De terugkeerpremie gaat per 1 januari 2024 omhoog naar de volledige sectorale premie, om een zo gelijk mogelijk speelveld op de hybride ZW-markt te creëren. Daarnaast zijn de regels met betrekking tot het nemen van regres en de gevolgen daarvan voor de hoogte van de premie Werkhervattingskas (Whk), in lijn gebracht met de bestaande uitvoeringspraktijk.
Het Besluit Wfsv is gewijzigd in verband met een aanpassing in de premiestelling van de Werkhervattingskas voor werkgevers die voor ziektewetlasten het eigenrisicodragerschap beëindigen en in verband met de regeling van regres. Het wijzigingsbesluit is in het Staatsblad gepubliceerd.
Twee wijzigingen
Het wijzigingsbesluit behelst twee wijzigingen van het Besluit Wfsv.
- De eerste wijziging betreft een verhoging van de terugkeerpremie voor de Ziektewet (ZW).
- De tweede wijziging wijzigt regels omtrent de premievermindering die plaatsvindt als het UWV voor een ZW-uitkering regres neemt.
Deze wijzigingen zien beide op de premiestelling bij ziekte en houden daarom verband met elkaar.
1 ZW-terugkeerpremie
De ZW kent met betrekking tot de financiering en uitvoering een hybride stelsel. Dit betekent dat werkgevers voor de ZW kunnen kiezen om zich publiek te verzekeren via UWV of om eigenrisicodrager te worden. Eigenrisicodragers hebben daarbij de mogelijkheid om zich via een private verzekeraar voor hun ZW-lasten te verzekeren. Als werkgevers geen actie ondernemen, zijn zij automatisch via UWV verzekerd.
Premie bij UWV
Werkgevers die publiek verzekerd zijn betalen een premie aan UWV. De wijze van het vaststellen van de hoogte van die premie is afhankelijk van de grootte van de werkgever:
-
Kleine werkgevers met een premieplichtige loonsom tot en met 25 maal het gemiddelde premieplichtige loon betalen een premie die gebaseerd is op de sector waar zij zich in bevinden (sectorale premiecomponent);
-
Middelgrote werkgevers met een premieplichtige loonsom van meer dan 25 maal het gemiddelde premieplichtige loon tot en met 100 maal het gemiddelde premieplichtige loon betalen een premie die gedeeltelijk gebaseerd is op de sector waar zij zich in bevinden (sectorale premiecomponent) en gedeeltelijk op de individuele schadelast van deze werkgever uit het tweede jaar voorafgaand aan het jaar waarover premie wordt betaald (t-2) (individuele premiecomponent);
-
Grote werkgevers met een premieplichtige loonsom van meer dan 100 maal het gemiddelde premieplichtige loon betalen een premie die volledig gebaseerd is op de individuele schadelast van deze werkgever uit het tweede jaar voorafgaand aan het jaar waarover premie wordt betaald (t-2) (individuele premiecomponent).
Premie eigenrisicodragers
De premie voor eigenrisicodragers die terugkeren naar de publieke verzekering bij UWV wordt op een andere wijze bepaald. UWV heeft namelijk geen inzicht in de ZW-lasten van werkgevers in de periode van eigenrisicodragerschap.
Terugkeerpremie bij retour naar UWV
Aangezien UWV geen inzicht heeft in die ZW-lasten, kan geen individuele premiecomponent vastgesteld worden voor het gros van de werkgevers die vanuit het eigenrisicodragerschap kiezen voor de publieke verzekering. Bij terugkeer naar een publieke ZW-verzekering bij UWV geldt voor hen de terugkeerpremie ZW.
Deze terugkeerpremie geldt alleen voor de individuele premiecomponent die gebaseerd is op de individuele schadelast van de werkgever. Aangezien de premie voor kleine werkgevers geen individuele premiecomponent kent, betalen zij bij terugkeer altijd de sectorale premie.
Geen premievoordeel bij frequente wissel
Om te komen tot een zo gelijk mogelijk speelveld wordt de terugkeerpremie verhoogd van de halve sectorale premie naar de gehele sectorale premie. Deze verhoging zorgt ervoor dat geen premievoordeel meer valt te behalen door regelmatig te wisselen tussen de publieke verzekering en het eigenrisicodragerschap. Voor werkgevers waarvoor de individuele premie hoger uitkomt dan de sectorale premie blijft de individuele premie gelden.
Geen effecten voor werkevers
Per saldo heeft deze wijziging geen effecten voor werkgevers. De premie voor de werkhervattingskas is namelijk lastendekkend. Nu worden de af te financieren staartlasten grotendeels gefinancierd door het collectief van publiek verzekerde werkgevers en na de beoogde wijziging worden zij voor een groter deel gefinancierd vanuit de terugkeerpremie en minder door het collectief.
Premiestijging voor (middel)grote werkgevers
Voor een grote of middelgrote werkgever die vanuit het eigenrisicodragerschap de keuze maakt voor de publieke verzekering zullen de premies (meestal) stijgen. Deze stijging kan oplopen tot circa 3%-punt voor uitzendwerkgevers.
Voor het overgrote deel van de andere werkgevers ligt de stijging onder de 0,5%-punt. Daar staat een beperkte premiedaling tegenover bij werkgevers die al publiek verzekerd zijn.
Met ingang van 1 januari 2024
Deze wijziging treedt in werking met ingang van 1 januari 2024. Dit betekent dat ook werkgevers die per 1 januari of 1 juli 2023 terugkeren naar de publieke verzekering per 1 januari 2024 de volledige sectorale premie gaan betalen. Zij konden bij de keuze om terug te keren rekening houden met deze verhoging.
Werkgevers die per 1 januari of 1 juli 2022 overstappen naar de publieke verzekering worden niet geraakt door de aanpassing, omdat de terugkeerpremie voor hen tot maximaal 1 januari 2024 geldt.
2 Wijziging ZW-regres en premievermindering Whk
Als een werknemer ziek wordt, betaalt de werkgever het loon door.
Als de werknemer door toedoen van een derde, zoals een verkeersongeval, ziek is geworden, kan de werkgever de loonkosten vaak verhalen op die derde. Indien die werkgever zijn schade geheel of gedeeltelijk vergoed krijgt, wordt de hoogte van de WGA-premie (als onderdeel van de premie voor de Werkhervattingskas, de Whk-premie) van die werkgever overeenkomstig naar beneden bijgesteld.
Als een werknemer de ZW instroomt (in de praktijk omdat zijn contract is afgelopen), heeft de voormalige werkgever ook indirect kosten. Er is dan wel geen loondoorbetalingsverplichting, maar de door grote en middelgrote werkgevers te betalen premie voor de Werkhervattingskas (ZW en WGA) is afhankelijk van de uitkeringslast uit het verleden. De ZW- en WGA-uitkering aan de ex-werknemer heeft daardoor effect op de te betalen Whk-premie.
Verhaal halen op derde
UWV kan voor de ZW-uitkering verhaal halen op een derde die de ziekte of arbeidsongeschiktheid heeft veroorzaakt.
Als UWV de ZW-uitkering met succes verhaalt, volgt uit het Besluit Wfsv dat de door de werkgever te betalen premiecomponent voor de Ziektewet van de Whk-premie navenant naar beneden wordt bijgesteld.
Als na de ZW-uitkering een WGA-uitkering volgt, wordt ook de WGA-component van de Whk-premie naar beneden bijgesteld. Deze wijze van premievermindering op basis van ZW-regres door UWV werd ingevoerd als onderdeel van de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (Wet Bezava) in 2014.
Deze regelgeving met betrekking tot het verwerken van regresbaten in de premie voor de ZW was voor UWV echter niet uitvoerbaar. Met dit besluit zijn regelgeving en uitvoering met elkaar in lijn gebracht.
Oplossing
De oplossing is om de gevoerde werkwijze van UWV ook in regelgeving om te zetten. De uitkeringslasten worden na de aansprakelijkstelling volledig in mindering gebracht, ongeacht of UWV voor de volledige uitkering geheel verhaald op een derde. Daarmee is de regelgeving in lijn gebracht met de uitvoering en wordt voorkomen dat individuele werkgevers een te laag bedrag gecompenseerd krijgen bij ZW-regres door UWV. Nu de gevolgen voor de andere werkgevers verwaarloosbaar zijn, acht de regering deze oplossing gerechtvaardigd.
Dit onderdeel is in werking getreden met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin dit besluit wordt geplaatst; dus 9 oktober 2021.
Regeldruk
De eenmalige kennisnemingskosten van dit wijzigingsbesluit voor werkgevers zijn naar schatting € 1 miljoen. Aangezien werkgevers zoveel mogelijk via de reguliere en voor hen bekende uitingen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid worden geïnformeerd zijn de kennisnemingskosten beperkt.
Deze kennisnemingskosten zien volledig op de wijziging van de ZW-terugkeerpremie. De wijziging van de wijze hoe het door UWV nemen van regres doorwerkt in de Whk-premie is immers al staande uitvoeringspraktijk.