In veel Oost-Europese EU-landen gelden minder strenge arbeidsvoorwaarden en lagere lonen dan in West-Europese landen. De minister vindt de richtlijn een goede stap om de concurrentiepositie van bedrijven in meer ontwikkelde landen te versterken en de lonen en arbeidsvoorwaarden voor werknemers uit minder ontwikkelde landen te verbeteren. Zorg wel dat de Inspectie SZW de nieuwe regels goed kan handhaven, verzoekt Tielen (VVD).
Niet ver genoeg
Verschillende woordvoerders vinden de richtlijn niet ver genoeg gaan.
- Jasper van Dijk (SP): een ‘lege huls’, omdat de transportsector is uitgezonderd.
- Gijs van Dijk (PvdA): half werk, want buitenlandse werknemers blijven minder verdienen en verdringing op de arbeidsmarkt blijft bestaan.
- Smeulders (GroenLinks): het kabinet gebruikt de mogelijkheden van de Detacheringsrichtlijn onvoldoende om concurrentie op loonkosten te bestrijden.
Niet voor iedereen verbetering
De herziene Detacheringsrichtlijn is niet van toepassing op sectoren waar geen algemeen verbindend verklaarde cao geldt. Daardoor blijft oneerlijke concurrentie mogelijk, zegt Palland (CDA), en “dat wringt”.
Smeulders (GroenLinks) wil dat de regels gaan gelden voor alle cao’s. Dat vindt Koolmees een “sympathiek voorstel”, maar juridisch niet houdbaar. Dan leg je eisen op aan een buitenlands bedrijf die je niet oplegt aan binnenlands bedrijf, en dat mag niet. Bruins (ChristenUnie) vraagt of de minister dat wel goed heeft uitgezocht bij de Europese Commissie.
Pensioenafdracht en loonstrook
Binnenlandse werknemers krijgen boven op hun loon een pensioenopslag. Die krijgen gedetacheerden uit andere EU-landen niet. Dat is volgens Koolmees het resultaat van de EU-onderhandelingen.
Pijnlijk, aldus Jasper van Dijk (SP). Hij wil werkgevers verplichten het niet uitgekeerde pensioen boven op het salaris uit te betalen.
Gijs van Dijk (PvdA) wil dat bedrijven alle loonbestanddelen duidelijk specificeren op het loonstrookje van arbeidsmigranten. Dan kan de inspectie misstanden makkelijker aanpakken. Volgens Koolmees is dat al goed geregeld in de Wet aanpak schijnconstructies.
Detachering verlengen
Een detachering mag voortaan twaalf maanden duren en eenmalig met zes maanden verlengd worden. Om draaideurconstructies te voorkomen pleit Bruins (ChristenUnie) voor een verplichte, goed gemotiveerde verlengingsaanvraag. Ook Van Weyenberg (D66) mist een stevige inhoudelijke toets: de motivatie lijkt nu meer op een kennisgeving.
Het gaat inderdaad niet om een aanvraag maar om een kennisgeving, erkent Koolmees, omdat de richtlijn het niet toestaat een verlenging te weigeren.
Amendement en moties
De Tweede Kamer heeft op 14 mei ingestemd het voorstel. Het voorstel wordt op 30 juni 2020 als hamerstuk afgedaan in de Eerste Kamer.
Het amendement over specificeren van onderdelen van een vergoeding is aangenomen.
Dit amendement regelt dat bij algemene maatregel van bestuur (AMvB) nadere regels kunnen worden gesteld aan de wijze waarop onderdelen van een vergoeding worden gespecificeerd. Indieners beogen hiermee dat werkgevers op de loonstrook aangeven uit welke bestanddelen de premievrije dagvergoeding bestaat, uitgesplitst per categorie, zoals onkostenvergoedingen, vergoedingen voor huisvesting, vergoedingen voor maaltijden et cetera.
De volgende moties zijn aangenomen:
- Motie over de wet monitoren, er jaarlijks over rapporteren en na drie jaar evalueren
- Motie over betere bescherming van werknemers
- Motie over gelijk loon voor gelijk werk voor gedetacheerde werknemers
De motie over maximeren van de dag- of onkostenvergoedingen is aangehouden.
Bron: TweedeKamer.nl