• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Aanpak fiscale regelingen – gevolgen afschaffen jubileumuitkering

Aanpak fiscale regelingen – gevolgen afschaffen jubileumuitkering

Nieuws

Afschaffing van de jubileumuitkering, die als beperkt doeltreffend en ondoelmatig geëvalueerd is, leidt tot een eenvoudiger en doelmatiger belastingstelsel.

2 juli 2025 door Salaris Vanmorgen

Fiscale regelingen worden vaak ingezet om beleidsdoelen te bereiken maar werken vaak niet goed, zijn soms achterhaald en maken het belastingstelsel onnodig complex. Er zijn zo’n 200 fiscale regelingen in beeld. Daarvan worden 125 regelingen actief gemonitord, waarmee in 2025 167 miljard euro gemoeid is. Dit is ruim 40% van de totale belastinginkomsten. Al deze regelingen maken het belastingstelsel lastig te begrijpen voor burgers en bedrijven en moeilijk uit te voeren voor de Belastingdienst.

In het ambtelijk rapport ‘Aanpak fiscale regelingen’ uit 2023 is een groot deel van deze regelingen doorgelicht. Ook zijn er sindsdien verschillende regelingen (opnieuw) geëvalueerd. Slechts een klein deel van de regelingen is positief beoordeeld; veel regelingen zijn niet effectief of ongericht in het behalen van beleidsdoelen, complex voor de uitvoering, slecht doenlijk voor belastingplichtigen of achterhaald.

Onderhoud van het belastingstelsel is nodig, het biedt kansen voor vereenvoudiging, lagere tarieven en beter beleid. Voor negatief beoordeelde regelingen zijn beleidsopties uitgewerkt die zien op afschaffen, aanpassen of omvormen. De budgettaire opbrengst daarvan bedraagt afhankelijk van de gekozen beleidsrichtingen maximaal 35 miljard euro (op een totale belastingopbrengst van ca. 425 miljard euro).

Met de opbrengst kunnen bijvoorbeeld belastingtarieven omlaag voor burgers en bedrijven, waardoor de maatschappelijke winst ook breed voelbaar is. De inkomstenbelasting zou bijvoorbeeld over de hele linie met ruim 5%-punt omlaag kunnen. Een andere mogelijkheid is om de opbrengst in te zetten voor maatschappelijke uitdagingen die nu aandacht verdienen.

Op een aantal terreinen waar veel winst te behalen is, zijn integrale beleidsrichtingen uitgewerkt. Door regelingen in clusters samen te nemen is een integrale aanpak mogelijk, met een bredere beleidsmatige invalshoek. Vaak gaan meerdere regelingen namelijk over dezelfde doelstellingen of doelgroep. Op basis van deze samenhang zijn de volgende beleidsmatige clusters gevormd:

  1. Ondernemerschap en ondernemingen
  2. Verlaagde btw-tarieven
  3. Eigenwoningregelingen (o.a. hypotheekrenteaftrek)

Naast de clusters met beleidsrichtingen leidt een aanpak van individuele regelingen ook tot vereenvoudiging en beter beleid. Een van deze regelingen betreft afschaffing van de jubileumuitkering.

Vrijstelling uitkering wegens 25- of 40-jarig dienstverband

Op basis van een vrijstelling in de Wet op de loonbelasting 1964 behoren niet tot het loon: eenmalige uitkeringen of verstrekkingen die worden uitgekeerd na het bereiken van een diensttijd van ten minste 25 of 40 jaar, voor zover de waarde hiervan het loon over een maand niet overtreft (diensttijdvrijstelling). Deze vrijstelling is een onderdeel van het artikel dat bepaalde uitkeringen en verstrekkingen uitzondert van het loonbegrip.

Beperkt doeltreffend

De regeling is beperkt doeltreffend, omdat naar inschatting slechts 30-35% van de doelgroep (alle werkende Nederlanders) aanspraak maakt op de vrijstelling. Het is ook niet duidelijk of werkgevers dankzij het bestaan van de diensttijdvrijstelling vaker een jubileumuitkering aan hun werknemers aanbieden dan het geval zou zijn indien de diensttijdvrijstelling niet bestond.

Niet doelmatig

De regeling is niet doelmatig, omdat deze te beschouwen is als een waardeoverdracht van de belastingbetaler naar gemiddeld gesproken relatief welvarende werknemers (namelijk werknemers met een lang dienstverband, met gemiddeld gesproken een relatief hoog inkomen, door de jaren heen de mogelijkheid gehad hebbende om een vermogen op te bouwen en niet worden geconfronteerd met situaties van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid), de arbeidsallocatie kan verstoren en voor bepaalde groepen bevoordelend is.

Vanuit breed welvaartsperspectief is het twijfelachtig of het doel van de regeling nog nuttig is. De vrijstelling past minder in de huidige tijd waarin werknemers worden aangemoedigd om lerend en wendbaar te blijven. Daarnaast wordt onderscheid gemaakt tussen mensen met een langdurig vast contract en mensen die die mogelijkheid niet hebben gehad, zonder dat daar een duidelijke inspanning van de werknemer bij komt kijken.

Afschaffing van deze regeling, die als beperkt doeltreffend en ondoelmatig geëvalueerd is, leidt tot een eenvoudiger en doelmatiger belastingstelsel.

Het is niet zinvol om voor de vrijstelling van de jubileumuitkering een aanpassing of alternatief uit te werken, aangezien er in het geheel geen goede onderbouwing (meer) is voor het bestaan van deze vrijstelling.

Overgangsrecht?

De noodzaak of wenselijkheid van overgangsrecht moet nader worden onderzocht, bijvoorbeeld in de vorm van een latere inwerkingtreding (van bijvoorbeeld 2 of 3 jaar) om werkenden die vlak voor hun jubileum zitten tegemoet te komen in hun verwachtingswaarde. Of het afbouwen van de vrijstelling (bijvoorbeeld 1e jaar: vrijstelling geldt nog voor een half maandloon, 2e jaar: vrijstelling is niet meer van toepassing of eerbiedigen als de looptijd al is gestart voor afschaffing en de eventuele uitkering ook al arbeidsrechtelijk overeen was gekomen.).

Afschaffing van de diensttijdvrijstelling kan van invloed zijn op afspraken die worden gemaakt in cao’s en andere arbeidsvoorwaardenregelingen.

Financiële gevolgen

De financiële gevolgen van afschaffing van de diensttijdvrijstelling hangen in de praktijk af van hoe de jubileumuitkering is vastgelegd in de arbeidsvoorwaarden. Dit bepaalt hoofdzakelijk wie de rekening voor afschaffing moet betalen.

  1. voor rekening van de werknemer: als er in het vervolg sprake zou zijn van een bruto uitkering waarop loonheffingen worden ingehouden of zelfs helemaal geen jubileumuitkering meer wordt uitgekeerd; of
  2. voor rekening van de werkgever doordat de werknemer recht heeft op een netto uitkering (op basis van cao of andere arbeidsvoorwaarden) en de uitkering moet worden gebruteerd of in de vrije ruimte van de werkkostenregeling wordt meegeteld en 80% eindheffing verschuldigd is; of
  3. voor geen van beiden als de vrije ruimte van de werkkostenregeling nog voldoende ruimte biedt om de jubileumuitkering te absorberen en wordt voldaan aan het gebruikelijkheidscriterium.

Meer loonkosten

Voor werkgevers kunnen de loonkosten toenemen doordat:

  1. De werknemer op basis van arbeidsvoorwaardenregelingen aanspraak kan maken op een netto jubileumuitkering en de werkgever de uitkering moet bruteren.
  2. De jubileumuitkering wordt aangewezen als eindheffingsloon; de diensttijduitkering moet dan wel aan het gebruikelijkheidscriterium voldoen. Als de beschikbare vrije ruimte al is overschreden of door de jubileumuitkering wordt overschreden, is de werkgever over de overschrijding 80% eindheffing verschuldigd.
  3. De ontvanger van de jubileumuitkering een premieloon heeft dat lager is dan het premiemaximum en de werkgever over de jubileumuitkering premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet is verschuldigd. Dit treedt op bij regulier verlonen van de jubileumuitkering (belastingheffing over de jubileumuitkering komt voor rekening van de werknemer die dus minder jubileumuitkering ontvangt) en bij bruteren (zie onder 1), niet bij eindheffing (zie onder 2).

De financiële effecten voor werknemers en werkgevers kunnen gecompenseerd worden door het tarief in de inkomstenbelasting te verlaging en respectievelijk het Aof-tarief te verlagen.

Afgeschaft per 2027?

Deze maatregel zal een beperkte invloed hebben op de uitvoeringslasten van werkgevers en de handhaving en controle door de Belastingdienst. Het is mogelijk om per 2027 deze regeling af te schaffen zonder overgangsregeling.

Ambtelijk rapport Kansen voor lagere tarieven en beter beleid – Aanpak fiscale regelingen voor een eenvoudiger en beter belastingstelsel

Einde diensttijdvrijstelling in zicht? – geen onbelaste jubileumuitkering meer?

Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht

Categorie: Nieuws Tags: jubileumuitkering

Tags: jubileumuitkering

Gerelateerde artikelen

4 maart 2025

Diensttijdjubileum – wanneer uitbetalen?

7 februari 2025

Einde diensttijdvrijstelling in zicht? – geen onbelaste jubileumuitkering meer?

13 december 2024

Evaluatie diensttijdvrijstelling – jubileumuitkering bij 25 of 40 jaar niet doeltreffend en doelmatig

24 oktober 2024

Jubileumuitkering en bos bloemen: wat zijn de gevolgen voor de loonheffingen?

Hoofdsponsor

7 pijlers voor een toekomstbestendig beloningsbeleid 

Kennispartner

Geen werkgeluk zonder zekerheid: dit is de rol van salarisadministratie

Partners

Digitalisering en AI: kansen en knelpunten, samenwerking HR en payroll cruciaal
‘Salarisadministratie is geen standaardroutine, het is topsport!’
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
‘Goede salarisprofessionals zijn gewild – binnen 24 uur 5 cv’s op mijn bureau’
Wat is de impact van AI op HR en toekomst van werk?
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Evaluatie werkkostenregeling: doeltreffend en deels doelmatig, WKR is complex 800 weergaven

  • Wat verdient een salarisadministrateur gemiddeld in 2025? 500 weergaven

  • Loonstop: zieke werknemer weigert gesprek met werkgever – loonvordering terecht 400 weergaven

  • Werkgever staakt terecht betaling salaris – niet werken voor rekening werknemer 400 weergaven

  • Dienstwoning blijkt varkensstal – niet gedwaald bij sluiten vaststellingsovereenkomst 400 weergaven

NIRPA

Opleidingen

17
jul
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
21
jul
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
23
jul
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
29
jul
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
aug
Basiskennis Loonadministratie (BKL®)
Markus Verbeek Praehep
04
aug
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
07
aug
HBO Programma Arbeidsrecht
Markus Verbeek Praehep
13
aug
Module Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid VPS
Markus Verbeek Praehep
25
aug
Summercourse Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
27
aug
Summercourse Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
28
aug
Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
02
sep
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
sep
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
09
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
09
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
09
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
11
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
sep
Online cursus Disfunctionerende werknemer: wat nu?
MOCuitgevers
18
sep
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
23
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
23
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
24
sep
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
25
sep
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Hoe voorkom je loonbeslag bij je werknemer?
MOCuitgevers
30
sep
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
30
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
02
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
02
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
03
okt
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers
06
okt
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
07
okt
Samen Sterk: Efficiënte Samenwerking tussen HR en Salarisadministratie
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
09
okt
Cursus Wwft en AI
MOCuitgevers
09
okt
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
okt
Online cursus Ontslag van A tot Z, voorkom fouten en kosten
MOCuitgevers
28
okt
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
30
okt
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
03
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
04
nov
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
04
nov
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
06
nov
Online cursus Werknemers duurzaam binden vanuit juridisch en fiscaal perspectief
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers

Vacatures

Manager Loonadministratie en Personeelsadvies
Scab
Salarisadministrateur – Utrecht
VvAA
Consultant HR & Payroll – FITZ
Strictly People
Traineeship Salarisadministratie – Utrecht
VvAA
Zelfstandig Salarisadministrateur
Baat accountants & adviseurs
Salarisadministrateur
Visser & Visser
(Senior) Salarisprofessional met expertise van AFAS
Scab
Traineeship loonadministratie en advies  
Scab
Compensation & Benefits Officer
Vencomatic Group
Salarisadviseur
PIA Group
Manager International Payroll
Forvis Mazars
Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
Salarisadministrateur
Practical accounting
Manager Payroll Accounting
Forvis Mazars
Salarisadviseur
PIA Group
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
aaff
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Salarisadviseur – Naaldwijk
Transport People
Salarisadministrateur bij a·s WORKS
a•s WORKS
Salarisadministrateur – 28 uur per week – Deventer
JP van den Bent
Salarisadministrateur
DAS

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV