Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling ‘Duurzame Mobiliteit mkb’ voor. Met de subsidie stimuleert het ministerie midden- en kleinbedrijven (mkb) om blijvend minder fossiele kilometers te maken. De subsidie richt zich op collectieven van mkb-organisaties zoals brancheverenigingen en bedrijvenverenigingen, zodat zij woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit bij en met hun aangesloten mkb’ers kunnen verduurzamen.
De komende periode wordt het nieuwe regeerprogramma uitgewerkt. Na de internetconsultatie wordt in het najaar van 2024 een conceptversie van de subsidieregeling voorgelegd aan de bewindspersoon van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit kan mogelijk invloed hebben op de verdere ontwikkeling van deze regeling.
Op grond van de Tijdelijke subsidieregeling verduurzamen mobiliteit mkb kunnen subsidies worden verstrekt aan rechtspersonen die aantoonbaar namens een groep of groepen werkgevers optreden.
Verduurzaming werkgebonden personenmobiliteit
Het doel van deze regeling is het stimuleren van een structurele verduurzaming van de werkgebonden personenmobiliteit, te weten: het reisgedrag in woon-werkverkeer en zakelijk verkeer van medewerkers van de aanvrager en van ondernemingen en organisaties binnen het midden- en kleinbedrijf, uitmondend in het verder terugdringen van de inzet van fossiele brandstoffen.
Uit de jaarlijkse werkgeversenquête blijkt dat het mkb minder mogelijkheden ziet voor verduurzaming van de werkgebonden personenmobiliteit en half zo vaak maatregelen treft als grote bedrijven.
De regeling is erop gericht de belangrijkste drempels voor verduurzaming van het reisgedrag van
het mkb weg te nemen. Zo worden werkgevers in het mkb in staat gesteld structureel te
verduurzamen zonder hen te veel te belasten.
Schoner reizen, anders reizen of minder reizen
De keuze van de maatregelen ligt bij de aanvrager. Alleen het doel ligt vast: het verder terugdringen van de inzet van fossiele brandstoffen voor werkgerelateerde reizen
Deze voorstellen kunnen betrekking hebben op schoner reizen (bijvoorbeeld elektrisch reizen),
anders reizen (zoals OV, fiets of lopen) of minder reizen (thuiswerken). De aanvragen moeten
gericht zijn op een transitie: een blijvende en groeiende duurzame situatie.
Een aantal voorbeelden van projecten die in aanmerking komen voor subsidie zijn:
- het opzetten van een publiek vervoersysteem waarmee bereikbaarheid van een bedrijventerrein verbetert;
- het ontwikkelen van een last mile oplossing, zoals deelfiets tussen station en bedrijventerrein;
- het komen tot een raamcontract voor inkoop van elektrisch vervoer voor leden van een branche;
- het uitwerken van een duurzame mobiliteitsregeling in een cao voor een branche.
Geschat wordt dat er jaarlijks ongeveer 30 projecten gesubsidieerd kunnen worden met een
beoogd effect van structureel 2.000 ton CO2-reductie per jaar.
Reageren t/m 25 juli
Je kunt tot en met 25 juli reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Specifiek wordt het volgende gevraagd:
- Zie je (een collectief van mkb-bedrijven) mogelijkheden om met behulp van deze subsidie aan de slag te gaan met het verduurzamen van mobiliteit?
- Is het voor jou duidelijk waar je aan moet voldoen voor het indienen van een subsidieaanvraag?
- Zie je in de regeling belemmeringen die je weerhouden om een subsidieaanvraag in te dienen?