• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Minister informeert over onderzoeken no-riskpolis

Minister informeert over onderzoeken no-riskpolis

Nieuws

Minister Koolmees gaat in op de no-riskpolis. Uitbreiding van de no-riskpolis voor mensen met een chronische aandoening is niet te realiseren.

5 juli 2021 door Salaris Vanmorgen

Minister Koolmees informeert over de twee resterende onderzoeken naar de no-riskpolis die afgerond zijn. Het eerdere onderzoeksrapport ‘De no-riskpolis in breder perspectief’ is in 2020 al met de Tweede Kamer gedeeld. De minister geeft een inhoudelijke reactie op de drie onderzoeken.

Drie conclusies uit onderzoek

De belangrijkste opbrengsten uit de onderzoeken zijn de volgende:

  1. Het onderzoek naar hoe de bekendheid van de no-riskpolis kan worden vergroot, geeft aandachtspunten waarmee de minister samen met UWV en gemeenten rekening houdt bij de communicatie over de no-riskpolis.
  2. Het onderzoek naar de effecten van de no-riskpolis geeft inzicht in de mogelijke (positieve en negatieve) effecten die uitgaan van de no-riskpolis. Het onderzoek biedt aanknopingspunten die de minister mee kan nemen in beleid en uitvoering.
  3. Het onderzoek naar een mogelijke uitbreiding van de no-riskpolis laat zien dat een afbakening naar chronische aandoeningen geen haalbare optie is. Daarom kiest de minister ervoor om de mogelijkheden voor deze uitbreiding niet verder te verkennen.

Arbeidsbeperkten in dienst

De no-riskpolis is een van de instrumenten die werkgevers stimuleren om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen en te houden. De no-riskpolis beoogt financiële drempels weg te nemen bij werkgevers, door de kosten van loondoorbetaling bij ziekte van een werknemer met een arbeidsbeperking te compenseren vanuit de Ziektewet.

Ambitie: inclusieve arbeidsmarkt

De ambitie is om zo veel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking naar hun mogelijkheden aan (duurzaam) werk te helpen.

Circa 50 procent van de mensen met een arbeidsbeperking staat nog aan de kant. Het aantal werkgevers met mensen met een arbeidsbeperking in dienst neemt toe, maar is nog steeds beperkt (circa 12 procent). Koolmees vindt het wenselijk dat meer werkgevers mensen met een arbeidsbeperking in dienst nemen en houden. Hiervoor heeft het inmiddels demissionaire kabinet ook voorstellen gedaan.

Doelgroepen no-riskpolis

We onderscheiden op hoofdlijnen twee doelgroepen die vallen onder de no-riskpolis: de UWV-doelgroep en de gemeentelijke doelgroep.

De UWV-doelgroep bestaat uit mensen met recht op een Wajong/WAO/WAZ-uitkering en werknemers en Ziektewet-gerechtigden die 104 weken ziek zijn geweest en een WIA-uitkering hebben aangevraagd.

Zowel mensen die een WIA-uitkering toegekend krijgen als de mensen wiens aanvraag wordt afgewezen omdat zij minder dan 35 procent arbeidsongeschikt zijn, hebben recht op een no-riskpolis.

Daarnaast bestaat deze groep uit personen die als gevolg van ziekte of beperkingen problemen hebben (gehad) bij het volgen van onderwijs (scholingsbelemmerden).

De gemeentelijke doelgroep bestaat uit personen die in het doelgroepregister banenafspraak zijn opgenomen en uit mensen die aangewezen zijn op een beschutte werkplek op grond van de Participatiewet.

Doelstelling no-riskpolis

De no-riskpolis draagt bij aan de ambitie om een inclusieve arbeidsmarkt te bevorderen, omdat het instrument een financiële drempel bij werkgevers wegneemt om mensen met een arbeidsbeperking of ziekte(verleden) in dienst te nemen en te houden.

Als een werknemer valt onder de no-riskpolis, ontvangt de werkgever bij ziekte van die werknemer een compensatie voor de loondoorbetaling bij ziekte. Bovendien zorgt de no-riskpolis ervoor dat de werkgever geen hogere premie hoeft te betalen voor de Ziektewet of voor de WIA. Het instrument kan ook bij werkzoekenden een drempel wegnemen.

Loondoorbetalingsverplichting

Als gevolg van de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte is de verwachting dat werkgevers zich inspannen om verzuim te voorkomen of te reduceren. De no-riskpolis vormt een uitzondering op die verplichting om zo de kansen op werk en werkbehoud van mensen met een verhoogd risico op uitval te vergroten. De no-riskpolis brengt evenwicht in een stelsel dat prikkels bevat om verzuim tegen te gaan aan de ene kant en de weg naar een inclusieve(re) arbeidsmarkt aan de andere kant.

Bekendheid no-riskpolis

De bekendheid van de no-riskpolis is een belangrijke randvoorwaarde voor het mogelijke succes ervan. Als werkgevers niet weten dat een kandidaat recht heeft op een no-riskpolis, kan het instrument geen rol spelen in de afweging die werkgevers maken om een kandidaat al dan niet aan te nemen. Voor werkzoekenden die niet weten dat ze recht hebben op een no-riskpolis kan het onmogelijk het duwtje in de rug naar werk(behoud) zijn zoals beoogd.

De no-riskpolis kan mensen uit de doelgroep op weg helpen naar werk, maar dit is niet vanzelfsprekend. Dat werkgevers financieel gecompenseerd worden voor mogelijk toekomstig verzuim, is niet de enige factor op het moment dat een werkgever iemand met een arbeidsbeperking of ziekte(verleden) overweegt aan te nemen of in dienst te houden.

UWV zet sinds 2018 in op het vergroten van de bekendheid van de no-riskpolis onder de UWV-doelgroep en onder werkgevers. Hiervoor is UWV gekomen met een pakket aan verbetermaatregelen.

Het UWV verstuurt sinds 1 juli 2020 nieuwe brieven die mensen na de uitslag van hun WIA-claimbeoordeling attenderen op hun recht op de no-riskpolis en toelichten wat die no-riskpolis inhoudt.

Groep met chronische aandoening

De uitbreiding van de no-riskpolis op basis van de afbakening van een groep mensen met een chronische
aandoening met een aantoonbaar hoger risico op verzuim van werk heeft, is geen haalbare en wenselijke route.

Daarbij spelen de volgende afwegingen een rol:

  • De groep mensen met een chronische aandoening is erg divers; niet alle chronische aandoeningen zijn in eenzelfde mate beperkend voor de mate waarin iemand kan werken.
  • Naar schatting zouden 3 tot 4 miljoen mensen recht krijgen op een no-riskpolis die daar op grond van huidige wetgeving geen aanspraak op kunnen maken, een verdrie- tot verviervoudiging van de huidige groep.
  • De minister ziet drie redenen waarom het  niet wenselijk is om de no-riskpolis op dergelijke schaal uit te breiden:
    1 Het overwegen van een uitbreiding van de no-riskpolis met 3 tot 4 miljoen mensen schiet het doel
    van het instrument voorbij en stelt in feite de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte ter discussie.
    2 Bij deze uitbreiding van de no-riskpolis moeten we waken voor verdringingseffecten. Veel werkgevers worden aangezet tot gedrag dat ze al van plan waren te vertonen. De no-riskpolis helpt naar verwachting vooral mensen aan het werk die dat ook op eigen kracht gelukt zou zijn, terwijl de no-riskpolis voor kandidaten die het moeilijkst aan het werk komen minder meerwaarde gaat bieden.
    3 Een dergelijke uitbreiding van de no-riskpolis gaat de uitvoeringscapaciteit van UWV te boven.
  • Tot slot maakt de minister zich met de sociale partners, grote zorgen over de stigmatiserende effecten die uit kunnen gaan van de no-riskpolis op basis van een lijst van chronische aandoeningen en de gevolgen daarvan voor de groep mensen met een chronische aandoening.

Oudere werknemers

Tot november 2020 bestond er ook een no-riskpolis voor oudere werknemers. De minister verkent of wettelijke verlenging van dit instrument wenselijk is. De verdere verkenning hiervan laat hij over aan het
volgende kabinet.

Steuntje in de rug

De no-riskpolis kan voor bepaalde groepen en onder specifieke omstandigheden helpen op de weg naar werk(behoud). Hoewel de no-riskpolis stigmatiserend kan werken en niet per se doorslaggevend hoeft te zijn in de afweging van werkgevers om iemand met een arbeidsbeperking of ziekte(verleden) in dienst te nemen, kan de no-riskpolis gelijktijdig wel het beoogde steuntje in de rug zijn op weg naar het vinden of behouden van werk.

Voor deze mensen is de no-riskpolis een waardevol instrument. Het helpt in ieder geval als we de bekendheid van de no-riskpolis onder werkzoekenden en werkgevers op gerichte manieren vergroten.

Afgebakende groep

De no-riskpolis is bewust beschikbaar voor een afgebakende groep mensen. Het verbreden van de toegang tot de no-riskpolis kan leiden tot ongewenste verdringingseffecten. Bovendien druist uitbreiding van de no-riskpolis in met het principe van en de prikkels achter de loondoorbetalingsverplichting van werkgevers bij ziekte van werknemers.

Daarnaast moeten we ons ervan bewust blijven dat we met een afbakening bepaalde groepen toegang tot het instrument ontzien. Dat is inherent aan elke afbakening.

De minister wil waken voor de verwachting dat de no-riskpolis als vanzelfsprekend de oplossing is voor de beperkte arbeidsparticipatie van bepaalde groepen.

Om te kunnen bepalen of een bepaalde groep gebaat zou zijn bij de no-riskpolis, moeten we begrijpen waarom de arbeidsparticipatie van deze groepen achterblijft en welke drempels ze precies ervaren op weg naar het vinden of behouden van werk.

Koolmees blijft daarover graag met de betrokkenen uit de praktijk in gesprek en blijft daarbij oog houden voor een juiste afbakening van de doelgroep van de no-riskpolis.

Kamerbrief over onderzoeken no-riskpolis

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsbeperkten, no-riskpolis, z

Tags: arbeidsbeperkten, no-riskpolis, z

Gerelateerde artikelen

11 januari 2023

Beschikking gedifferentieerde premie Whk voor 2023 – toelichting

15 december 2022

Voorkom dat de werkgever loonkostenvoordeel misloopt

5 december 2022

Gedifferentieerde premiepercentage Whk 2023 onjuist bij no-riskpolis?

18 november 2022

Minister verzoekt om spoedige behandeling wetsvoorstel Breed Offensief

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Wat verandert er op jouw loonstrook in 2023?
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Werknemer met modaal inkomen krijgt in 2023 netto 91 euro meer

NIRPA

Opleidingen

02
feb
Grensoverschrijdend Werken (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
06
feb
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
08
feb
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers

Vacatures

(senior) Loonadviseur
Scab
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Payroll Professional
CROP
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Senior Salarisspecialist
Infacto
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
HR adviseur (extern)
Scab
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Salarisadministrateur
Flynth
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
(senior) Loonadministrateur
Scab
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Medior Salarisspecialist
Infacto
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Salarisadministrateur
Ruigrok
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Salarisadministrateur
Flynth
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV