• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Arbobalans 2022: hoogste aantal verzuimdagen sinds 2014

Arbobalans 2022: hoogste aantal verzuimdagen sinds 2014

Nieuws

In de Arbobalans vind je een overzicht van de kwaliteit van arbeid en werkgerelateerde gezondheid in Nederland en ontwikkelingen op dit vlak, waaronder het ziekteverzuim.

5 juli 2023 door Sazas

Het ziekteverzuim in Nederland is in 2022 gestegen naar het hoogste punt sinds 2014, met gemiddeld negen werkdagen per medewerker. Ook het verzuimpercentage nam toe naar 5,2%. Dit blijkt onder andere uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2022 en de Arbobalans 2022 van TNO. Verzuimspecialist Sazas zet de opvallendste ontwikkelingen uit de Arbobalans voor jou op een rij.

Wat is de Arbobalans?

De Arbobalans geeft een overzicht van de kwaliteit van de arbeid en werkgerelateerde gezondheid in Nederland en de ontwikkelingen op dit vlak. Naast kerncijfers over arbeidsomstandigheden geeft de balans inzicht in de laatste gegevens over verzuim, arbeidsongevallen en beroepsziekten van zzp’ers en medewerkers met een vaste of flexibele baan. De Arbobalans 2022 werkt met de nieuwste landelijke cijfers. TNO stelt de Arbobalans tweejaarlijks samen. Dit gebeurt in samenwerking met het CBS, RIVM en het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten, met steun van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Werktijden en thuiswerken

In Nederland werkt bijna twee derde van de medewerkers wel eens buiten kantoortijden (overwerken). Dit geldt voor verschillende soorten beroepen, waarbij medewerkers in de horeca het vaakst buiten kantoortijden werken. Ook in het vervoer komt overwerken vaak voor. Een groot deel van de medewerkers is buiten werktijd bereikbaar via telefoon, e-mail of app. In 2022 werkt bijna de helft van de medewerkers soms of meestal thuis. Mannen werken gemiddeld meer uren thuis dan vrouwen. Medewerkers tussen de 25 en 55 jaar werken het vaakst thuis, medewerkers jonger dan 25 werken het minst thuis.

Psychosociale arbeidsbelasting

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) bestaat uit emotionele belasting, autonomie (onafhankelijk werken) en taakeisen (taken die een medewerker moet uitvoeren met hoge eisen). Stressvol werk met hoge taakeisen en lage autonomie, kan leiden tot burn-outklachten. In 2022 daalden zowel de emotionele belasting als het percentage medewerkers met stressvol werk. Het percentage medewerkers dat het werk als moeilijk ervaart, is gelijk gebleven. In de sectoren zorg en onderwijs ervaren medewerkers meer emotionele belasting. Banen in de horeca en zorg worden als het meest stressvol ervaren, vooral door vrouwen. Het percentage medewerkers met burn-outklachten steeg naar 20%, waarbij klachten als vermoeidheid en een leeg gevoel na het werk veel werden genoemd.

In 2022 gaf 41% van de medewerkers aan dat er (aanvullende) maatregelen nodig zijn voor het verminderen van de werkdruk en de werkstress, vooral in de zorg en het onderwijs. Door 7% werd ervaren dat werk en privé niet in balans zijn; daarbij veranderde het werk de familie- of gezinsactiviteiten. Ongeveer 27% van de medewerkers kon zelf de werkplek bepalen, vooral in de financiële dienstverlening, ICT en het openbaar bestuur. Daarnaast gaf 29% aan dat ze regelmatig zelf de werktijden konden bepalen.

Gezondheid en verzuim

Bijna 80% van de medewerkers beoordeelde hun gezondheid in 2022 als goed of zeer goed. Mannen gaven iets vaker aan een goede gezondheid te hebben dan vrouwen. Oudere medewerkers gaven een minder goed cijfer voor hun gezondheid. 74% van de 55- tot 65-jarigen voelde zich (zeer) gezond, tegenover 84% van de 15- tot 25-jarigen. Het ziekteverzuimpercentage steeg naar 5,2%, met hogere percentages onder vrouwen en oudere medewerkers.

Ongeveer 36% van alle medewerkers meldde een langdurige ziekte, aandoening of handicap te hebben, waarvan 68% niet werkgerelateerd was. Ongeveer 16% van de medewerkers werd in lichte mate en 3% in sterke mate afgeremd in hun werk door een chronische ziekte, aandoening of handicap. De meest voorkomende redenen voor verzuim waren griep of verkoudheid (57%) en psychische klachten (5%), zoals overspannenheid en burn-out.

Een groot deel van de medewerkers (64%) gaf aan dat er geen (verdere) aanpassingen nodig waren in hun werkplek of werkzaamheden voor hun gezondheid. In situaties waar aanpassingen wel nodig waren, waren aanpassingen in hulpmiddelen of meubilair en in de hoeveelheid werk het meest genoemd. Ongeveer 7% van de medewerkers gaf aan dat hun gezondheidsklachten vooral werkgerelateerd waren. 12% zegt dat de klachten komen door het uitvoeren van de werkzaamheden. Het verzuim door het overlijden van een dierbare werd op verschillende manieren geregeld, zoals met een gedeeltelijke ziekmelding, arbeidsduurverkorting of ander betaald verlof.

Functioneren en (duurzame) inzetbaarheid

De meeste medewerkers (90%) gaven aan dat ze in 2022 goed presteerden op het werk. Ze voelen zich ook goed inzetbaar, wat betekent dat ze denken te voldoen aan de eisen van hun werk en makkelijk een nieuwe baan kunnen vinden. Vooral het vertrouwen in het vinden van een nieuwe baan is gestegen. Daarnaast gaf 56% van de medewerkers aan bevlogen te zijn, wat betekent dat ze toegewijd en energiek zijn in hun werk.

Oudere medewerkers (55 jaar en ouder) waren over het algemeen meer bevlogen, maar hun inzetbaarheid was lager. Tussen de verschillende bedrijfssectoren waren weinig verschillen, behalve dat de inzetbaarheid van medewerkers in de ICT- en financiële dienstverlening hoger was dan bij andere bedrijven.

In 2021 wilden medewerkers over het algemeen tot een leeftijd van 62,3 jaar blijven werken, maar in 2022 is dit gestegen naar 63,0 jaar. De leeftijd waarop ze denken te kunnen blijven werken is juist gedaald naar 62,6 jaar, vergeleken met 2021. Mannen denken langer te kunnen blijven werken dan vrouwen (63,4 tegenover 61,4 jaar).

De belangrijkste redenen waarom medewerkers langer willen werken zijn het verminderen van uren of dagen per week (46%), financiële overwegingen (21%) en lichter werk (20%). Ongeveer 21% wil sowieso niet langer blijven werken dan de leeftijd die ze hebben opgegeven in de vragenlijst. Als het gaat om de situatie waardoor ze langer kunnen blijven werken, is de meest gekozen mogelijkheid ook het verminderen van uren of dagen per week (52%), gevolgd door lichter werk (26%).

Arbodienstverlening

In 2022 kon iets meer dan een kwart van de medewerkers meedoen aan een preventief onderzoek naar gezondheid of vitaliteit. Dit onderzoek wordt uitgevoerd om gezondheidsrisico’s die met werk te maken hebben vroegtijdig op te sporen. Maar 10% maakte daarvan ook gebruik. Ongeveer 64% gaf aan dat ze een bedrijfsarts konden opzoeken, terwijl meer dan een kwart van de medewerkers niet zeker wist of dit mogelijk was. Ongeveer een derde van de medewerkers heeft ooit contact gehad met een bedrijfsarts. Bij medewerkers tussen de 15 tot 25 jaar is dit maar 7%.

Verder gaven de meeste medewerkers (58%) aan vertrouwen te hebben in de bedrijfsartsen. Toch had een kleine 11% weinig of geen vertrouwen. 3,5% van de medewerkers die contact hadden met een bedrijfsarts, zijn naar een tweede arts geweest voor een second opinion (tweede mening). Nog eens 6% wilde dit ook, maar heeft dat niet gedaan.

Het laatste gedeelte van het onderzoek ging over verzuimcontrole en vertrouwenspersonen. Ongeveer een kwart van de medewerkers meldde verzuimcontrole tijdens hun laatste verzuim en 35% had contact met een huisarts of specialist. Bij 33% werd gevraagd of het verzuim te maken had met het werk.

Als het gaat om vertrouwenspersonen kon 70% van de medewerkers een vertrouwenspersoon benaderen, terwijl 10% dit niet kon en 20% niet wist of dit mogelijk was. Vooral jongeren en medewerkers in de horeca zijn minder op de hoogte van deze mogelijkheid.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas

 

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), duurzame inzetbaarheid, thuiswerk, zieke werknemers

Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), duurzame inzetbaarheid, thuiswerk, zieke werknemers

Gerelateerde artikelen

21 september 2023

Wet verbetering poortwachter in de praktijk: 3 aandachtspunten

20 september 2023

Checklist: Wet verbetering poortwachter

19 september 2023

Hybride werken – deels thuiswerken maakt werknemer gelukkiger

18 september 2023

Meld voortdurende ziekte na zwangerschapsverlof werknemer bij UWV

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Checklist: Wet verbetering poortwachter
Technologische ontwikkelingen binnen de salarisadministratie
Veelvoorkomende frustraties in HR-vak en de oplossing in de software
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Valk Service Center structureert HR-administratie met Exact Online HR
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Terug naar het tijdperk van de VAR?
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • Prinsjesdag 2023, Belastingplan 2024 en een demissionair kabinet 9.2k weergaven
  • Forse stijging wettelijk minimumloon vanaf 2024: 30% bij 40-urige werkweek 5.5k weergaven
  • Bijzondere verhoging minimumloon 2023-2025 – antwoorden op vragen 2.4k weergaven
  • Belastingplan 2024: overzicht belangrijkste maatregelen 1.8k weergaven
  • Netto maandsalaris werknemer met modaal inkomen stijgt zo’n 2,5 procent per 2024 1.4k weergaven

NIRPA

Opleidingen

25
sep
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
26
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
27
sep
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
sep
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
29
sep
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
02
okt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
03
okt
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
04
okt
Online cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
04
okt
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
05
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
06
okt
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
09
okt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
10
okt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
okt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
12
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
12
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
12
okt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
16
okt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
18
okt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
okt
Update Arbeidsrecht voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
24
okt
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
okt
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
30
okt
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
nov
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
06
nov
Kennismarathon Arbeidsrecht
Fiscount
06
nov
Kennismarathon Loonheffingen
Fiscount
07
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
13
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
13
nov
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
14
nov
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
20
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
27
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisadministrateur Veenendaal
Flynth
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Medior Salarisspecialist
Infacto
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
Vvvaa
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Adviseur Werkgeversadvies
Vvaa
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Salarisadministrateur – Gorinchem
Flynth
Salarisadministrateur
Ruigrok
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Senior Salarisspecialist
Infacto
Senior Salarisadministrateur – House Of Talents. Utrecht
Strictly People
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur
Flynth
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
Vvaa
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur
Waterschap de Dommel
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur voor Zorgprofessionals
VvAA
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur (detachering) – Strictly People
Strictly People
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Junior salarisadministrateur
Moore MTH

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV