Dat blijkt uit het onderzoek dat Nibud in opdracht van het FNV heeft gedaan.
FNV stelt dat de ontwikkeling van het minimumloon is achtergebleven bij de ontwikkeling van de gemiddelde lonen. Daarbij kan FNV zich niet vinden in de evaluatie van de hoogte van het wettelijk minimumloon (WML) op grond waarvan minister Koolmees van Sociale Zaken geen reden ziet om het WML te verhogen.
Evaluatie wettelijk minimumloon 2011–2018: geen aanpassing nodig
Minimumloon naar 14 euro
FNV pleit juist voor een verhoging van het WML van 10 naar 14 euro.
Zakaria Boufangacha, coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij FNV:
“Alleen al in de of vitale sectoren werken ongeveer 1 miljoen mensen met een minimumloon of net iets daarboven. Dat zij nauwelijks kunnen rondkomen is een structureel probleem. Dat lossen we niet op met een eenmalige bonus of applaus. Een structureel probleem vraagt om structurele oplossing: het verhogen van het wettelijk minimum uurloon.”
De vakbond wenst inzicht in de effecten van een verhoging van het minimumloon naar 14 euro op
de bestedingsruimte van huishoudens. Ofwel: wat kun je met 14 euro, dat je met het huidige minimumloon niet kunt?
FNV heeft Nibud gevraagd voorbeeldbegrotingen op te stellen voor verschillende huishoudtypen.
Bestedingsruimte
Zowel alleenstaanden als gezinnen die werken en het minimumloon verdienen, komen structureel geld tekort. Een alleenstaande die in de Randstad woont en fulltime werkt houdt € 649 over om de huur te betalen. Ook een stel met twee jonge kinderen dat buiten de Randstad woont heeft weinig bestedingsruimte. Bij een huur van € 900 komen zij al financieel in de problemen.
Boufangacha:
“Als het minimumloon niet omhoog gaat zal de inkomensongelijkheid alleen maar toenemen.”
Nibud-rapport: veel mensen komen nauwelijks rond van huidig minimumloon