Veldpartijen zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van de webmodule. Naast het gesprek dat de minister met de veldpartijen wil aangaan, zullen zij ook betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van de webmodule. Dit geldt ook voor MKB-partijen. De minister is zeker bereid om de webmodule via de MKB-toets aan hen voor te leggen en te toetsen op werkbaarheid en uitvoerbaarheid.
Extra instrument
Met betrekking tot de webmodule: zijn er alternatieven voor ‘if the computer says no’?
De webmodule een extra instrument om zekerheid te krijgen over de aard van de arbeidsrelatie. Als er na beantwoording van de vragen in de webmodule geen opdrachtgeversverklaring wordt afgegeven, wil dit niet zeggen dat de arbeidsrelatie per definitie een dienstbetrekking is. Er kan echter op basis van de beantwoording van de vragen niet worden geconcludeerd dat buiten dienstbetrekking kan worden gewerkt.
Toelichting over gezagscriterium
Naast de te ontwikkelen webmodule zijn er andere instrumenten om duidelijkheid te krijgen over de aard van de arbeidsrelatie. Om opdrachtgevers meer handvatten te geven bij de beoordeling van een arbeidsrelatie is per 1 januari 2019 een uitgebreide toelichting over het gezagscriterium toegevoegd aan het Handboek Loonheffingen (dat de status heeft van een beleidsbesluit).
In de bijlage van het handboek staat de beoordeling gezagsverhouding.
Daarin staat:
1 Relevante elementen bij beoordeling gezagsverhouding
1.1 Leiding en toezicht
1.2 Vergelijkbaarheid personeel
1.3 Werktijden, locatie, materialen, hulpmiddelen en gereedschappen
1.4 Manier waarop de werkende naar buiten treedt
1.5 Overige relevante aspecten
- Aansprakelijkheid voor risico’s
- Concurrentie- en relatiebeding
- Beloning
- Voorbeeld vervangen van een zieke werknemer: gezagsverhouding
- Voorbeeld vervangen van een zieke werknemer: geen gezagsverhouding
- Voorbeeld duidelijk omschreven opdracht
- Voorbeeld resultaatsverplichting: geen gezagsverhouding
- Voorbeeld bijwonen vergadering
- Voorbeeld aanwijzingen geven leidt niet direct tot gezag
- Voorbeeld tijdelijke inhuur wegens drukte (piekwerkzaamheden)
- Voorbeeld tijdelijke inhuur wegens onderbezetting personeel
- Voorbeeld tijdstip van werken
- Voorbeeld leiding en toezicht
2 Juridisch kader
2.1 De grondslag voor het criterium ‘gezagsverhouding’ is het Burgerlijk Wetboek (BW) en rechtspraak
2.2 Materiële interpretatie: werkinhoudelijke instructies en aanwijzingen
2.3 Maar: aanwijzingen en instructies kunnen óók voorkomen bij andere typen arbeidsrelaties, zoals aanneming van werk en de overeenkomst van opdracht
2.4 Formele interpretatie: andere aspecten van de arbeidsrelatie dan ‘werkinhoud’
2.5 De uitleg van het gezagscriterium is gebaseerd op materiële en/of formele elementen van de arbeidsrelatie
2.6 Gezagscriterium beoordelen in onderlinge samenhang met de beoordeling van de noodzakelijke andere kenmerken van een arbeidsovereenkomst
2.7 De betekenis en het gewicht van partijbedoelingen in relatie tot het criterium ‘gezagsverhouding’
2.8 De begrippen arbeidsovereenkomst, dienstbetrekking en gezagsverhouding in het arbeidsrecht, de loonbelasting en de werknemersverzekeringen
2.9 Gezagsverhouding en fictieve dienstbetrekkingen
2.10 Specifieke beoordeling gezagsrelatie statutair bestuurders
Tijdpad webmodule
De Tweede Kamer wordt in het eerste kwartaal van 2020 geïnformeerd over de definitieve vragenlijst, de beslisboom ten behoeve van de webmodule en de verhouding tussen het aantal gevallen waarin in de testfase een opdrachtgeversverklaring afgegeven zou zijn, het aantal gevallen waarin een indicatie dienstbetrekking afgegeven zou zijn en het aantal gevallen waarin de webmodule geen uitkomst zou bieden.
Schriftelijke antwoorden op vragen gesteld tijdens begrotingsbehandeling ministerie SZW