Uit de nieuwe noodwetgeving blijkt dat horecaondernemers verplicht zijn om toestemming te vragen aan de bezoeker om hun contactgegevens af te staan aan de GGD. De bezoeker mag dus ook weigeren.
De horeca-ondernemer mag geen klant weigeren als deze geen contactgegevens wil afstaan. De klant is dit niet verplicht.
Toestemming onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) moet echte vrije toestemming zijn. De regeling is volgens de minister ook zo bedoeld, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens.
Horecaondernemers moeten bij het verwerken van contactgegevens:
- duidelijk maken dat het vrijwillig is.
- ervoor zorgen dat hun klanten de eerder gegeven toestemming weer in kunnen trekken.
- de persoonsgegevens echt alleen voor het bron- en contactonderzoek van de GGD gebruiken. Ze mogen de gegevens dus niet voor andere doelen verwerken, zoals klantmailings.
- de gegevens niet langer bewaren dan in de noodwetgeving staat, dat is dus twee weken.
- de gegevens veilig bewaren zodat alleen de GGD de gegevens kan krijgen.
- moeten voldoen aan de informatieplicht die geldt bij het vragen van toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens.
Meer informatie op site Autoriteit Persoonsgegevens
Coronavirus en horeca op Rijksoverheid.nl