• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Hand-aan-de-kraan-systematiek emissievrije auto in 2020

Hand-aan-de-kraan-systematiek emissievrije auto in 2020

Nieuws

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën gaat in op het eerste ijkmoment van de ‘hand aan de kraan’- systematiek ten aanzien van de fiscale stimulering emissievrije auto’s.

20 oktober 2020 door Salaris Vanmorgen

Salaris Vanmorgen

Op dit moment is de verwachting dat de verkoop van nieuwe emissievrije personenauto’s in 2020 niet buiten de vastgestelde ‘hand aan de kraan’- bandbreedte zal vallen.

In het Klimaatakkoord is een pakket aan maatregelen afgesproken, waaronder een pakket ter stimulering van emissievrije personenauto’s. Daarbij is aangegeven dat jaarlijks een ijking van het stimuleringspakket plaatsvindt om de ‘hand aan de kraan’ te houden en over- of onderstimulering te voorkomen. De brief van de staatssecretaris informeert over de eerste ijking.

‘Hand aan de kraan’-systematiek

In de Kamerbrief ‘Stimuleringspakket elektrisch rijden: “hand aan de kraan”  systematiek’ is eerder uitgewerkt hoe invulling te geven aan de afspraken uit het Klimaatakkoord om de ‘hand aan de kraan’ te houden.

Samengevat komt het erop neer dat ieder jaar op basis van de eerste 4 maanden in jaar t (nu 2020) en de realisatie van jaar t-1 (nu 2019) een raming wordt gemaakt voor het aantal emissievrije nieuwverkopen in jaar t (nu 2020).

Bandbreedte

Het kabinet heeft aan het voorspelde ingroeipad uit het Klimaatakkoord tot en met 2024 een symmetrische bandbreedte van 30.000 emissievrije nieuwverkopen vastgesteld.

De ondergrens ligt daardoor 15.000 personenauto’s onder het ingroeipad van het Klimaatakkoord en de bovengrens is vastgesteld op 15.000 personenauto’s boven het ingroeipad.

Emissievrije personenauto’s

In het Klimaatakkoord wordt de stimulering specifiek gericht op volledig emissievrije personenauto’s. De ‘hand aan de kraan’ heeft daarom ook specifiek betrekking op de volledig emissievrije personenauto’s.

Indien de raming in het jaar t (nu 2020) buiten de vastgestelde bandbreedte valt waarbinnen het
ingroeipad mag fluctueren en er – na nadere analyse – sprake is van een structurele afwijking, dan kan een besluit worden genomen om het stimuleringsbeleid bij te sturen. Dit om eventuele over- of onderstimulering te voorkomen.

Ontwikkelingen t/m 2019

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft samen met Revnext in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een trendrapport opgesteld van de Nederlandse markt van personenauto’s.

In het Trendrapport wordt teruggeblikt op de feitelijke ontwikkelingen tot en met 2019. Het aantal nieuw verkochte emissievrije personenauto’s groeide sterk en verdubbelde in 2019 ten opzichte van het jaar ervoor naar ruim 60.000. Het aandeel van de emissievrije personenauto’s in de totale nieuwverkoop bedroeg in 2019 hierdoor 14 procent. Tegelijkertijd veranderde ook de samenstelling van de nieuw verkochte emissievrije personenauto’s.

Cap in bijtelling

Door de invoering van de ‘cap’ in de bijtelling (de catalogusprijs waarover de korting in de bijtelling geldt) en de marktintroductie van emissievrije auto’s met een hoge actieradius in het D-segment, werden in 2019 namelijk bijna geen emissievrije auto’s uit het duurdere E-segment meer verkocht.

Eindejaarspiek

Tot slot was in december 2019 een eindejaarspiek zichtbaar die grotendeels verklaard kan worden doordat in 2020 de ‘cap’ verlaagd is en het bijtellingspercentage verdubbeld is van 4 procent naar 8 procent (ten opzichte van de 22 procent gewone bijtelling).

In alle segmenten is in december 2019 een piek te zien als anticipatie op de verhoging van het bijtellingspercentage. De piek is het grootst in het D-segment door de verlaging van de ‘cap’. Daarnaast speelde de grote populariteit van de Tesla Model 3 een rol in combinatie met de grote volumes die op tijd geleverd konden worden in Nederland.

Coronacrisis

De wereldwijde economie heeft door de coronacrisis een grote klap gekregen. Dit heeft ook zijn weerslag op de Nederlandse automarkt. De diepte van de impact is erg onzeker.

Op basis van de in de CPB-scenario’s verwachte daling van het bbp en de inzichten uit de vorige crisis (2008/2009) is voor ieder scenario een inschatting gemaakt van de totale nieuwverkopen in 2020 en 2021. In alle onderzochte scenario’s ligt de totale verkoop in 2020 duidelijk lager dan het aantal
nieuwverkopen dat werd verwacht wanneer er geen coronacrisis zou zijn (circa 435.000 auto’s).

Hoewel het trendrapport laat zien dat het aandeel emissievrije personenauto’s de afgelopen twee jaar sterk is gestegen en ook de bovenkant van de bandbreedte van de trendextrapolatie (13,6 procent) indiceert dat deze trend in 2020 zou worden doorgezet, wordt het aandeel nieuw verkochte emissievrije personenauto’s gedempt door de coronacrisis:

  1. De verwachting is namelijk dat bij een zwaardere recessie het aandeel emissievrije personenauto’s in de totale nieuwverkopen lager zal uitvallen. Dit lager aandeel wordt verklaard door vraag- en aanbodfactoren, zoals lagere productieaantallen en werkgevers die hun leasebeleid herzien en minder investeren in het wagenpark omdat een goede kaspositie prioriteit heeft.
  2. Door de coronacrisis daalt de totale verkoop van nieuwe personenauto’s in 2020. Dit is relevant, omdat de ‘hand aan de kraan’- bandbreedte is gebaseerd op absolute aantallen. Voor 2020 is deze bandbreedte vastgesteld op 20.000 tot 50.000 nieuwe emissievrije personenauto’s.

In de scenario-analyse wordt het aantal verkochte nieuwe emissievrije personenauto’s geschat op circa 32.000 (scenario 4) tot 46.000 (scenario 2) in 2020.

Hierbij is rekening gehouden met de typische maandpiek in de derde maand per kwartaal en een toenemend aantal nieuwverkopen per kwartaal tussen Q1 en Q4. Daarnaast is rekening gehouden met een eindejaarspiek in december 2020, omdat per 1 januari 2021 (conform afspraken Klimaatakkoord) de korting op de bijtelling voor emissievrije personenauto’s wordt verlaagd.

Verkoopcijfers nieuwe personenauto’s

Tabel 1 laat de daadwerkelijke verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s zien voor de eerste 8 maanden van 2020. In deze periode (2/3de van 2020) werden 22.107 nieuwe emissievrije personenauto’s in Nederland verkocht.

Tabel 1: Realisatiecijfers verkoop nieuwe personenauto’s jan-aug 2020

Jan. Febr. Maart April  Mei Juni  Juli Aug. Totaal
Totaal verkoop nieuwe personenauto’s NL 43.913 29.798 29.405 15.222  14.751   24.873   34.623  26.352  218.937
Verkoop nieuwe volledig emissievrije personenauto’s NL 1.480 2.775 3.916  1.551 1.386 2.821 3.856 4.322  22.107

 

Het aandeel van emissievrije personenauto’s in de totale nieuwverkoop bedraagt momenteel circa 10 procent (in heel 2019 14 procent).

Vermoedelijk hebben de stuntaanbiedingen van autofabrikanten de verkoop van emissievrije personenauto’s door particulieren deze zomer een extra duw gegeven. Hiermee haakten autofabrikanten in op de subsidieregeling die begin juli 2020 voor particulieren werd opengesteld en inmiddels voor het resterend deel van 2020 is gesloten.

Het verloop van de verkoop in het resterend deel van 2020 is lastig te voorspellen en afhankelijk van het onzekere verloop van de coronacrisis en de omvang van de decemberpiek.

Niet buiten bandbreedte

Vooralsnog is er echter op basis van de huidige inzichten geen aanleiding om te verwachten dat de verkoop van nieuwe emissievrije personenauto’s in 2020 buiten de vastgestelde ‘hand aan de kraan’- bandbreedte zal vallen.

Aanbiedingsbrief rapportages ‘hand aan de kraan’ – fiscale stimulering emissievrije auto’s

Categorie: Nieuws Tags: bijtelling, elektrische auto

Tags: bijtelling, elektrische auto

Gerelateerde artikelen

19 oktober 2025

Pseudo-eindheffing fossiele auto’s per 2027 – antwoord op vragen

19 oktober 2025

Verduidelijking fietsregeling in Belastingplan 2026 – antwoord op vragen over deelfiets

13 oktober 2025

Leaserijder zoekt alternatief voor elektrische auto bij invoering pseudo-eindheffing

10 oktober 2025

Vergoedingen voor laadpaal en elektriciteit bij eigen elektrische auto of leaseauto: hoe zit het?

Hoofdsponsor

Volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu jouw eigen documenten

Kennispartner

Certificering als strategisch instrument voor salarisprofessionals

Partners

Schijnzelfstandige met recht op pensioen hoe zit het precies?
Iedereen wil een salarisadministrateur. Maar wie zorgt voor hun werkgeluk?
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Hoe behoud je financiële talenten in een krappe arbeidsmarkt?
Zorgplicht blijft, ook na einde dienstverband
De impact van AI op de salarisadministratie: hoe bereid jij je voor?
Nog steeds loonkloof in Nederland, maar wees voorbereid op wet loontransparantie
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Loonvordering toegewezen, betermelding betekent 100 procent loon 6.8k weergaven

  • Ontbinding arbeidscontract wegens ernstige wanprestatie – nog twee andere banen 6.5k weergaven

  • Werknemer verzwijgt twee extra fulltime banen – forse schadevergoeding betalen 2.6k weergaven

  • Rechtsgeldig proeftijdontslag, niet strijdig met verbod op onderscheid 2.2k weergaven

  • Vereenvoudiging Besluit IKV: drie maatregelen 1.4k weergaven

NIRPA

Opleidingen

11
nov
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
11
nov
VTB Payroll najaar 2025
Extendum
11
nov
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
11
nov
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
14
nov
Practical Diploma in Payroll Administration (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
20
nov
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
21
nov
Online Excel en AI training voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
24
nov
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
25
nov
Cursus Wwft en AI
MOCuitgevers
26
nov
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
02
dec
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
03
dec
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
17
dec
Praktijkdiploma loonadministratie (PDL)
SD Worx
16
jan
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
11
feb
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
03
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
04
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
17
mrt
Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
MOCuitgevers
23
mrt
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
24
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
01
apr
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
07
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
apr
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
11
mei
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
12
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
20
mei
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
21
mei
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
11
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
16
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
Payroll Specialist– Technip Energies Zoetermeer
Strictly People
Salarisadministrateur
Cornelis Vrolijk
Senior Salarisadministrateur – Libréon Breda
Strictly People
Relatiebeheerder pensioenen – Tilburg
aaff
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
aaff
Medewerker Salarisadministratie bij OFS Groep
a.s Works
Salarisadministrateur
SD Worx
Medewerker loonadministratie – Zwolle (24–32 uur)
PIA Group
Salarisadministrateur
SD Worx
Salarisprofessional – Naaldwijk
aaff
Senior Salarisadministrateur – Asito Almelo
Strictly People
(Junior) Jurist arbeidsrecht
Scab

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV