• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Mobiliteitsbudget: populair bij werkgever en werknemer?

Mobiliteitsbudget: populair bij werkgever en werknemer?

Nieuws

Met een mobiliteitsbudget kan een werknemer zijn eigen mobiliteitskeuzes maken om zakelijke kilometers mee af te leggen. Is zo’n reiskostenbudget populair?

5 februari 2020 door Salaris Vanmorgen

Salaris Vanmorgen

De werknemer krijgt maandelijks één bedrag waarmee hij zijn reiskosten kan betalen. Afhankelijk van de keuze (fiets is goedkoper dan de taxi) blijft er een misschien een deel mobiliteitsbudget over aan het einde van de maand. Het overgebleven budget kan de werkgever als brutosalaris uitkeren.

In de praktijk komt het er op neer dat de werkgever een bedrag geeft dat gelijk is aan het bedrag dat de werkgever anders kwijt zou zijn geweest aan de leaseauto.

Brutobedrag min reiskosten

Het mobiliteitsbudget is een brutobedrag, waarover de werknemer nog belasting moet betalen. Voordat de werknemer deze belasting moet betalen, mag hij nog alle kosten voor zakelijke mobiliteit van dit bedrag aftrekken. Deze zakelijke mobiliteitskosten worden dus netto vergoed.

Voor elke zakelijke kilometer geldt een vergoeding van € 0,19, ook als de werknemer met het openbaar vervoer of de fiets is gegaan. De OV-kilometers mag de werknemer ook verrekenen op basis van de werkelijke kosten. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor taxiritten.

Van het maandelijkse mobiliteitsbudget dat overblijft (brutobedrag minus reiskosten), betaalt de werknemer belasting. Dit mag hij zelf houden. Dus als er zuinig met het mobiliteitsbudget omgegaan wordt, dan kan het de werknemer maandelijks een financieel extraatje opleveren.

Vrijheid

Een mobiliteitsbudget geeft de werknemer vrijheid. Hij kan elke dag opnieuw bepalen welk vervoersmiddel hij gebruikt. Bij mooi weer gaat hij met de de fiets naar het werk à € 0,19 per kilometer. Bij slecht weer of bij zakelijke afspraken, dan pak hij bijvoorbeeld zijn eigen auto of een taxi.

Hoe kijken werknemer en werkgever tegen een mobiliteitsbudget aan?

De werknemer

Zo’n 4 à 5 procent van de werknemers maakt gebruik van een mobiliteitsbudget. De verwachting is dat dit percentage in de komende jaren zal stijgen. Werknemers hebben namelijk steeds meer behoefte aan flexibiliteit. Deze flexibiliteitsbehoefte steeg van 46 procent in 2016 naar 70 procent in 2019.

Niet elke werknemer heeft echter behoefte aan een flexibele mobiliteit. Dat zie je ook terug aan de kenmerken van de stereotype ‘mobiliteitsbudget-gebruiker’.

Kenmerken medewerker:

  • woont of werkt vaak in de stad;
  • woont of werkt op een plek die goed bereikbaar is met alternatief vervoer;
  • werkt vaak voor een groot bedrijf.

De werkgever

Steeds meer werkgevers bieden hun medewerkers een mobiliteitsbudget aan. In een paar jaar is dat gestegen van 20 naar 29 procent.

De reden om een mobiliteitsbudget aan te bieden is gewijzigd van ‘wij’ naar ‘zij’. Waar het vroeger meer ging om het verlagen van de mobiliteitskosten en duurzaam en verantwoord ondernemen van het bedrijf, is nu de belangrijkste reden dat de medewerker meer flexibiliteit wil.

Redenen budget:

  • Flexibele mobiliteit: 70 procent
  • Lagere mobiliteitskosten: 28 procent
  • Duurzaam en verantwoord ondernemen: 27 procent
  • Leidt tot hogere arbeidsproductiviteit: 16 procent

Niet voor elke medewerker is een mobiliteitsbudget de ideale oplossing. Of alternatieve vervoersmiddelen bij de woon- en werkplaats aanwezig zijn, speelt hierbij een belangrijke rol.

Ondanks de stijgende populariteit van mobiliteitsbudgetten blijft de auto van de zaak onverminderd populair (met 87 procent).

Volgens de werknemer is de overheid (met 70 procent) de belangrijkste partij om het initiatief te nemen voor nieuwe mobiliteitsoplossingen zoals een mobiliteitsbudget.

Bron: VZR

 

Categorie: Nieuws Tags: Accountancy, mobiliteitsbudget, reiskosten

Tags: Accountancy, mobiliteitsbudget, reiskosten

Gerelateerde artikelen

20 november 2023

Belastingplan 2024 in Eerste Kamer – antwoord op vragen over onbelaste reiskostenvergoeding

22 oktober 2023

Belastingplan 2024 – antwoord op vragen over reiskostenvergoeding en 30%-regeling

15 oktober 2023

Onbelaste reiskostenvergoeding € 0,23 per km in 2024 – antwoord op vragen

10 oktober 2023

Reiskostenvergoeding tijdens corona terecht aangemerkt als gerichte vrijstelling

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Zo kan de werkgever verzuim voorkomen
Verkiezingen: stem jij als salarisadministrateur of vanuit persoonlijke voorkeur?
Minimumuurloon 2024 in de praktijk: hoe bereken je een minimum maandsalaris?
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Voorspelbare arbeidsvoorwaarden: wat betekent dit voor de werkgever?
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Do’s and don’ts voor goede S&O-administratie bij WBSO
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • Wijzingen voor salarisadministrateurs per januari 2024 27.4k weergaven
  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen 1.3k weergaven
  • Definitieve premiepercentages werknemers- en volksverzekeringen 2024 1.3k weergaven
  • Netto minimumloon stijgt per 1 juli 2023 met bijna 2 procent 1.1k weergaven
  • Overwerkbonus voor deeltijdwerkers toegestaan? – antwoord op vragen 1.1k weergaven

NIRPA

Opleidingen

01
dec
Basistraining Boekhouden voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
dec
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers
07
dec
HR-performancemanagement en HR-analytics (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
dec
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
dec
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
dec
De HR-adviseur/Salarisadviseur en 50+ Collega’s (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
19
dec
Assertief en Zelfverzekerd Communiceren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
19
dec
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
22
dec
Digitale Toekomst voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
dec
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
28
dec
Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
29
dec
HBO Programma HR voor Salarisadministrateurs
Markus Verbeek Praehep
03
jan
Module Loonheffingen PDL Flexibel Online
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
feb
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
08
feb
Online cursus De rol van de HR-adviseur/OR-lid als het gaat om de nieuwe Pensioenwet. Verdiep je kennis.
MOCuitgevers
08
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
feb
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
29
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
07
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
07
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
25
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
11
apr
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
23
apr
Cursus De rol van de HR-adviseur/OR-lid als het gaat om de nieuwe Pensioenwet. Verdiep je kennis.
MOCuitgevers
25
jun
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers

Vacatures

Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
Salarisadministrateur – Amsterdam
MSA
Payroll consultant
a.s. WORKS
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
VvAA
Vacature traineeship personeels- en salarisadministratie
a.s WORKS
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Senior Salarisadministrateur – Gemeente Zeist
Strictly People
Senior coördinerend medewerker PSA– 32/36 uur per week
Gemeente Wassenaar
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
VvAA
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Senior Salarisadministrateur Amsterdam
Vallei Accountants & Adviseurs
Salarisadministrateur – Hilton Foods Zaandam
Strictly People
Adviseur Werkgeversadvies
VvAA
Salarisadministrateur
Moore MKW
Salarisadministrateur
Schuitema
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Business consultant
a•s WORKS

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV