Dit zijn een aantal vragen die werden gesteld in de SV-enquête die van 30 juni tot en met 15 juli 2020 is gehouden onder haar lezers over het salarisvak.
400 respondenten hebben de enquête ingevuld. Bijgaand een overzicht van de antwoorden.
Salarissoftwarepakket
De top 3 van de meest gebruikte pakketten onder de respondenten:
- Nmbrs 23,6 procent.
- Loket.nl 22,4 procent.
- Afas Profit Insite-Outsite 20,9 procent.
Daarna volgen:
- Visma/Raet: 10,8 procent
- ADP Easypay, ADP Perman, ADP Workforce en ADP iHCM: 9,8 procent
- Unit4 bedrijfssoftware 8,3 procent.
- Roos 3,3 procent.
- Exact Online 3 procent.
- SAP 2,5 procent.
De rest van de salarissoftwarepakketten zit op 1 procent of minder.
Let op: dit is dus het beeld dat uit de SV-enquête is gekomen. Deze top 3 weerspiegelt niet de markt, maar geeft weer wat de 400 respondenten voor salarissoftwarepakketten gebruiken.
Functionaliteiten
Bijna driekwart (72,4 procent) werkt met geïntegreerde salaris- en HRM-software. 26,8 procent werkt alleen met een salarisfunctionaliteit. Slechts 0,8 procent werkt alleen met een HR-functionaliteit.
Koppelingen
De voornaamste vier koppelingen:
- Boekhoudsoftware: 69,2 procent.
- Tijdregistratie- en toegangscontrolesystemen: 46,4 procent.
- Office toepassingen: 27,1 procent.
- ERP-software: 26,8 procent.
Uitwisseling gegevens
48,7 procent wisselt in het salarissoftwarepakket gegevens uit met pensioenuitvoerder.
35,1 procent wisselt gegevens uit met andere uitvoeringsinstanties dan Belastingdienst, zoals UWV, arbodiensten en verzekeringsmaatschappijen.
2,7 procent geeft aan dat beide opties van toepassing zijn.
Mutaties
- Ruim een derde (36,7 procent) geeft aan dat mutaties voor de salarisverwerking worden doorgegeven door in te loggen in een speciale klantportal/gebruikersomgeving.
- 26,8 procent geeft aan dat de klant/werknemer mutaties doorgeeft via mail of telefoon.
- 19,4 procent heeft geen voorschriften hiervoor. Doorgeven mag ook op papier.
- 17,1 procent geeft aan zelf niet te muteren. Dat doet de klant/werknemer via app. Wel wordt gecontroleerd en dergelijke.
Employee Self Service (ESS)
Bijna 70 procent geeft aan dat de werknemer zelf verlof kan aanvragen. Ongeveer 10 procent laat weten dat de werknemer gegevens van collega’s kan raadplegen. Ruim 15 procent meldt geen ESS-systeem te hebben.
- 69,1 procent geeft aan dat de werknemer zelf verlof kan aanvragen.
- 61 procent geeft aan dat de werknemer zelf zijn dossier kan inzien.
- 59,7 procent geeft aan dat de werknemer uren kan registreren en declaraties kan indienen.
- 56,7 procent geeft aan dat de werknemer zelf persoonlijke gegevens kan muteren, bijvoorbeeld adreswijziging.
- 44,3 procent geeft aan dat de mutaties die de werknemer aanbrengt eerst via een workflow geaccordeerd wordt door de leidinggevende of de verantwoording en controle bij hem/haar ligt.
- 19,2 procent geeft aan dat de werknemer zich kan ziek- en betermelden.
- 15,7 procent geeft aan geen ESS-systeem te hebben.
- 9,9 procent geeft aan dat de werknemer gegevens van collega’s kan raadplegen, bijvoorbeeld telefoonnummer en mailadres.
Toegang tot eigen dossier
Maar liefst 92 procent geeft aan dat werknemers (van klanten) zelf online toegang (via app) hebben tot hun eigen dossier (loonstrook/verlofkaart e.d.). 8 procent geeft aan dat niet te hebben.
Waardering
Op de vraag: ‘Hoe waardeer je je huidig salarissoftwarepakket en softwareleverancier?’ laten de meeste respondenten zien tevreden te zijn. Een kwart geeft een voldoende. Bijna vier procent waardeert het pakket met een onvoldoende.
De volgende scores werden gegeven:
- Zeer goed: 13,4 procent
- Goed: 38,6 procent
- Ruim voldoende: 18,7 procent
- Voldoende: 25,5 procent
- Onvoldoende: 3,8 procent.
Ander pakket?
Overschakelen naar een ander pakket is niet populair.
Op de vraag: ‘Overweeg je of overweegt jouw organisatie over te schakelen naar een ander salarissoftwarepakket?’ geeft 73,3 procent aan niet over te stappen. 9,8 procent wil overstappen. 16,9 procent weet het niet.
Aanbevelen?
De vraag was: geef een cijfer van 1 – 5, waarbij 1 betekent dat je het pakket absoluut niet zou aanbevelen en 5 betekent dat je het pakket zeker zou aanbevelen bij anderen.
De scores:
- 5 – zeker aanbevelen: 30,6 procent
- 4 – 43,9 procent
- 3 – 19,2 procent
- 2 – 4,8 procent
- 1 – absoluut niet aanbevelen: 1,5 procent.
Tevredenheid
Op de vraag ‘Noem drie zaken van de huidige applicatie waar je erg tevreden over bent’ werden uitwisselende antwoorden gegeven.
Wat het meest wordt genoemd is:
- Gebruikersvriendelijk/gebruikersgemak
- Snelheid
- Helpdesk
Ook cao-updates wordt vaak genoemd.
Dit is het derde artikel in een reeks van artikelen over de uitkomsten van de eerste enquête van Salaris Vanmorgen.