
Het wetsvoorstel Wet overgang van onderneming in faillissement is op internetconsultatie.nl gepubliceerd. Reageren op het wetsvoorstel kan tot 1 september 2024.
Met dit wetsvoorstel en de bijbehorende ministeriële regeling wordt de positie van werknemers in faillissement verbeterd, met name in geval van een overgang van een onderneming (doorstart) in faillissement.
De wettelijke regeling wordt ondergebracht in Titel 10 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (BW), de Faillissementswet (Fw) en de Wet op de ondernemingsraden (WOR).
Dit wetsvoorstel is ingediend door het ministerie van Justitie mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Voor wie belangrijk?
Werknemers, verkrijgers van een onderneming in faillissement (ondernemers), schuldeisers, curatoren, rechters-commissaris.
Wat wijzigt er?
- Dit wetsvoorstel regelt dat diegene die een onderneming opkoopt uit een failliete boedel, verplicht wordt alle werknemers mee over te nemen. Alleen als bedrijfseconomische omstandigheden het noodzakelijk maken dat arbeidsplaatsen verdwijnen, is het de koper toegestaan minder werknemers over te nemen. In dat geval wordt op een objectieve en transparante manier bepaald welke werknemers wel en niet in dienst komen bij de koper.
- Daarnaast bevat het wetsvoorstel een regeling rond het concurrentiebeding bij een faillissement en rond de medezeggenschap door de ondernemingsraad in faillissement.
Inhoud wetsvoorstel
Voorgesteld wordt dat werknemers die ten tijde van de faillietverklaring in dienst zijn bij de gefailleerde werkgever, op het moment van de overgang van de onderneming in principe onder dezelfde arbeidsvoorwaarden in dienst komen bij degene die de onderneming in het faillissement overneemt en voortzet (de verkrijger).
De overgang zelf kan voor de verkrijger geen reden zijn om van dit uitgangspunt af te wijken. Alleen als er bij de overgang arbeidsplaatsen verdwijnen en dit het gevolg is van bedrijfseconomische omstandigheden, is het de verkrijger toegestaan minder werknemers over te nemen. In dat geval wordt op een objectieve en transparante manier bepaald welke werknemers wel en niet meegaan.
Voor kleinere ondernemingen (minder dan 20 werknemers) gaan de nieuwe regels voorlopig alleen facultatief gelden.
Dit wetsvoorstel bevat daarnaast een regeling van het recht van de ondernemingsraad (OR) om advies uit te brengen over een voorgenomen overgang van onderneming in faillissement.
Werknemers die niet bij een doorstart in dienst kunnen komen bij de verkrijger, hebben er belang bij om zo snel mogelijk elders aan de slag te kunnen gaan. Met het oog hierop bevat dit wetsvoorstel een regeling rond het concurrentiebeding in faillissement.
Voordelen
Voor de betrokkenen biedt de wettelijke regeling volgens de memorie van toelichting de volgende voordelen.
Voor de betrokken werknemers is van belang dat de wettelijke regeling ervoor zorgt dat:
- alle werknemers die ten tijde van de faillietverklaring in dienst zijn bij de gefailleerde werkgever, in principe onder dezelfde arbeidsvoorwaarden in dienst komen bij de verkrijger, of
- als dit niet mogelijk is – omdat er bij de overgang arbeidsplaatsen verdwijnen en dit het gevolg is van bedrijfseconomische omstandigheden – op een objectieve en transparante manier wordt bepaald welke werknemers wel en niet in de gelegenheid worden gesteld om bij de verkrijger in dienst te komen. De rechter-commissaris in het faillissement toetst of hieraan wordt voldaan.
Concurrerende ondernemers hebben er baat bij dat de wettelijke regeling tot gevolg heeft dat de arbeidsrechtelijke positie van werknemers binnen en buiten faillissement meer op elkaar aansluit. Dit leidt tot verkleining van het concurrentievoordeel dat nu bestaat bij een doorstart in faillissement.
Ook werpt de wettelijke regeling een extra drempel op tegen misbruik van het faillissement met als doel om de regels betreffende ontslagbescherming te omzeilen en werknemers op die manier rechten te ontnemen. Dit komt omdat er meer eisen gesteld worden met betrekking tot de overname van personeel bij een bedrijfsovername in faillissement.
Voor potentiële verkrijgers biedt de nieuwe regeling meer zekerheid omtrent de kosten van de overgang en stelt hen in staat een verantwoord bod te doen.
Hoewel de nieuwe regeling is ontworpen zodat deze snel en efficiënt kan worden toegepast, is niet uit te sluiten dat de nieuwe regeling voor sommige overnamekandidaten reden zal zijn om af te zien van het uitbrengen van een bod en er hierdoor minder doorstarts tot stand zullen komen. In de consultatie is erop gewezen dat dit risico met name groot is bij kleinere ondernemingen.