Werknemers maken minder gebruik van de auto en het openbaar vervoer, waardoor werkgevers tot wel 50 procent op kosten kunnen besparen. Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsspecialist Shuttel onder meer dan 125 werkgevers. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Fiets naar je Werk-dag op 16 mei.
Klaas Pieter Roemeling, directeur van Shuttel:
“Steeds meer bedrijven zetten in op duurzaamheid en vitaliteit, zonder dat dit leidt tot hogere kosten.”
Directe besparing voor werkgevers
Als werknemers het openbaar vervoer inruilen voor de fiets, levert dit bedrijven een directe besparing op. De vergoeding voor werknemers die met het openbaar vervoer reizen, kan oplopen tot 34 cent per kilometer. Dit gebeurt wanneer de werknemer een relatief korte afstand naar werk aflegt met het OV, omdat organisaties hierdoor met hoge opstartkosten kampen. Werknemers die naar het werk fietsen, krijgen een onbelaste maximale vergoeding van 23 cent per gefietste kilometer.
Werkgevers die werknemers laten overstappen van de metro, tram of bus naar de fiets binnen een niet al te grote straal van de werkgever, kunnen tot 32 procent aan kosten besparen.
Roemeling: “Mocht je het fietsen naar werk nog aantrekkelijker willen maken, dan kun je altijd nog een hogere vergoeding aanbieden.”
OV blijft steken
Het fietsgebruik laat de grootste stijging zien (+226%), gevolgd door de auto (+9%). Hoewel het aantal treinreizen in absolute aantallen is gestegen, heeft het aandeel treinreizen ten opzichte van andere vervoersvormen een daling van 24% ondergaan.
“Ondanks de geringe groei in het openbaar vervoergebruik, bevestigt de groei van het fietsgebruik de algemene verschuiving naar duurzame mobiliteit”, aldus Roemeling. Hij ziet dit ook terug in de praktijk:
“Steeds meer werkgevers bieden bijvoorbeeld leasefietsen aan. Ook komt het elektrificeren van wagenparken vaker voor.”
Over Shuttel
Shuttel is een joint venture van Pon en Volkswagen Financial Services en al ruim 10 jaar een aanbieder van mobiliteitsdiensten. Shuttel bedient meer dan 125 grootzakelijke klanten en 250.000 medewerkers, waaronder de Rijksoverheid, FrieslandCampina, KraftHeinz, Deloitte, Fugro en Decathlon.