• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan

Tweede Kamer neemt wetsvoorstel verplicht stellen vertrouwenspersoon aan

Nieuws

Het initiatiefwetsvoorstel in verband met het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon is op 23 mei 2023 aangenomen door de Tweede Kamer.

24 mei 2023 door Salaris Vanmorgen

Werkgevers tot 10 werknemers zijn uitgezonderd van de verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Daarvoor is een amendement aangenomen.

Het initiatiefwetsvoorstel van het Tweede Kamerlid Maatoug (GroenLinks) wijzigt de Arbeidsomstandighedenwet in verband met het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon.

Sociaal veilige werkomgeving

Iedere werknemer heeft recht op een sociaal veilige werkomgeving. Met dit initiatiefwetsvoorstel wil de initiatiefnemer iedere werknemer een wettelijk recht op toegang tot een vertrouwenspersoon te geven. Daarnaast wordt de positie van de vertrouwenspersoon in de organisatie versterkt. Het wetsvoorstel draagt bij aan het terugdringen van ongewenst gedrag op de werkvloer en het creëren van een veilige werkomgeving voor alle werknemers.

Zorg ervoor dat alle werknemers terechtkunnen bij een vertrouwenspersoon, betoogt Maatoug (GroenLinks). De Tweede Kamer heeft op 17 mei met haar en minister Van Gennip van Sociale Zaken gedebatteerd over dit plan om werknemers te beschermen tegen ongewenste omgangsvormen.

Noodzaak ook voor zelfstandigen

Een vertrouwenspersoon is het minimale wat we voor mensen kunnen doen die te maken hebben met bijvoorbeeld seksuele intimidatie, vindt Kathmann (PvdA). Er is een bredere gereedschapskist van maatregelen nodig, maar dit is een eerste stap.

Op de arbeidsmarkt groeit het aantal zzp’ers. Ook voor hen kan een vertrouwenspersoon noodzakelijk zijn, meent Van der Lee (GroenLinks). Hij wil daarom laten onderzoeken of zelfstandigen op termijn onder de wet kunnen vallen. Minister Van Gennip, als adviseur bij het wetsvoorstel betrokken, is bereid om dat bij de evaluatie te onderzoeken.

Scholing en kwaliteit

Van Kent (SP) ziet het gevaar dat bedrijven brood zien in het aanbieden van vertrouwenspersonen, waardoor de verplichting kan worden afgevinkt zonder dat er een daadwerkelijke vertrouwenspersoon is. De kwaliteit van vertrouwenspersonen is nu niet geborgd in regelgeving, constateert ook Podt (D66). Zij wil daarom regels vastleggen voor een erkende opleiding en nascholing.

Maatoug vindt dat een goed voorstel. Scholing en kwaliteitseisen zijn belangrijk om uitwassen te voorkomen, meent zij. Minister Van Gennip zegt toe om deze eisen in lagere regelgeving uit te werken en de Kamer hier voor het eind van het jaar over te informeren.

Uitzonderingen

Palland (CDA) maakt zich zorgen over de administratieve en financiële lasten voor kleine bedrijven. Zij wil bedrijven tot tien werknemers uitzonderen van de verplichting, en bij de evaluatie willen bezien of zij alsnog verplicht moeten worden tot een vertrouwenspersoon. Van Gennip heeft hier begrip voor, ook gezien de beschikbaarheid van het aantal vertrouwenspersonen.

De Jong (PVV) wil geen verplichting voor “de bakker om de hoek” om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Kleine bedrijven kunnen het voorkomen van ongewenste omgangsvormen prima zelf regelen, meent hij. Strolenberg (VVD) is het daarmee eens. Bedrijven met minder dan 25 medewerkers moeten daarom worden vrijgesteld van deze verplichting, stelt hij voor.

Minister Van Gennip wijst er echter op dat hierdoor een groep van circa 1,5 miljoen werknemers de toegang tot een vertrouwenspersoon wordt ontzegd. Bovendien zijn bedrijven tussen de 10 en 25 werknemers prima in staat om bijvoorbeeld een externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Het voorstel van Maatoug is volgens haar juist een grote stap op weg naar een veiligere werkomgeving.

Stemmingen

De Tweede Kamer heeft op 23 mei over het wetsvoorstel gestemd waarbij het wetsvoorstel is aangenomen. Daarbij is een amendement en vier moties aangenomen, een ander amendement is verworpen.

Beperking takenpakket en minimaal 10 werknemers

Een aangenomen amendement betreft verduidelijking en beperking van het takenpakket en het vooralsnog uitzonderen van ondernemingen met minder dan 10 medewerkers.

De indieners delen de opvatting van initiatiefnemer dat het goed is als werknemers toegang hebben tot een vertrouwenspersoon. Wel delen indieners de opvatting van de Afdeling advisering van de Raad van State dat een verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon leidt tot een verhoging van de administratieve en financiële lasten voor werkgevers, met name voor mkb, kleine stichtingen en verenigingen met personeel.

Initiatiefnemers zijn daaraan tegemoet gekomen door de mogelijkheid op te nemen voor werkgevers om hierin te voorzien via een externe vertrouwenspersoon, al dan niet georganiseerd via een branchevereniging of arbodienst. Indieners beogen met dit amendement het initiatiefvoorstel effectief en efficiënt te laten werken met zo min mogelijk onnodige administratieve lasten voor kleinere organisaties, waaronder mkb, kleine stichtingen en verenigingen. Daarom wordt via dit amendement het wettelijk voorgeschreven takenpakket van de vertrouwenspersoon verduidelijkt en beperkt.

Een (externe) vertrouwenspersoon hoeft niet, indien geen sprake is van meldingen, uit zichzelf organisaties te benaderen om beleid door te nemen of ongevraagd advies te geven. Wel moet een (externe) vertrouwenspersoon op verzoek van de organisatie of in geval van meldingen de ruimte hebben / in staat worden gesteld om alsdan zelf constateringen te doen / advies te geven inzake het arbeidsomstandighedenbeleid.

De indieners delen de opvatting van de Afdeling advisering van de Raad van State dat een verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon leidt tot een verhoging van de administratieve en financiële lasten voor werkgevers, in het bijzonder voor organisaties met minder dan 10 werknemers. Met dit amendement wordt daarom voorgesteld de reikwijdte van het initiatiefvoorstel, vooralsnog, te beperken tot organisaties met ten minste 10 werknemers.

Geen uitzondering voor werkgevers met minder dan 25 werknemers

Indieners van een ander amendement achten het onzorgvuldig om kleine ondernemers en organisaties tot en met 25 werknemers te verplichten een vertrouwenspersoon te hebben. Dit amendement over het uitzonderen van ondernemingen met minder dan 25 werknemers is verworpen.

Moties

De aangenomen moties betreffen:

  • motie over onderzoeken of zelfstandigen ook onder de reikwijdte van de wet moeten vallen;
  • motie over nadere regelgeving met daarin in ieder geval heldere criteria voor de deskundigheid en onafhankelijkheid van vertrouwenspersonen;
  • motie over bij wet- en regelgeving inzake de Arbeidsomstandighedenwet de lastendruk op het mkb in kaart brengen;
  • motie over onderzoeken hoe informatie over een veilige werkomgeving toegankelijker gemaakt kan worden voor ondernemers en werknemers.

De Eerste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) bespreekt op 30 mei 2023 de procedure.

Initiatiefvoorstel-Maatoug Verplichtstelling vertrouwenspersoon ongewenst gedrag op de werkvloer

Categorie: Nieuws Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), vertrouwenspersoon

Tags: arbeidsomstandigheden (arbo), vertrouwenspersoon

Gerelateerde artikelen

3 juni 2025

Regeldruk verminderen op gebied van gezond en veilig werken

10 april 2025

Werken met gevaarlijke stoffen lood en diisocyanaten – Arbobesluit wijzigt

18 februari 2025

Nieuw wetsvoorstel invoering verplichte gedragscode ongewenst gedrag

12 februari 2025

Nieuwe factsheets over fysieke arbeidsbelasting, zitten tijdens werk en beeldschermwerk

Hoofdsponsor

Loket.nl en Personio werken samen aan geïntegreerde HR- en payrolloplossing

Kennispartner

Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?

Partners

Digitalisering en AI: kansen en knelpunten, samenwerking HR en payroll cruciaal
Automatisering lost veel op — maar niet alles
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat is de impact van AI op HR en toekomst van werk?
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Onrechtmatig: valse handtekening werknemer plaatsen om zo arbeidscontract te eindigen 13.6k weergaven

  • Werknemer mocht arbeidscontract opzeggen voordat hij bij werkgever was gestart 12.7k weergaven

  • Vaststellingsovereenkomst terecht door bewindvoerder vernietigd, geen recht op salaris 9.1k weergaven

  • Wat verdient een salarisadministrateur gemiddeld in 2025? 4.7k weergaven

  • Gemiddelde salarisadministrateur in 2025: vrouw, 48 jaar, met PDL en in loondienst 4.1k weergaven

NIRPA

Opleidingen

23
jun
Module Loonheffingen VPS
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Opfriscursus PDL (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
30
jun
Opfriscursus VPS (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
jul
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
jul
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
08
jul
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
jul
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
14
jul
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
jul
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
21
jul
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
23
jul
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
29
jul
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
25
aug
Summercourse Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
27
aug
Summercourse Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
28
aug
Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
09
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
09
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
09
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
11
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
sep
Online cursus Disfunctionerende werknemer: wat nu?
MOCuitgevers
18
sep
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
23
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
23
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
24
sep
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Hoe voorkom je loonbeslag bij je werknemer?
MOCuitgevers
30
sep
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
30
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
02
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
02
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
03
okt
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers
06
okt
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
07
okt
Samen Sterk: Efficiënte Samenwerking tussen HR en Salarisadministratie
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
09
okt
Cursus Wwft en AI
MOCuitgevers
09
okt
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
okt
Online cursus Ontslag van A tot Z, voorkom fouten en kosten
MOCuitgevers
28
okt
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
30
okt
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
03
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
04
nov
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
06
nov
Online cursus Werknemers duurzaam binden vanuit juridisch en fiscaal perspectief
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisprofessional – Groningen
aaff
Salarisadministrateur – 28 uur per week – Deventer
JP van den Bent
Salarisadministrateur
Visser & Visser
Manager Loonadministratie en Personeelsadvies
Scab
Zelfstandig Salarisadministrateur
Baat accountants & adviseurs
Compensation & Benefits Officer
Vencomatic Group
Salarisadministrateur – Utrecht
VvAA
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Manager Payroll Accounting
Forvis Mazars
Salarisadviseur
PIA Group
Salarisadministrateur
DAS
Traineeship Salarisadministratie – Utrecht
VvAA
Salarisadviseur
PIA Group
(Senior) Salarisprofessional met expertise van AFAS
Scab
Salarisadministrateur
Practical accounting
Manager International Payroll
Forvis Mazars
Consultant HR & Payroll – FITZ
Strictly People
Salarisadministrateur bij a·s WORKS
a•s WORKS
Salarisadministrateur – Wensink Zwolle
Strictly People
Traineeship loonadministratie en advies  
Scab
Salarisadviseur – Naaldwijk
Transport People

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV