• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Hand-aan-de-kraan-systematiek emissievrije auto in 2020

Hand-aan-de-kraan-systematiek emissievrije auto in 2020

Nieuws

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën gaat in op het eerste ijkmoment van de ‘hand aan de kraan’- systematiek ten aanzien van de fiscale stimulering emissievrije auto’s.

20 oktober 2020 door Salaris Vanmorgen

Op dit moment is de verwachting dat de verkoop van nieuwe emissievrije personenauto’s in 2020 niet buiten de vastgestelde ‘hand aan de kraan’- bandbreedte zal vallen.

In het Klimaatakkoord is een pakket aan maatregelen afgesproken, waaronder een pakket ter stimulering van emissievrije personenauto’s. Daarbij is aangegeven dat jaarlijks een ijking van het stimuleringspakket plaatsvindt om de ‘hand aan de kraan’ te houden en over- of onderstimulering te voorkomen. De brief van de staatssecretaris informeert over de eerste ijking.

‘Hand aan de kraan’-systematiek

In de Kamerbrief ‘Stimuleringspakket elektrisch rijden: “hand aan de kraan”  systematiek’ is eerder uitgewerkt hoe invulling te geven aan de afspraken uit het Klimaatakkoord om de ‘hand aan de kraan’ te houden.

Samengevat komt het erop neer dat ieder jaar op basis van de eerste 4 maanden in jaar t (nu 2020) en de realisatie van jaar t-1 (nu 2019) een raming wordt gemaakt voor het aantal emissievrije nieuwverkopen in jaar t (nu 2020).

Bandbreedte

Het kabinet heeft aan het voorspelde ingroeipad uit het Klimaatakkoord tot en met 2024 een symmetrische bandbreedte van 30.000 emissievrije nieuwverkopen vastgesteld.

De ondergrens ligt daardoor 15.000 personenauto’s onder het ingroeipad van het Klimaatakkoord en de bovengrens is vastgesteld op 15.000 personenauto’s boven het ingroeipad.

Emissievrije personenauto’s

In het Klimaatakkoord wordt de stimulering specifiek gericht op volledig emissievrije personenauto’s. De ‘hand aan de kraan’ heeft daarom ook specifiek betrekking op de volledig emissievrije personenauto’s.

Indien de raming in het jaar t (nu 2020) buiten de vastgestelde bandbreedte valt waarbinnen het
ingroeipad mag fluctueren en er – na nadere analyse – sprake is van een structurele afwijking, dan kan een besluit worden genomen om het stimuleringsbeleid bij te sturen. Dit om eventuele over- of onderstimulering te voorkomen.

Ontwikkelingen t/m 2019

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft samen met Revnext in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een trendrapport opgesteld van de Nederlandse markt van personenauto’s.

In het Trendrapport wordt teruggeblikt op de feitelijke ontwikkelingen tot en met 2019. Het aantal nieuw verkochte emissievrije personenauto’s groeide sterk en verdubbelde in 2019 ten opzichte van het jaar ervoor naar ruim 60.000. Het aandeel van de emissievrije personenauto’s in de totale nieuwverkoop bedroeg in 2019 hierdoor 14 procent. Tegelijkertijd veranderde ook de samenstelling van de nieuw verkochte emissievrije personenauto’s.

Cap in bijtelling

Door de invoering van de ‘cap’ in de bijtelling (de catalogusprijs waarover de korting in de bijtelling geldt) en de marktintroductie van emissievrije auto’s met een hoge actieradius in het D-segment, werden in 2019 namelijk bijna geen emissievrije auto’s uit het duurdere E-segment meer verkocht.

Eindejaarspiek

Tot slot was in december 2019 een eindejaarspiek zichtbaar die grotendeels verklaard kan worden doordat in 2020 de ‘cap’ verlaagd is en het bijtellingspercentage verdubbeld is van 4 procent naar 8 procent (ten opzichte van de 22 procent gewone bijtelling).

In alle segmenten is in december 2019 een piek te zien als anticipatie op de verhoging van het bijtellingspercentage. De piek is het grootst in het D-segment door de verlaging van de ‘cap’. Daarnaast speelde de grote populariteit van de Tesla Model 3 een rol in combinatie met de grote volumes die op tijd geleverd konden worden in Nederland.

Coronacrisis

De wereldwijde economie heeft door de coronacrisis een grote klap gekregen. Dit heeft ook zijn weerslag op de Nederlandse automarkt. De diepte van de impact is erg onzeker.

Op basis van de in de CPB-scenario’s verwachte daling van het bbp en de inzichten uit de vorige crisis (2008/2009) is voor ieder scenario een inschatting gemaakt van de totale nieuwverkopen in 2020 en 2021. In alle onderzochte scenario’s ligt de totale verkoop in 2020 duidelijk lager dan het aantal
nieuwverkopen dat werd verwacht wanneer er geen coronacrisis zou zijn (circa 435.000 auto’s).

Hoewel het trendrapport laat zien dat het aandeel emissievrije personenauto’s de afgelopen twee jaar sterk is gestegen en ook de bovenkant van de bandbreedte van de trendextrapolatie (13,6 procent) indiceert dat deze trend in 2020 zou worden doorgezet, wordt het aandeel nieuw verkochte emissievrije personenauto’s gedempt door de coronacrisis:

  1. De verwachting is namelijk dat bij een zwaardere recessie het aandeel emissievrije personenauto’s in de totale nieuwverkopen lager zal uitvallen. Dit lager aandeel wordt verklaard door vraag- en aanbodfactoren, zoals lagere productieaantallen en werkgevers die hun leasebeleid herzien en minder investeren in het wagenpark omdat een goede kaspositie prioriteit heeft.
  2. Door de coronacrisis daalt de totale verkoop van nieuwe personenauto’s in 2020. Dit is relevant, omdat de ‘hand aan de kraan’- bandbreedte is gebaseerd op absolute aantallen. Voor 2020 is deze bandbreedte vastgesteld op 20.000 tot 50.000 nieuwe emissievrije personenauto’s.

In de scenario-analyse wordt het aantal verkochte nieuwe emissievrije personenauto’s geschat op circa 32.000 (scenario 4) tot 46.000 (scenario 2) in 2020.

Hierbij is rekening gehouden met de typische maandpiek in de derde maand per kwartaal en een toenemend aantal nieuwverkopen per kwartaal tussen Q1 en Q4. Daarnaast is rekening gehouden met een eindejaarspiek in december 2020, omdat per 1 januari 2021 (conform afspraken Klimaatakkoord) de korting op de bijtelling voor emissievrije personenauto’s wordt verlaagd.

Verkoopcijfers nieuwe personenauto’s

Tabel 1 laat de daadwerkelijke verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s zien voor de eerste 8 maanden van 2020. In deze periode (2/3de van 2020) werden 22.107 nieuwe emissievrije personenauto’s in Nederland verkocht.

Tabel 1: Realisatiecijfers verkoop nieuwe personenauto’s jan-aug 2020

Jan. Febr. Maart April  Mei Juni  Juli Aug. Totaal
Totaal verkoop nieuwe personenauto’s NL 43.913 29.798 29.405 15.222  14.751   24.873   34.623  26.352  218.937
Verkoop nieuwe volledig emissievrije personenauto’s NL 1.480 2.775 3.916  1.551 1.386 2.821 3.856 4.322  22.107

 

Het aandeel van emissievrije personenauto’s in de totale nieuwverkoop bedraagt momenteel circa 10 procent (in heel 2019 14 procent).

Vermoedelijk hebben de stuntaanbiedingen van autofabrikanten de verkoop van emissievrije personenauto’s door particulieren deze zomer een extra duw gegeven. Hiermee haakten autofabrikanten in op de subsidieregeling die begin juli 2020 voor particulieren werd opengesteld en inmiddels voor het resterend deel van 2020 is gesloten.

Het verloop van de verkoop in het resterend deel van 2020 is lastig te voorspellen en afhankelijk van het onzekere verloop van de coronacrisis en de omvang van de decemberpiek.

Niet buiten bandbreedte

Vooralsnog is er echter op basis van de huidige inzichten geen aanleiding om te verwachten dat de verkoop van nieuwe emissievrije personenauto’s in 2020 buiten de vastgestelde ‘hand aan de kraan’- bandbreedte zal vallen.

Aanbiedingsbrief rapportages ‘hand aan de kraan’ – fiscale stimulering emissievrije auto’s

Categorie: Nieuws Tags: bijtelling, elektrische auto

Tags: bijtelling, elektrische auto

Gerelateerde artikelen

26 januari 2023

Rittenregistratie voldoet niet aan wettelijke eisen: naheffingsaanslag terecht

12 januari 2023

Overschot bovenwettelijke verlofuren inzetten als bijdrage aan leasefiets

5 januari 2023

Laadpaal bij woning werknemer en aangifte loonheffingen

19 december 2022

Rittenregistratie onvoldoende, bijtelling auto van de zaak terecht

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Bezwaar en beroep instellen tegen NOW kan lonen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Ben jij een junior of senior salarisadministrateur?
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Bezwaar en beroep instellen tegen NOW kan lonen
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Wat verandert er op jouw loonstrook in 2023?
  • Maximale beslagvrije voet per 1 januari 2023 en loonbeslag

NIRPA

Opleidingen

06
feb
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
08
feb
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Ontslag van A tot Z
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
jun
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers

Vacatures

Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Salarisadministrateur
Ruigrok
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Senior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Salarisadministrateur
Flynth
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Payroll Professional
CROP
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies
(senior) Loonadviseur
Scab
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Medior Salarisspecialist
Infacto
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
HR adviseur (extern)
Scab
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
(senior) Loonadministrateur
Scab
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV