Werkgevers en werknemers hebben hiermee de zekerheid dat dit het bedrag is dat voor de daadwerkelijke bijtelling wordt gebruikt.
De database hanteert als input de data die beschikbaar zijn in het platform DST (Digitaal Samenwerken in de Tweewielerbranche) en kan dus ook alleen data tonen van deelnemers van DST. De individuele deelnemer besluit of zijn data beschikbaar is voor de leasedatabase.
RAI Vereniging heeft samen met Stichting DST en VWE Automotive deze leasedatabase en website voor de bijtellingsregeling voor de fiets van de zaak ontwikkeld.
Ter beschikking stellen
De nieuwe wetgeving voor de fiets van de zaak is op 1 januari 2020 in werking getreden. Het is nu voor de werkgever fiscaal een stuk eenvoudiger om een fiets aan een werknemer beschikbaar te stellen. De werknemer wordt geen eigenaar van de fiets die hij ter beschikking krijgt.
Accessoires bij de fiets die deel uitmaken van de consumentenadviesprijs en met de fiets ter beschikking worden gesteld vallen onder de fietsregeling.
Voor ter beschikking gestelde accessoires die geen deel uitmaken va de consumentenadviesprijs geldt niet het forfait maar de hoofdregel: belast is de ‘waarde in het economische verkeer’ van het gebruik van de accessoires.
Bijtelling
Als een werkgever aan zijn werknemer voor zowel zakelijke kilometers als privékilometers een fiets ter beschikking stelt, is dit een (met loonbelasting) belastbaar voordeel voor de werknemer: de werkgever telt een bedrag bij het fiscaal inkomen van de werknemer: de bijtelling.
Deze forfaitaire bijtelling is 7 procent van de consumentenadviesprijs.
Consumentenadviesprijs
De consumentenadviesprijs is de in Nederland door de fabrikant of importeur publiekelijk kenbaar gemaakte prijs van de fiets bij verkoop aan de afnemer. Met RAI vereniging is afgesproken dat de consumentenadviesprijzen online raadpleegbaar zullen zijn.
Is er geen consumentenadviesprijs beschikbaar? Dan wordt aangesloten bij de consumentenadviesprijs van de meest vergelijkbare fiets.
Ga naar bijtellingfietsvandezaak.nl