Een fietsvergoeding geven voor werknemers die binnen een straal van 10 kilometer van het werk wonen, is bijvoorbeeld vaak nog een blinde vlek voor bedrijven. Terwijl de fiets als oplossing veel voordelen kent voor de werkgever en de werknemer.
Koenraad Backers, projectleider duurzame mobiliteit bij Natuur en Milieu:
“Er ligt een belangrijke kans om het woon-werkverkeer en gedeeltelijk het zakelijk verkeer te verduurzamen. Fietsen stoot nauwelijks iets uit. (…) We zullen op een andere manier naar het werk moeten gaan. Nu gebruikt slechts 6 procent van de mensen de fiets voor woon-werkverkeer. Er ligt een enorme potentie om te groeien.”
De voordelen van het invoeren van fietsmaatregelen zijn volgens Koenraad voor zowel de werknemers als de werkgevers groot.
” De kosten voor werkgevers zijn significant lager. Een parkeerplaats kost al gauw 5.000 euro per jaar. Als je veel werknemers hebt die overgaan van de auto naar fiets, scheelt dat veel kosten en levert het gezondheidswinst op.”
Hugo Houppermans, directeur bij de coalitie Anders Reizen:
“Als bedrijven hun zakelijke mobiliteit willen verduurzamen, beginnen ze altijd met de leaseauto, vervolgens wordt gekeken naar het stimuleren van het OV. De volgende mogelijkheid die wordt geboden is de fiets.”
Fiets(gebruik) faciliteren
Roel Lenoir, adviseur bij 3pm bedrijven over duurzame mobiliteit, vertelt wat bedrijven kunnen doen om de fiets en het gebruik ervan te faciliteren.
“Vier stappen zijn van belang. Als eerste, doe een postcodeonderzoek naar wie er naar het werk kunnen fietsen en onderscheidt 4 doelgroepen:
- Kijk wie er binnen een straal van 10 kilometer woont. Dit zijn potentiële fietsers.
- Kijk wie er binnen een straal van 15 kilometer woont. Dit zijn potentiële e-bikers.
- Kijk wie er binnen een straal van 25 kilometer woont. Dit zijn potentiële speed pedelec gebruikers.
- En als laatste de groep die de fiets kan gebruiken om naar het station te fietsen als onderdeel van de reis.”
De tweede stap is volgens Roel om te zorgen dat je voorzieningen op orde zijn. Zijn er fietsstallingen, laadpunten en dergelijke?
De derde stap is het op orde hebben van vergoedingen en regelingen en de laatste stap is het communiceren over de fietsmaatregelen.
Vergoedingsopties
Over de vergoedingen en regelingen is nog wel eens onduidelijkheid, blijkt in de praktijk. Roel Lenoir zet de drie belangrijkste vergoedingsopties uiteen.
1 Kilometervergoeding
“Je kunt het gebruik vergoeden. Fiscaal mag je als werkgever een kilometervergoeding van 19 cent onbelast aanbieden. Dat geldt ook voor de fiets en de zakelijke kilometers die je op de fiets aflegt. Vroeger was de fiscale regeling dat je vanaf 10 km mocht vergoeden. Toch zien we dat veel bedrijven deze regel nog steeds hanteren. Bij de helft van de werkgevers is de fietsvergoeding nog niet ingevoerd. Er is echter geen fiscale hobbel..”
2 Aanschaf fiets vergoeden
Een tweede optie is de aanschaf van een fiets vergoeden.
“Je mag als werkgever zelf bepalen hoe hoog het bedrag is en hoe vaak je dit wilt doen. Is er ruimte voor 10 fietsen of voor 100 fietsen per jaar binnen de werkkostenregeling (WKR)? Heb je geen ruimte in de WKR, dan is er nog de optie van een renteloze lening.”
Hugo Houppermans wil werkgevers als tip meegeven om een business case te maken voor het bepalen van het bedrag.
“De werkkostenregeling kun je maar één keer besteden. Bij de oude fietsregeling mocht je deze
ééns per drie jaar gebruiken. Maar de technische levensduur van een fiets is veel langer. Je kunt ook de tijd verlengen naar bijvoorbeeld vier of vijf jaar, waardoor je medewerkers faciliteert en tegelijk de druk op de WKR beperkt.”
3 Fiets van de zaak
Tot slot is er de optie van het ter beschikking stellen van een leasefiets of ‘fiets van de zaak’. Met een ‘fiets van de zaak’ of leasefiets betaalt de werknemer 7 procent bijtelling ongeacht het gebruik.
“Het is vergelijkbaar met een auto van de zaak. Je leaset een fiets als werkgever en stelt deze ter beschikking aan een medewerker. Een medewerker kan een eigen bijdrage betalen voor de leasekosten. Als werkgever heb je er geen extra kosten aan. Je kunt deze optie niet combineren met een kilometervergoeding. Het is dus een afweging van je medewerker: heeft hij liever een bedrag of een fiets van de zaak?”
In de praktijk
Hugo benadrukt dat het belangrijk is om ook de fietsregeling apart te benoemen ook al geef je hetzelfde bedrag als voor de auto. Daarmee benadruk je de aandacht voor het fietsen.
“De Volksbank geeft daarbij een extra signaal af: medewerkers krijgen voor fietsen een hogere vergoeding dan voor het gebruik van de auto, ook voor zakelijk gebruik (13ct versus 10 ct). Daar maken veel medewerkers gebruik van.”
Hugo ziet ook dat bedrijven het bedrag voor de aanschaf van een fiets verhogen om zo de e-bike
aantrekkelijk te maken.
“We zien veel verschillen. Bedrijven die een ander bedrag hanteren voor de gewone fiets dan voor de elektrische fiets, maar ook zie ik veel bedrijven het gehele bedrag los van het soort fiets voor de aanschaf verhogen. Shell heeft het verhoogd naar 2.500 euro, de NS naar 1.500 euro. Daar kun je ook nog eens betalen met je verlof.”
Koenraad Backers benadrukt dat het aanbieden van een combinatie van fietsmaatregelen het meest effectief is.
Hugo:
“Kijk waar de triggers zitten bij jouw medewerkers, doe een enquête of onderzoek. Gebruik corona ook als een kans. Nu kun je echt de fiets adresseren om mensen veilig en gezond op het werk te krijgen!”
Bron: Anders Reizen, Fietsen is enorme kans