Wanneer mensen per post inzage in hun persoonsgegevens bij Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) willen, moet dat eenvoudig en met redelijke tussenpozen mogelijk zijn. BKR wierp te hoge drempels op voor inzage.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontving klachten over de drempels die BKR opwierp wanneer mensen hun persoonsgegevens wilden inzien. Dat was voor de AP aanleiding om onderzoek te doen.
Inzage belangrijk
Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP: “Inzage in persoonsgegevens over kredietregistraties is heel belangrijk. Een negatieve kredietregistratie kan gevolgen hebben voor het krijgen van een lening of hypotheek. Het is dus belangrijk om makkelijk en snel te kunnen nagaan welke persoonsgegevens van jou worden verwerkt en of dit op een goede manier gebeurt.”
De situatie
BKR vroeg vanaf mei 2018 een vergoeding voor het digitaal opvragen van persoonsgegevens. Ook konden mensen maar 1 keer per jaar (per post) zonder kosten hun gegevens inzien. Dat mag niet volgens de privacywetgeving. Daarom is een boete opgelegd van 830.000 euro.
BKR heeft na het onderzoek van de AP de werkwijze aangepast. Sinds april 2019 kunnen mensen gratis hun gegevens bij BKR digitaal inzien. Ook heeft BKR vanaf maart 2019 het aantal keer aangepast dat mensen per post hun persoonsgegevens kunnen inzien.
En nu?
BKR is in beroep gegaan bij de rechter in deze zaak. Hierdoor is het besluit van de AP over de op te leggen boete nog niet definitief.