naast het stimuleringspakket specifiek voor emissievrije personenauto’s, zijn er twee fiscale regelingen (Regeling Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Regeling Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil)) om investeringen van ondernemers in milieuvriendelijke en innovatieve bedrijfsmiddelen te stimuleren. De meerkosten van deze bedrijfsmiddelen worden door de MIA via een extra investeringsaftrek verlaagd.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert deze regelingen gedeeltelijk uit. De ondernemer of het bedrijf past de MIA en/of Vamil toe in de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. De Belastingdienst neemt deze aangiften in behandeling en besluit uiteindelijk over de toekenning van MIA en/of Vamil.
Milieulijst
Bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor MIA/Vamil, staan vermeld op de Milieulijst die jaarlijks een update krijgt en aan het eind van het jaar wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op de website van RVO.
Sinds 2021 zijn elektrisch aangedreven voertuigen met geïntegreerde zonnepanelen met een vermogen van ten minste 1 kilowattpiek, al opgenomen op deze milieulijst en komt dit bedrijfsmiddel voor 36 procent van ten hoogste 75.000 euro van het investeringsbedrag in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek.
In de Miljoenennota 2022 is voor de periode 2022 t/m 2024 extra geld vrijgemaakt voor de MIA/Vamil. Daarnaast is in het Belastingplan 2022 een maatregel opgenomen waarmee de steunpercentages van de MIA vanaf 1 januari 2022 worden verhoogd van 13,5 procent, 27 procent en 36 procent naar respectievelijk 27 procent, 36 procent en 45 procent. Bedrijven kunnen hierdoor mogelijk een groter bedrag van hun fiscale winst aftrekken.
Bij de samenstelling van de Milieulijst 2022 wordt bekeken of elektrisch aangedreven voertuigen met geïntegreerde zonnepanelen in aanmerking kunnen komen voor het hogere steunpercentage van 45 procent.
SEPP
Een derde instrument om de vraag naar emissieloze personenauto’s te stimuleren is de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze bestaande regeling is eveneens techniekneutraal en richt zich op het stimuleren van 100 procent elektrische personenauto’s in de prijsklasse van 12.000 euro tot maximaal 45.000 euro. Zonneauto’s in deze prijsklasse vallen onder deze regeling.
Gezien de beperkte subsidiemiddelen heeft het kabinet keuzes moeten maken en daarom een grens bij een catalogusprijs van 45.000 euro gelegd. Een subsidie van 3.350 euro (nieuw) respectievelijk 2.000 euro (gebruikt) gaat volgens het kabinet niet het verschil maken om privé een auto duurder dan 45.000 euro te overwegen.
Extra geld voor elektrisch rijden – minder voordeel duurdere zakelijke leaseauto
Fiscale stimulering emissievrije auto’s en aanscherping cap in bijtelling