Dit blijkt uit berichtgeving door De Telegraaf, die wordt bevestigd door het ministerie van Financiën.
Om elektrisch rijden te stimuleren betalen elektrische rijders op dit moment geen wegenbelasting. Dit scheelt honderden euro’s per jaar. Deze regeling zou in 2026 eindigen, maar om bij te dragen aan klimaatdoelstellingen besloot het kabinet-Rutte IV de regeling uit te breiden en een afbouwpad te maken tot 2031.
Zware auto’s
Bij verlenging van de regeling is alleen geen rekening gehouden met feit dat elektrische auto’s gemiddeld zwaar zijn, vanwege het gewicht van de accu’s. Hoe zwaarder een auto, hoe hoger de wegenbelasting, en dus valt het totale kortingsbedrag hoger uit dan gedacht. Hierbij kwam ook nog dat er meer elektrische auto’s zijn verkocht dan voorzien. Deze twee tegenvallers kosten de schatkist samen 1,5 miljard euro.
Minister Heinen van Financiën gaat de belastingkorting op elektrische auto’s sneller en verder inperken om dit gat op de begroting te dichten.
De korting zou in stappen via 75, 40, 35 en 30 procent naar nul procent gaan in 2031. Nu gaat de korting vanaf volgend jaar naar 75 procent, een jaar later naar 25 procent en dan in 2030 naar nul.
Dit nieuwe pad geldt voor mensen die al een elektrische auto hebben en voor nieuwe elektrische rijders.
Bron: NOS.nl